hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > (ویدئو) فریاد بزرگان عرب خوزستان بر سر جهانگیری

(ویدئو) فریاد بزرگان عرب خوزستان بر سر جهانگیری

 اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور که روز گذشته به خوزستان سفر کرده بود در دیداربا عشایر و نخبگان این استان با اعتراض شدید آنها روبه‌رو شد. 
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور که روز گذشته به خوزستان سفر کرده بود در دیداربا عشایر و نخبگان این استان با اعتراض شدید آنها روبه‌رو شد. 
بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا شیخ موسی کروشاتی از بزرگان عرب خوزستان در این نشست گفت: «بیکاری، محرومیت ها و بی توجه های مربوط به ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در شهرها و روستاهای استان از جمله مطالبات مردم است؛ بنابراین آب تنها خواسته خوزستانی ها نیست.» 

او با تاکید بر اینکه ممنوعیت برداشت از سرشاخه های کارون، دز و کرخه باید در دستور کار دولت و وزارتخانه های مربوطه قرار گیرد افزود: "بررسی ها نشان می دهد که هم‌اکنون بخش قابل توجهی از برداشت آب از سرشاخه های کارون به مصرف صنعتی و کشاورزی می رسد."
کروشاتی افزود: "درخواست می شود که خسارت های به وجود آمده ناشی از تنش آبی و خشکسالی در استان خوزستان از سوی دولت جبران شود."
او بر رفع محدودیت کشت شلتوک در استان خوزستان تاکید کرد و گفت: «این محصول کشاورزی طی قرن های مختلف همواره در استان خوزستان کشت می شده و از دولت خواسته می شود که بدون تعیین محدودیت نسبت به تامین آب برای ادامه کشت شلتوک توسط کشاورزان اقدام کند.»
این چهره برجسته در جمع بزرگان عشایر عرب خوزستان با اشاره به ولایت مداری مردم استان خوزستان و حضور اثرگذار آنها در صحنه های مختلف از جمله هشت سال دفاع مقدس بیان داشت: در حوادث اخیر استان خوزستان، مردم صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند اما انتظار می رود که بازداشت شدگان جریانات اخیر نیز آزاد شوند.
همچنین یکی دیگر از حاضران خطاب به جهانگیری گفت آب را به روی مردم بستید مردم هم بلند شدند و زد و خورد شد و ما کشته دادیم. آقای جهانگیری آمده اینجا به ریش مردم می‌خندد.
خبرگزاری فارس از فریادهای یکی از حاضران در این جلسه بر سر جهانگیری ویدئویی منتشر کرده است. 


جهانگیری چه گفت؟

اما در این جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور نیز توضیحاتی ارائه کرد. 
براساس گزارش خبرگزاری ایسنا، جهانگیری گفت: «من جلسات سخت زیاد شرکت کرده‌ام، مطالب مختلف زیاد شنیده‌ام، خودم از همین قشر مردم هستم و سختی را با جان خود حس کرده‌ام. لذا وقتی که می‌بینم مردمی که به مهمان‌نوازی شهره هستند، صدای‌شان را بلند می‌کنند؛ یعنی درد و مطالب زیادی دارند. بنده هم با نهایت علاقه صحبت‌های شما را شنیدم. من به دو دلیل به استان خوزستان علاقه دارم؛ یکی اینکه خوزستان استانی مهم، استراتژیک، تعیین کننده و قلب تپنده ایران است. هر مسوولی در هر مسوولیتی که قرار گیرد نمی‌تواند نسبت به خوزستان بی تفاوت باشد. دلیل دیگر عاطفی و شخصی است، دو برادر من در این دشت خفته‌اند، یکی در روزهای نخستین اشغال سوسنگرد و دیگری در عملیات بدر شهید شدند.»
جهانگیری با بیان اینکه ما نفت داریم و خوزستان روی نفت نشسته است، گفت: "اما شما هیچ کدام از من سوال کردید که در این جنگ اقتصادی که آمریکا علیه ما شروع کرده، چقدر نفت صادر کرده‌اید؟ چگونه توانستید با تحریم‌ها گندم و دارو بخرید؟ شما فکر می‌کنید که ما واقعا نمی‌دانیم که مردم از چه چیزی رنج می‌برند؟ در عین حالی که باید چهار چشمی مواظب باشیم که در خوزستان و سیستان اتفاق بدی نیفتد و آمریکا جشن نگیرد که در جنگ اقتصادی پیروز شده است."
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه باید با تمام ظرفیت کار کنیم تا نیازهای اولیه مردم را تامین کنیم، تصریح کرد: "ایران کشوری ثروتمند است، حق ایران است که کشوری توسعه یافته باشد، حق ایران است که مردم در بهترین امکانات زندگی کنند اما مگر دشمنان می‌گذارند آب خوشی از گلوی ما پایین برود؟ ما تا اکنون با همدیگر توانسته ایم جنگ صدام را به شکست برسانیم و بر مشکلات غلبه کنیم و با همدیگر می‌توانیم بر این مشکلات غلبه کنیم."
او با بیان اینکه با آقای رئیسی درباره خوزستان صحبت کرده‌ام، ادامه داد: "ما از خدا می‌خواهیم و دعا می‌کنیم که آقای رئیسی بر همه مشکلات غلبه کند و ان‌شاالله غلبه خواهد کرد."
جهانگیری گفت: "من می‌دانم امسال خشکسالی است و فشار زیاد است. حتما به خواسته‌های شما توجه داریم و آمده‌ام تا کاری کنم تا خواسته‌های شما محقق شود. حتما کاری خواهیم کرد که شما در خوزستان بهترین بهره‌برداری را داشته باشید."
او ادامه داد: «کسی در این مملکت نمی‌تواند دستور مقام معظم رهبری را اجرا نکند. سال ۱۳۷۴، رهبر فرمودند که اراضی خوزستان را کانال کشی کنید. تا سال ۹۲ کل اراضی که بر آن‌ها اقدام صورت گرفته، ۷۵ هزار هکتار بود. در سفر اول رئیس جمهور روحانی، حدود یک و نیم میلیارد دلار پول گذاشتیم و در این هشت سال ۳۰۰ هزار هکتار تمام شده و برای ۲۵۰ هزار هکتار بعدی کار مطالعات فاز یک و دو نهایی شده است و در بودجه ۱۴۰۰، اعتباری در نظر گرفته شد. گزارش شده که طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری رهبری، در شمال استان نسبت به جنوب کمتر کار شده است.» 
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ما می‌خواهیم کشاورزی برای مردم استان اقتصادی باشد، گفت: «اگر مطلبی بیان می‌شود به این دلیل است که پیش بینی می‌شود ممکن است آب کم باشد و در نتیجه محصولی کاشته شود که آب کمتری نیاز داشته باشد. از نخبگان و صاحب نظران استان می‌خواهم در این زمینه به مسئولان کمک کنند.»

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد