hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > وضعیت کرونایی مشهد خوب نیست/ با هجوم بیماران مواجهیم

وضعیت کرونایی مشهد خوب نیست/ با هجوم بیماران مواجهیم

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان با بیان اینکه وضعیت فعلی مشهد خوب نیست و ما متاسفانه با هجوم بیماران کرونایی در دو بخش بزرگسالان و کودکان در مشهد مواجه هستیم، گفت: نکته جالب در پیک فعلی این است که همه خانواده باهم به مطب و یا کلینیک مراجعه می‌کنند. قبلا تنها یک یا دو نفر از اعضاء خانواده مبتلا می‌شدند اما در حال حاضر تمامی افراد خانواده مبتلا می‌شوند.
محمدحسن اعلمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص علائم کرونای دلتا در کودکان، اظهار کرد: کرونا یک بحران جهانی است و اثرات آن در کودکان ممکن است تا پایان زندگی‌شان وجود داشته باشد. کودکان کمتری نسبت به بزرگسالان به کرونا مبتلا می‌شوند اما ممکن است فرد بیمار شده، بیماری را به دیگران منتقل کرده و باعث گسترش آن شود.
وی افزود: بیشتر کودکان بدون علامت هستند یا علامت کمی دارند، ولی ممکن است تعدادی از آن‌ها با علائم شدید بیمار شوند. براساس یک تحقیق، از هر ۱۰۰ هزار کودک ۸ کودک بستری می‌شود. این در حالی است که از هر ۱۰۰هزار بزرگسال ۱۶۵ نفر بستری شده بودند. با این حال میزان انتقال به بخش مراقبت ویژه در  کودکان و بزرگسالان بستری شبیه به هم است؛ یعنی از هر سه نفر یک نفر تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرد.
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان خاطرنشان کرد: کودکان با بیماری‌های زمینه‌ای مثل آسم، دیابت، نقص ایمنی یا بیماری مزمن یا آنهایی که سن کمتر از یکسال دارند، ممکن است نوع شدید این بیماری مبتلا شوند. علائم کرونا در کودکان متنوع است ولی علائم تنفسی و گوارشی غالب هستند. تب و سرفه کمی شایع‌تر از دل‌درد و استفراغ است. درصورتی که کودک به کرونا مبتلا شود، بهتر است در منزل نگهداری شود.
اعلمی ادامه داد: علائم هشداردهنده و خطرناک شامل بد نفس کشیدن، درد یا احساس فشار روی قفسه سینه، گیجی، خواب آلودگی، کبودی یا آبی رنگ شدن پوست، لب‌ها یا بستر ناخن‌ها هستند. فرم شدید عفونت با ویروس کرونا در کودکان سندروم التهابی چند ارگانی است. در این سندروم تب و هر یک از علائمی مانند درد شکم، قرمزی چشم‌ها، درد یا احساس فشار روی قفسه سینه، اسهال، احساس خستگی زیاد، سردرد، افت فشارخون، درد گردن، قرمز شدن پوست و استفراغ احتمال دارد دیده شود. تب و درد شکم به‌ویژه اگر قرمزی چشم‌ها همراه با پوست نیز وجود داشته باشد را باید سندروم التهابی در نظر گرفت.
وی در خصوص دلتای کرونا، عنوان کرد: مطالعات نشان داده است که فرم کرونای دلتا ۶۰ درصد و یا بیشتر مسری‌تر از نوع انگلیسی ( آلفا) است. در کرونای دلتا بیماری شدیدتری حادث شده و منجر به بستری بیشتر می‌شود.کرونای دلتا بیشتر افرادی را که واکسن نزده‌اند، گرفتار می‌کند.
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان ادامه داد: ایجاد فرمهای جدید از جمله نوع دلتا نشان می‌دهد که همه‌گیری جهانی پایان نیافته و ادامه دارد و ممکن است انواع جدیدتری از این ویروس ظاهر شود. در این مسئله اهمیت واکسیناسیون خودش را بیشتر نشان می‌دهد؛ چراکه واکسیناسیون سبب محدود کردن بیماری و جلوگیری از پیدایش گونه‌های جدید می‌شود.
اعلمی با اشاره به اینکه واکسن‌های فعلی تایید شده بر روی پیشگیری از نوع دلتا نیز موثرند، بیان کرد: با این حال افراد واکسینه شده نیز بایستی موارد بهداشتی نظیر پوشیدن ماسک و فاصله‌گذاری را در مکانی که ممکن است افراد واکسینه نشده حضور دارند، رعایت کنند. شستن مکرر دست‌ها، تهویه مناسب، اجتناب از حضور در مکان‌های شلوغ یا بدون تهویه در پیشگیری از ابتلا به گونه‌های جدید  کرونا موثر است.
وی در خصوص وضعیت فعلی ابتلا به کرونا در مشهد، تاکید کرد: وضعیت فعلی مشهد خوب نیست. متاسفانه ما با هجوم بیماران کرونایی در دو بخش بزرگسالان و کودکان در مشهد مواجه هستیم. بیماران زیادی به کلینیک‌ها، مطب‌ها و بیمارستان‌های مشهد مراجعه می‌کنند. آمار بستریان کرونا در روزهای اخیر نسبت به ماه‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. متاسفانه همچنان مسافرها با وجود اینکه می‌دانند خطر وجود دارد به مشهد سفر می‌کنند. همچنین تجمعات در شهر ادامه دارد. به طور کلی احتیاط‌ها کم شده است.
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان در خصوص کرونای دلتا پلاس، گفت: من در حال حاضر از کرونای دلتا پلاس اطلاعی ندارم. درست است که نوع کرونای دلتا شدیدتر از نوع و گونه قبلی خود است اما تفاوت چشم‌گیری با نوع قبلی خود ندارد. براساس تحقیقات شدت آن ۵۰ درصد بیشتر است.
اعلمی با بیان اینکه آمار مراجعین به مطب‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: نکته جالب در پیک فعلی این است که همه خانواده باهم به مطب و یا کلینیک مراجعه می‌کنند. قبلا تنها یک یا دو نفر از اعضاء خانواده مبتلا می‌شدند اما در حال حاضر تمامی افراد خانواده مبتلا می‌شوند. علت این امر تنها سرعت انتشار بالای این گونه کروناست.
وی در خصوص بهبودی در گونه دلتا، خاطرنشان کرد: درست است که فرد مبتلا به گونه دلتا کرونا بهبود پیدا می‌کند، اما باید احتیاطات لازم را انجام داد. افراد باید در ضمن اینکه نترسند، مواظب باشند. ممکن است حدود یک تا ۲درصد از کل مبتلایان در اثر ابتلا بدحال شوند.
این فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان در خصوص گروه مورد هدف کرونای دلتا، عنوان کرد: در پیک‌های گذشته به دلیل اینکه بیشتر افراد بزرگسال و افراد مسن درگیر این بیماری شدند در پیک پنجم و کرونا دلتا این افراد کمتر درگیر این بیماری می‌شوند. برخی از آن‌ها واکسن نیز دریافت کردند. به دلیل اینکه این گونه کرونا وسعت و شدت بیشتری دارد، افراد بیشتری از جامعه را درگیر می‌کند. بر همین اساس یک سوم جمعیت کشور را  کودکان تشکیل می‌دهند که ممکن است شمار زیادی از آنها به مطب، کلینیک و بیمارستان‌ مراجعه کنند. علائم آنان شبیه به سرماخوردگی است و والدین تصور می‌کنند که کودک آنان کرونا ندارد در صورتی که علائم کروناست. ویروس کرونا دیگر ویروس‌ها را کنار گذاشته و ما بیشتر با کرونا مواجه هستیم. مراجعات سرپایی افزایش پیدا کرده است.
اعلمی تاکید کرد: به مردم توصیه می‌کنم که سعی کنند که به هر طریقی واکسن را دریافت کنند. بهترین راه پیشگیری واکسن است. مسئولین کشور نیز باید نسبت به در دسترس قرار دادن واکسن کرونا به مردم، اقدام کنند تا مردم به سرعت واکسینه شوند. گروه‌های پرخطر و کودکانی که بیماری مزمن دارند باید بیشتر مواظب باشند. خانواده‌ها سعی کنند که کودکان خود را در جمع‌ها نبرده و در صورت اجبار و الزام نکات و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد