hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ۱۸ شهرستان در استان سیستان و بلوچستان در تنش آبی هستند

۱۸ شهرستان در استان سیستان و بلوچستان در تنش آبی هستند

مدیر عامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: ۱۸ شهرستان سیستان و بلوچستان در تنش آبی هستند و ۴۰ درصد منابع آب استان هم به هیرمند و حق آبه افغانستان وابسته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان؛ سیستان و بلوچستان پایین‌ترین شاخص دسترسی به شبکه آب در میان 31 استان ایران را دارد؛ از طرفی این استان از فقر گسترده منابع آبی نیز رنج می‌برد و 250 هزار نفر از جمعیت آن سقایی آبرسانی می‌شوند؛ حالا مدیرعامل آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان می‌گوید، 18 شهرستان این استان هم گرفتار یک تنش آبی هستند.

علیرضا قاسمی به تسنیم می‌گوید: با استمرار خشکسالی ها و کمبود منابع آبی، آنچه به عنوان تنها راه گریز از بحران کم آبی مد نظر قرار دارد، اصل سازگاری با کم آبی و مدیریت مصرف آب است و باید توجه داشت که با مرگ یک سفره زیرزمینی حتی اگر در سال‌‎های بعد نیز نزولات مناسبی اتفاق بیافتد، این سفره دیگر قادر به جذب آب نخواهد بود و خاصیت نفوذپذیری آب در سفره از بین خواهد رفت.فرونشست زمین را خطرناک‌ترین مخاطره طبیعی است زیرا "قابل مشاهده نیست و زمانی متوجه این رخداد می‌شویم که دچار آن شده‌ایم."

وی می‌افزاید: هرچند وضعیت منابع آبی به دلیل کاهش نزولات آسمانی و برداشت‌های بی رویه در اغلب نقاط جمعیتی کشور خوب نیست، اما شرایط جنوب شرق کشور با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی این خطه به مراتب بحرانی تر است

مدیرعامل آبفای استان اذعان کرد: وضعیت فراخشک سیستان و بلوچستان تعداد قابل توجهی از شهرها و روستاهای  استان را در معرض شرایط تنش آبی قرار داده است، به طوری که 58 درصد برداشت های آب برای شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان وابسته به منابع زیرزمینی است و این مسئله بیش از 18 شهرستان استان را با تنش آبی مواجه می‌کند. از سوی دیگر 42 درصد برداشت‌های آب در سیستان و بلوچستان وابسته به آب های سطحی است که عمده آن به هیرمند و آب های مرزی بر می‌گردد.

قاسمی در ادامه گفت: خشکی تالاب هامون و عدم دسترسی به منابع آبی پایدار و از طرفی بالا گرفتن تب مناقشه آبی میان ایران و افغانستان طی سال های اخیر و عدم پایبندی افغانستان به انتقال حق‌آبه هامون از هیرمند با سدسازی بی‌رویه و تصمیماتی که سال گذشته با احداث سد کمالخان بر روی رودخانه هیرمند گرفته شد، معضلاتی را برای تأمین آب به وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه سرانجام این مشکلات ناامنی آبی و بحران زیست محیطی در سیستان است افزود: از آنجایی که در زاهدان نیز هیچ‌ گونه منبع آبی وجود ندارد و تأمین آب شرب این کلانشهر از چاه نیمه های سیستان که خود وابسته به رودخانه هیرمند است، صورت می گیرد، بنابراین علاوه بر سیستان، برای تأمین آب شرب مورد نیاز کلانشهر زاهدان نیز با چالش جدی مواجه هستیم و این مسئله زنگ خطر تأمین آب را به صدا درآورده است.

قاسمی با اشاره به طرح‌های آبرسانی در سطح استان در حوزه شهر و روستا اذعان کرد:4 طرح آبرسانی شامل آبرسانی به شهرهای سیستان، چابهار، کنارک و نوک‌آباد با جمعیت تحت پوشش 973 هزار نفر و 15 مجتمع آبرسانی روستایی در سطح استان با  جمعیت تحت پوشش  700 هزار نفر در برنامه اجرائی آبفا قرار دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر طرح‌های مذکور به طور متوسط حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد خاطرنشان کرد: برای تکمیل طرح‌های شهری نیاز به 1000 میلیارد تومان اعتبار و برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی 2700 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با توجه به محدودیت‌های منابع آبی، مدیریت فاضلاب شامل جمع آوری، تصفیه و استفاده مجدد از پساب تولیدی به عنوان یک منبع آب پایدار برای بخش کشاورزی و آبیاری فضای سبز می تواند از درجه اهمیت بالایی برخوردار باشد افزود: طرح های توسعه ای که پیامدهای آن طرح می تواند نتایج مثبتی را بدین شکل بر جای گذارد از اولویت های کاری شرکت آبفا است و در همین راستا 5 طرح مهم بخش فاضلاب در مرکز استان و شهرهای زابل، زهک، کنارک و چابهار در حال اجراست که برای تکمیل آن نیاز به 1900 میلیارد تومان اعتبار است.

 91 هزار نفر در سال 99 آبرسانی شدند 

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان از اقداماتی که طی یک سال گذشته در حوزه آبرسانی انجام گرفت اذعان کرد: در سال 99 علیرغم عدم تخصیص کامل اعتبارات، 308 روستای استان با جمعیت 91 هزار نفر  به شبکه آب متصل شدند و در سالی که با اعتبارات محدود مواجه بودیم بالغ بر 600 کیلومتر لوله گذاری در سطح استان صورت گرفت و به منظور حفظ سلامت مردم تعداد 40 تانکر ثابت برداشت آب در بیش از 32 روستای فاقد شبکه یا دچار بحران حوزه جنوب استان نصب گردید. همچنین تنش آبی 400 روستا مرتفع شد.

وی همچنین از انعقاد تفاهم‌‌نامه  با خیرین برای آبرسانی به 70 روستای سطح استان خبر داد و گفت: تا کنون با استفاده از ظرفیت خیرین  25 روستا آبرسانی شده است و مشکل 30 روستا با خرید پمپ، لوبه، نصب تانکرهای موقت و خرید شیرآلات و اتصالات نیز رفع شده است و در پروژه‌های خیرین کلیه خدمات مهندسی از جمله تهیه نقشه، نظارت بر اجرا و مشارکت در بحث اجرایی توسط شرکت صورت می‌گیرد.

قاسمی در خاتمه از برنامه وزارت نیرو برای آبرسانی به روستاهای استان در سال جاری گفت: بر اساس اعتبارات ابلاغ شده، در سال جاری برنامه ریزی شده است که تعداد 205 روستا با جمعیت 53 هزار نفر از نعمت آب شرب پایدار برخوردار شوند که در صورت تحقق شاخص بهره مندی از آب شرب روستایی استان به 74درصد ارتقا می‌یابد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد