hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ناگفته هایی از کرونا دلتا

ناگفته هایی از کرونا دلتا

یک پزشک متخصص داخلی گفت: مطالعات نشان می‌دهند سرعت سرایت و انتقال در نوع دلتا حدود ۵۰ درصد از کرونای معمول بیشتر است.
اشکان نقوی نیا در گفت و گو با ایسنا تشریح کرد:  کرونا واریان دلتا که در مجامع علمی به سویه B.1.617.2 نیز یاد می‌شود نخستین بار در کشور هندوستان شناسایی شد و به سرعت در کشورهای مختلف جهان رویت شد.
وی ادامه داد: این واریانت حاصل یک جهش در پروتئین اسپایک ویروس هست که باعث می شود خصوصیات رفتاری ویروس اندکی نسبت به سویه معمول تغییر یابد که از جمله این تغییرات سرایت آسان‌تر بیماری بوده که نتیجه اتصال راحت تر ویروس به سلول های انسانی است.
این متخصص داخلی با بیان اینکه طبق مطالعات احتمال ابتلای افراد به کرونای دلتا ۴ تا ۵ برابر بیشتر از سویه معمول آن است، اضافه کرد: از خصوصیات دیگر نوع دلتا مقاومت بیشتر آن در مقابل واکسن های موجود است به نحوی که به عنوان مثال در مورد واکسن فایزر مصونیت فرد از حدود ۹۴ درصد در مورد سویه معمول به ۷۶ درصد در مورد نوع دلتا آن هم پس از دو دوز واکسن کاهش یافته است.
نقوی نیا تصریح کرد: این نوع کرونا از نظر علائم و نشانه ها بسیار شبیه به کووید معمول می باشد هرچند در برخی بررسی ها گزارش شده است که سرفه و از دست دادن حس بویایی نسبت به کرونای معمول کمتر و سردرد و درد گلو بیشتر است و در مواردی بروز علائم گوارشی مثل اسهال و درد شکم نیز در کرونای دلتا بیشتر گزارش شده است .
متخصص داخلی افزود: از خصوصیات دیگر نوع دلتا احتمال بالاتر ابتلای کودکان و نوجوانان است هر چند که این موضوع تاکنون در مطالعات به عمل آمده اثبات نشده است با این حال آکادمی اطفال ایالات متحده آمریکا اخیرا توصیه کرده است که تمام کودکان بالای دو سال از ماسک استفاده کنند و تمام نوجوانان بالای ۱۲ سال واکسینه شوند.
افراد با علایم کرونا چگونه به پزشک مراجعه کنند؟
وی اضافه کرد: در موارد بروز علائمی مانند سرفه، تنگی نفس، تب، درد گلو علی الخصوص نزد گروه‌های پرخطر مانند سالمندان، افراد دارای بیماری های زمینه ای مزمن مثل فشار خون، دیابت، بیماری قلبی عروقی، مصرف کننده های داروهای مهار کننده ایمنی و خانم های باردار توصیه می‌شود به همکاران پزشک عمومی مراجعه و تحت معاینات لازم قرار گیرند که در صورت تشخیص پزشک خط اول، ارجاع  نزد متخصصین مربوطه یا سانترهای مراقبت و درمان کرونا انجام خواهد شد .
نقوی نیا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه می توان خودمراقبتی انجام داد تا احتمال ابتلا به ویروس کرونا از نوع دلتا پایین بیاید، ادامه داد: از آنجایی که بیشترین احتمال انتقال توسط ذرات تنفسی می باشد بنابراین استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی موثرترین و الزامی ترین شرط پیشگیری از بروز پیک های کرونای دلتا می باشد.
پزشک متخصص داخلی با انتقاد از متولیان تصمیم گیری در مورد کرونا تصریح کرد: لازم می‌دانم گله ای از سیاست گذاران و متولیان امر در ستاد ملی و استانی کرونا کنم که با علم به این موضوع که عدم رعایت فاصله گذاری ما را با پیک سنگین واریان دلتا مواجه خواهد ساخت جدیت لازم در ممانعت از تجمعات، مراسم و گردهم آمدن ها را به خرج نمی‌دهند و نکته تاسف بار اینجا است که ما در طی دو سال اخیر به تجربه دیده ایم که پس از هر سهل گیری این چنینی پیک های کرونا ایجاد شده و متاسفانه آمار تلفات کرونا به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
به گفته نقوی نیا، عمده تفاوت واریان دلتا با کرونا معمول در افزایش شدت سرایت است که البته در برخی مطالعات و بررسی‌ها افراد نیازمند بستری در بخش مراقبت های ویژه در نوع دلتا از نوع معمول بیشتر بوده است که موید این موضوع است که شدت علائم و مرگ و میر در نوع دلتا بالاتر از نوع معمول خواهد بود همچنین بروز علائم گوارشی مثل اسهال، استفراغ و درد شکم در نوع دلتا بیشتر است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد