hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > خرید ۳ میلیون دز واکسن آسترازنکا

خرید ۳ میلیون دز واکسن آسترازنکا

رییس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: برای واردات سه میلیون دز واکسن آسترازنکا از هند و همچنین برای واردات واکسن از چین از مسیر کشور ثالث اقدام کرده‌ایم.
به گزارش ایمنا و به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، ناصر ریاحی درباره آخرین وضعیت واردات واکسن کرونا از هند و چین گفت: برای واردات ۳ میلیون دوز واکسن آسترازنکا از هند اقدام کردیم. گشایش اعتبار انجام شده و همه مراحل طی شده اما به دلیل موج شدید بیماری در این کشور، واردات واکسن از هند دچار مشکل شده است.
وی تصریح کرد: دولت این کشور صادرات واکسن را ممنوع اعلام کرده و هر محموله‌ای باید با مجوز دولت از این کشور خارج شود. واکسن‌های سفارشی ایران متعلق به هند نیست و از شرکت دیگری خریداری شده با این حال باید فرآیندهای اداری آن طی شود. دو هفته‌ای است که مجوزهای لازم در هند صادر نشده است. همچنین برای واردات واکسن از چین از مسیر کشور ثالث اقدام کردیم.
رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با اشاره به روند طولانی شدن واردات واکسن کرونا گفت: همه کشورها می‌خواهند واکسن بخرند و واریانت های تازه کرونا سبب شد بسیاری از کشورهای تولیدکننده قید صادرات را بزنند و شرکت‌ها را مجبور کنند واکسن‌ها را برای خودشان نگه دارند.
به گفته ریاحی، در ۲ ماه نخست امسال به دلیل شرایط جهانی، فرصت خوبی برای خرید واکسن توسط بخش خصوصی فراهم شد اما به دلیل بوروکراسی داخلی این فرصت از دست رفت. در آن زمان مسئله پایداری واکسن و انقضای آن در کنار فرآیند کند واکسیناسیون در کشورهایی که واکسن سفارش داده بودند، دست به دست هم داد تا فرصتی برای دیگر کشورها فراهم شود. اما از این فرصت استفاده نکردیم و با توجه به اینکه بحث تولید واکسن داخلی را هم داریم، مقررات در کشور ما پایدار نیست که این موضوع، ریسک کار را افزایش داده است.
وی ادامه داد: در یک دوره، به هر شرکتی مجوز واردات واکسن داده شد. شرکت‌هایی که در حوزه واردات دارو فعالیت نمی‌کردند هم مجوز گرفتند و قیمت‌هایی اعلام کردند که حاشیه ساز شد.
رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو یادآور شد: به تازگی اعلام شد شرکت‌هایی که از مجوز آنها ۶۰ روز گذشته دیگر نمی‌توانند دارو وارد کنند و باید دوباره برای مجوز اقدام کنند که به طور حتم، شرکت‌های نامرتبط، مجوز دریافت نمی‌کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد