hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > جولان دلالان در شبکه توزیع گوشت قرمز نطنز/هزینه‌های گزاف توانایی نگهداری دام را از دامدار گرفته است

جولان دلالان در شبکه توزیع گوشت قرمز نطنز/هزینه‌های گزاف توانایی نگهداری دام را از دامدار گرفته است

هزینه‌های گزاف توانایی نگهداری دام را از دامدار گرفته است و از سوی دیگر نیز دلالان در شبکه توزیع گوشت قرمز نطنز جولان می‌دهند.

 دامداری و کشاورزی نقش بسزایی در ارتقاء امنیت غذایی کشور دارند در حالی که با این وجود دامداران بادرودی از قیمت پایین دام خود متضرر شده‌اند و این درحالی است که واسطه‌ها بیش از 50 درصد از خرید و فروش دام سود می‌برند و به این ترتیب مردم و دامدار هردو در ضرر هستند.

نبود نظارت کافی بر مسیر تولید تا عرضه بسیاری از محصولات، باعث شده گاهی تولیدکننده به شدت ضرر کند و اکثر اوقات نیز مصرف‌کننده متضرر می‌شود؛ در این بین آن‌هایی که همواره با کمترین زحمت بیشترین سود را به جیب زده‌اند دلالان و واسطه‌ها هستند.

از همین رو است که بسیاری از اقشار کار تولیدی خود را رها کرده و وارد فاز واسطه‌گری می‌شوند اقدامی که اگر جلوی آن گرفته نشود دیر یا زود اثر نامطلوب خود در بخش‌های مختلف اقتصادی را خواهد گذاشت و می‌تواند ضرر و زیان قابل توجهی را به بخش اشتغال و تولید وارد کند.

وجود خشکسالی، کم آبی، فقر مراتع و افزایش قیمت علوفه در سال زراعی جاری و همچنین با توجه به نبود تسهیلات سرمایه در گردش جهت تأمین نقدینگی برای خرید علوفه، بسیاری از دامداران توانایی نگهداری دام‌های خود را ندارند و این امر باعث تضعیف دام و تلفات آن‌ها خواهد شد.

احمد مظلومی مسئول امور دام جهاد کشاورزی شهرستان نطنز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن اشاره به افزایش هزینه دامداران اظهار داشت: افزایش هزینه‌های دارو و درمان از یک سو و نبود تولید و زایش برای فصل بعدی و نابودی تولید در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها خواهد شد.

وی ضمن انتقاد از وجود دلالان در بازار و شبکه توزیع ابراز داشت : سایه سنگین دلالان سودجو نیز که از ناتوانی دامدار در نگهداری دام سوء استفاده کرده و اقدام به خرید دام با قیمت‌های پایین می کنند و مانع افزایش قیمت دام نیز می‌شوند در این بین کاملا محسوس است.

مظلومی گفت: یکی از عواملی که برای شکل‌گیری شرایط موجود بیان می‌شود کمبود و گرانی نهاده‌ها است و دامداران تامین نهاده‌های دامی را یکی از مشکلات اصلی خود می‌دانند؛ این نهاده‌ها با قیمت بالا به‌دست دامدار می‌رسد و با وجود افزایش هزینه تولید، قیمت محصول به نحوی که هزینه‌ها جبران شود، افزایش نداشته است و از این جهت بسیاری از دامداران دیگر تمایلی به نگهداری دام خود ندارند .

یکی از دامداران بادرودی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نطنز ضمن اشاره به مشکلات حوزه دامداری بادرود اظهار داشت: خشکسالی و کمبود نهاده‌های دامی، عدم توزیع مناسب نهاده‌های دولتی و افزایش هزینه‌های تولید از مهم‌ترین عواملی است که در این مدت برای شرایط نابسامان دام به وجود آمده است.

یکی دیگر از دامداران منطقه بادرود نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن اشاره به مشکلات دامداران در پرورش دام خود اظهار داشت: عدم صرفه نگهداری دام به جایی رسیده که دامداران چاره‌ای جزفروش دام‌های خود به دلالان ندارند و این موضوع در آینده برای حوزه دامداری نطنز زنگ خطر است.

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: گوشت گوسفند و گوساله  اکنون در نطنز و بادرود نزدیک به 150 الی 170 هزار تومان فروخته می‌شود در حالی که تا چند ماه پیش حدود 110 هزار تومان بود و در واقع بیش از 30 تا 40 درصد فقط و فقط طی دو یا سه ماه اخیر گران شده است.

وی با بیان اینکه گرانی گوشت قرمز در شهرستان نطنز از یک طرف به دلیل وجود دلالان در شبکه توزیع است، گفت: وجود دلالان باعث شده است که قیمت گوشت قرمز افزایش قابل توجهی داشته باشد و از این رو گوشت قرمز را نباید از قصابی خرید بلکه باید مستقیم از دامدار گوسفند خرید و آن را ذبح کرد.

وی با بیان اینکه خرید مستقیم از دامدار موجب می‌شود تا از دیگر اعضای قابل استفاده گوسفند استفاده کرد، افزود: در صورت خرید مستقیم از دامدار علاوه بر ارزان‌تر شدن قیمت گوشت، از دیگر بخش‌های گوسفند مانند جگر و کله پاچه آن، که قیمت بسیار بالایی دارند می‌شود بهره برد.

احمد مختاریان پور مدیر مرکز جهاد کشاورزی بادرود نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: اکنون شرایط برای بخش تولید بحرانی‌تر از سال گذشته است و دامداران با کمبود و نبود نهاده با خشک شدن مراتع مواجه هستند و در نتیجه امکان نگهداری طولانی مدت دام خود را ندارند تا مسئولان با فرصت به سراغ آن‌ها برای خرید دام‌شان بیایند.

وی ضمن ابراز نگرانی از کشتار دام مولد در کشتارگاه به دلیل عدم توانایی دامداران در نگهداری از آنان گفت: افزایش عرضه دام‌های مولد برای کشتار از نشانه‌های شرایط نامناسب دامداران برای نگهداری از دام‌ها است چراکه یک دامدار در شرایط فعلی از هزینه بالای نگهداری دام بر نمی‌آید.

مختاریان‌پور افزود: با افزایش عرضه دام و فروش دام‌های مولد، قیمت خرید دام از دامداران در بازار کاهش چمشگیری داشته و این موضوع بیشتر از قبل وضعیت اقتصادی آن‌ها را بدتر کرده است و در این شرایط تعیین قیمت خرید مناسب در طرح مهم است تا همراه با حمایت مالی، دامداران مشتاق به همکاری کند.

به گزارش تسنیم ، تعداد 70هزار راس گوسفند و افزون بر هشت هزار راس گاو در سطح شهرستان نطنز وجود دارند و سالانه قریب به 12هزار دام سبک و سنگین در کشتارگاه مشترک نطنز و بادرود ذبح می‌شوند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد