hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ۸۰ درصد استان اصفهان درگیر بحران خشکسالی است

۸۰ درصد استان اصفهان درگیر بحران خشکسالی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از ضرورت احیای هر چه سریع‌تر زاینده رود و گاوخونی خبر داد و گفت: این کار از تشدید خشکسالی، حریق مراتع ناشی گرما، افزایش کانون‌های گرد و غبار و شدت فرونشست زمین در استان اصفهان جلوگیری می‌کند.
منصور شیشه‌فروش با اشاره به بررسی‌های الگوهای جوی و خروجی مدل‌های فصلی، اظهار داشت: این الگوها بیانگر استمرار الگوهای گرم تابستانی است و در لایه‌های میانی جو و همزمانی با تقویت کم فشار سطحی بر روی سطح زمین است.

وی افزود: الگوی جوی سبب افزایش محسوس دما و فراتر از نرمال می‌شود و در بیشتر مناطق استان مرداد و شهریور گرمی را در پیش خواهیم داشت این ازایش دما در مناطق شمال، غرب و مناطق مرکزی بیشتر و بین 2 تا 3 درجه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه شرایط کم بارشی را از ابتدای سال آبی در استان اصفهان شاهد بودیم، گفت: همچنان این شرایط بر استان حاکم است و بر اساس آمارهای ایستگاه‌های هواشناسی میانگین بارش107  میلیمتر بوده که نسبت به  سال گذشته 35 درصد کاهش داشته است و این حالت در بالا دست 40 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: همه مناطق استان با کمبود بارش مواجه هستند بارش‌های دریافت شده در سال آبی جاری بیشتر در حوزه زاینده رود نبوده و تاثیری در ورودی رودخانه‌ها نداشته است.

شیشه‌فروش تصریح کرد: دما در تابستان 1400 افزایش قابل ملاحظه‌ای در بیشتر مناطق استان داشته و به ویژه در سرچشمه‌های آبی شرایط کم بارشی، بالا بودن میانگین دما طی زمستان و بهار بین 2 تا 3 درجه سانتیگراد افزایش میزان تبخیر با کاهش رطوبت خاک سبب افزایش شدت خشکسالی در سال زراعی شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان یکی از سخت‌ترین شرایط کم آبی را تحمل می‌کند، گفت: وضعیت خشکسالی استان در یک دوره ده ساله بیانگر این است که شدت خشکسالی در همه مناطق استان افزایش یافته به طوری که 80 درصد استان درگیر خشکسالی بلند مدت و بیشتر مناطق استان درگیر خشکسالی متوسط است.

وی افزود: آخرین خروجی مدل‌های پیش‌بینی فصلی نشان می‌دهد که بارش‌های پاییزی هم با تاخیر آغاز می‌شود و تداوم خشکسالی ادامه خواهد داشت، زمانی که سامانه‌های جوی فاقد رطوبت باشند انرژی خود را به صورت باد آزاد می‌کنند و این شرایط در استان وجود دارد.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: مدتی است در استان اصفهان بارش نداشته و افزایش دما، استقرار موج‌های گرمایی و تبخیر آب باعث شده تا کشت صورت نگیرد در 100 هزار از اراضی حاصلخیز کشت نشده و زمین‌ها تبدیل به کانون‌های گرد و غبار شده که با وزش باد پراکنده می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه تالاب بین المللی گاوخونی که 47 هزار وسعت دارد تبدیل به کانون گرد و غبار شده، گفت: 98 درصد تالاب خشک است و آبی در آن رها نشده است.

وی ادامه داد: 3 میلیون و 200 هزار هکتار وسعت استان بیابانی است که 16 کانون بحران فرسایش بادی شناسایی شده که یک میلیون و 90 هزار هکتار وسعت آن است امسال به علت شدت خشکسالی این کانون‌ها افزایش یافته است.

شیشه‌فروش تصریح کرد: منشاءهای گرد و خاک در استان داخلی و خارجی است که کویرهای مشترک با اصفهان مانند کویر قم، کویر سمنان و  کویر یزد عامل خارجی گرد و غبار در استان اصفهان هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با  اشاره به اینکه از ابتدای سال تا کنون 29 روز ناسالم در اصفهان بوده، گفت: به علت شرایط گرد و غباری که در مناطق بوده که نشات گرفته از کانون‌های گرد و غبار داخلی و بخشی از آن کانون‌ها در استان‌های مجاور  بوده است.

وی افزود: علت گرد و غبارهای اخیر به کانون‌های گرد و غبار منطقه اردستان، انارک و سمنان  برمی‌گردد که با وزش باد پراکنده شدند و  شرایط آلودگی را رقم زدند.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: از عواقب خشکسالی و کم بارشی می‌توان به آتش سوزی مراتع و پوشش‌های گیاهی اشاره کرد ولی خطاهای انسانی هم در حریق مراتع بی تاثیر نبوده، از ابتدای سال تا کنون 34 مورد حریق در مراتع و پوشش‌های گیاهی مناطق غرب و جنوب استان به میزان 118 هکتار اتفاق افتاده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه منشاء ریزگردها شناسایی شده و اقداماتی هم برای مقابله با آن صورت گرفته، گفت: 107 هزار هکتار در عرصه‌های بیابانی نهال کاری انجام شده و در سال جاری هم با هدف ثبیت شن‌ها ادامه دارد، 100 کیلومتر بادشکن در جاده‌ها به منظور حفاظت از جاده‌ها در برابر گرد و غبار احداث خواهد شد.

وی ادامه داد: مقرر شد اداره راهداری، منابع طبیعی و هواشناسی جاده‌های در معرض تندباد و گرد و غبار را شناسایی و برای حفاظت از آن اقداماتی انجام بدهند، مرکز بهداشت هم در این حوزه هشدارهای سلامت را به مردم ارائه می‌کند.

شیشه‌فروش تصریح کرد: تامین آب برای زاینده رود ضروری است و وزارت نیرو باید این موضوع را پیگیری کند جرا که نقشه راه تامین آب زاینده رود تهیه شده و باید بتواند برای احیای رودخانه زاینده ررود و تالاب گاوخونی برنامه‌ریزی شود و حق‌آبه‌ها نیز پرداخت شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه احیای زاینده رود به از بین بردن کانون‌های گرد و غبار کمک می‌کند، اظهار داشت: همانگونه که دریاچه ارومیه احیا شد وزارت نیرو و محیط زیست کشور باید نسبت به احیای زاینده رود، تالاب گاوخونی، تامین حق آبه‌های زیست محیطی و کشاورزی اقدام کنند.

وی افزود: این کار از تشدید خشکسالی، افزایش کانون‌های گرد و غبار و شدت فرونشست زمین جلوگیری می‌کند بنابراین ضروری است هر چه زودتر برای احیای زاینده رود و تالاب گاو خونی اقداماتی صورت بگیرد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد