hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > علت جوش زدن در نقاط مختلف بدن و روش های درمان آن

علت جوش زدن در نقاط مختلف بدن و روش های درمان آن

در این مطلب می توانید با علت جوش زدن در نقاط مختلف بدن و روشسهای درمان آن آشنا شوید.
​تجمع باکتری ها، چربی، سلول های مرده و آلودگی ها در منافذ پوست، موجب ایجاد جوش و آکنه می شود. به طور معمول جوش در هر بخش از بدن علت خاصی دارد و برخی اوقات نشان از بیماری و یا مشکلی در بدن است. اما به هر حال چربی بیش از حد پوست در کنار بسته شدن منافذ پوست به دلیل رشد زیر پوستی مو مهم ترین دلیل ایجاد جوش روی بدن است. در این مقاله  می توانید با علت جوش زدن در نقاط مختلف بدن آشنا شوید.
علت جوش زدن روی نواحی مختلف بدن
علت جوش زدن بدن
آکنه بدن معمولاً به دلیل فعالیت بیش از حد غدد چربی و تکثیر باکتری های آکنه ساز ایجاد می شود. زمانی که چربی ها و سلول های مرده پوست در فولیکول مو محبوس شوند، این منافذ مسدود می شوند و تبدیل به جوش های سر سفید و سرسیاه می شوند. بیشترین قسمت بدن که دچار آکنه می شود، پشت و قسمت کمر است. اما به هر حال امکان ایجاد جوش در هر بخش از بدن نیز وجود دارد.
۱- پوشیدن لباس نامناسب، علت جوش زدن بدن
برخی از لباس ها موجب ایجاد سایش و فشار روی پوست می شوند. این موضوع با تحریک پوست و التهاب فولیکول های مو موجب بروز نوعی آکنه به نام مکانیکا می شود. در صورت امکان سعی کنید از پوشیدن لباس های پلاستیکی، تنگ و لباس هایی که دارای بند هستند اجتناب کنید. گاهی اوقات استفاده از کوله پشتی و بند کیف نیز موجب ایجاد آکنه می شود.
۲- عرق کردن، علت جوش زدن در نقاط مختلف بدن
عرق کردن، علت جوش در نقاط مختلف بدن
عرق یکی دیگر از عوامل مؤثر در ایجاد جوش روی نواحی مختلف بدن است. به منظور به حداقل رساندن تحریک پوست، سعی کنید از لباس های مناسب و نخی استفاده کنید. بعد از ورزش و بیرون رفتن دوش بگیرید. از مالیدن و خاراندن پوست بعد از عرق کردن اجتناب کنید زیرا این کار علت جوش زدن پشت بدن است و پوست را ملتهب می کند. سعی کنید برای شستشوی بدن از شوینده های ملایم استفاده کنید.
۳- فعالیت بیش از حد غدد چربی، علت جوش زدن بدن
چربی پوست مهم ترین علت جوش در نقاط و نواحی مختلف بدن است. غدد سباسه مسئول ترشح چربی پوست است. هنگامی که چربی پوست موجب بسته شدن منافذ پوست شود و نتواند به سطح پوست راه پیدا کند، جوش ایجاد می شود. این موضوع می تواند حتی برای افرادی که پوست خشکی دارند هم اتفاق بیفتد. زمانی که منافذ پوست به وسیله آلودگی، مو یا هر موضوع دیگری مسدود شد، چربی زیر پوست جمع شود و موجب ایجاد جوش می شود.
۴ -تکثیر باکتری ها زیر پوست، علت جوش در نقاط مختلف صورت و بدن
عامل دیگری که معمولاً موجب ایجاد جوش در بدن می شود، تکثیر باکتری ها است. جمع شدن باکتری ها در منافذ پوست موجب ایجاد التهاب و جوش آکنه می شود. توجه داشته باشید که این باکتری ها به طور طبیعی در پوست وجود دارند و به علت آلودگی ایجاد نمی شوند.
۵- به هم ریختن هورمون ها، علت جوش نواحی مختلف بدن در بزرگسالی
به هم ریختن هورمون ها، علت جوش بدن در بزرگسالی
هورمون ها نقش مهمی در ایجاد جوش و آکنه دارند. به هم ریختن هورمون ها موجب تحریک غدد چربی پوست می شود. این جوش ها معمولاً در افرادی که ترشح هورمون های آن ها دچار مشکل شده است بیشتر اتفاق می افتد. این نوسانات هورمونی معمولاً در نوجوانان و بزرگسالان ایجاد می شود و معمولاً در خانم ها در زمان یائسگی و قاعدگی بیشتر است.
۶- رژیم غذایی نادرست، علت جوش در نقاط مختلف بدن
رژیم غذایی نادرست، علت جوش در نقاط مختلف بدن
خوردن غذاهای چرب و فست فودها موجب ایجاد جوش در بدن می شود. پیروی از عادات غذایی اشتباه می تواند زمینه ابتلا به کبد چرب را فراهم کند. معمولاً علت جوش قرمز در بدن چرب شدن کبد است که موجب ایجاد جوش های چرکی و دردناکی می شود. مصرف غذاهای شیرین نیز می تواند با افزایش سریع قند خون موجب ایجاد جوش و آکنه در بدن شود. این موضوع به عنوان مهم ترین علت جوش صورت در مردان و زنان محسوب می شود و موجب ایجاد جوش روی بدن نیز می شود.
۷- کمبود آب، علت زیاد شدن جوش صورت و بدن
عدم نوشیدن آب کافی می تواند موجب خشک شدن پوست و ایجاد جوش در هر بخشی از صورت و بدن شود. زمانی که بدن کم آب شود، پوست شروع به پوسته پوسته شدن می کند. این وضعیت تولید چربی پوست را افزایش می دهد تا این کم آبی را جبران کند. از طرف دیگر پوسته پوسته شدن بدن موجب بسته شدن منافذ پوست می شود و زمینه ایجاد آکنه را فراهم می کند.
۸- حساسیت به مواد شوینده و عطرها، علت جوش زدن نواحی مختلف بدن
استفاده از شوینده های معطر می تواند یکی دیگر از دلایل ایجاد جوش بدن شود. معمولاً شوینده های عطری و رنگی برای پوست های حساس مناسب نیستند. اگر پوست حساسی دارید و لباس های خود را با این شوینده های بشویید، ممکن است بعد از مدتی بدن شما پر از جوش شود. از طرف دیگر استفاده از برخی عطرها نیز می تواند موجب تحریک پوست و ایجاد جوش شود.
۹- قرار گرفتن در معرض نور خوشید، علت جوش در نقاط مختلف بدن
تصور اشتباهی وجود دارد که آفتاب موجب پاکسازی پوست می شود. اما باید بدانید که نور آفتاب موجب تحریک پوست و بیشتر شدن آکنه می شود. این موضوع موجب ایجاد جوش در کمر و سینه می شود. از طرف دیگر نور آفتاب موجب خشک شدن پوست و کم آبی بدن می شود و زمینه ایجاد جوش را روی پوست فراهم می کند.
۱۰- استفاده از نرم کننده های روغنی، علت جوش زدن بدن
استفاده از نرم کننده های روغنی، علت جوش زدن بدن
استفاده از مرطوب کننده های روغنی شاید برای درمان پوست های خشک مفید باشد. اما این مرطوب کننده ها می توانند موجب ایجاد جوش مخصوصاً در ناحیه پشت کمر و قفسه سینه شوند. استفاده از مرطوب کننده های روغنی منافذ پوشت را مسدود می کند و با به دام انداختن باکتری ها و آلودگی ها زمینه ایجاد آکنه را فراهم می کنند. سعی کنید برای نرم کردن پوست بدن از لوسیون ها و کرم های بدون روغن که بیشتر آبرسان هستند، استفاده کنید.
علت جوش در نقاط مختلف بدن
علت جوش در نقاط مختلف بدن
گاهی اوقات جوش زدن در بخش های مختلف بدن نشانه مشکل خاصی در بدن است. در نتیجه با شناسایی علت بروز مشکل راحت تر می توانید جوش را درمان کنید.
علت جوش در پشت کمر و قفسه سینه
جوش هایی که در این ناحیه ایجاد می شود، معمولاً ناشی از استرس، اختلالات گوارشی و پیروی از غذاهای تند و ناسالم است. خوردن غذاهای شیرین نیز می تواند موجب ایجاد جوش در این نواحی شود.
علت جوش روی شانه
معمولاً جوش روی شانه در استرس، اضطراب و چرب شدن بیش از حد پوست ایجاد می شود.
علت ایجاد جوش روی آرنج
علت ایجاد جوش روی آرنج
جوش هایی که در این بخش از بدن ظاهر می شوند، معمولاً ناشی از کمبود ویتامین هستند. از طرف دیگر چرب شدن پوست و همچنین حساسیت به برخی لباس ها نیز می تواند موجب بروز این مشکل شود.
علت ایجاد جوش در پاها و باسن
پوشیدن لباس های تنگ و پلاستیکی اولین و مهم ترین دلیل جوش زدن در این ناحیه محسوب می شود. برای این موضع سعی کنید از لباس های نخی و گشادتر استفاده کنید و از یک رژیم غذایی مناسب و سالم پیروی نمایید.
درمان جوش در نقاط مختلف بدن  
درمان جوش در نقاط مختلف بدن
به طور معمول اگر عامل ایجاد جوش مشکلات هورمونی یا بیماری های خاصی باشد، فرد باید به دنبال راهی برای درمان باشد. زمانی که مشکلات هورمونی برطرف شوند، جوش های روی بدن نیز از بین می روند. اما اگر علت  جوش روی نواحی مختلف بدن به خاطر حساسیت، چرب شدن پوست یا مشکلات این چنینی باشد، رعایت کردن نکاتی ساده می تواند به درمان این جوش ها کمک کند. در ادامه به برخی از بهترین روش های درمان جوش اشاره شده است. به یاد داشته باشید که برای درمان جوش بدن باید صبور باشید و در صورتی که هیچ گونه تغییری در روند درمان خانگی مشاهده نشد، حتماً از پزشک متخصص کمک بگیرید.
  • دوش گرفتن بعد از ورزش به تمیز شدن منافذ پوست کمک می کند و از ایجاد جوش جلوگیری می کند.
  • سعی کنید از مصرف غذاهای چرب و شیرین اجتناب کنید.
  • از مصرف عطر و لوسیون های معطر در قسمت سینه و بخش های حساس پوست اجتناب کنید.
  • در فصل های گرم سال از لباس های نخی و گشاد استفاده کنید.
  • برای شستشوی لباس از شوینده های بدون رنگ و رایحه استفاده کنید.
  • در صورت نیاز و تحت نظر پزشک می توانید برای درمان جوش بدن از داروهای حاوی رتینوئید و آنتی بیوتیک استفاده کنید. گاهی اوقات استفاده از پماد برای رفع جوش بدن نیز بسیار مفید است.
  • از تحریک پوست و شستشوی بیش از حد پوست اجتناب کنید.
  • از تخلیه جوش ها اجتناب کنید، زیرا این کار موجب می شود تا جوش دیرتر درمان شود و جای آن روی پوست باقی بماند.
جمع بندی نهایی
جوش زدن در بخش های مختلف بدن معمولاً دلایل مشخصی دارد. اگر نگاهی به انواع جوش بدن با تصویر بیندازید متوجه می شوید که جوش ها انواع مختلفی دارند. شناخت علت این موضوع می تواند به شما کمک کند که راحت تر با آن مقابله کنید و از روش درمان مناسب تری استفاده نمایید. به طور کلی دوش گرفتن، عدم استفاده از شوینده ها و مواد معطر روی پوست و همچنین پیروی از یک رژیم غذایی سالم تأثیر به سزایی بر سلامت پوست و جلوگیری از ایجاد جوش دارد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد