hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ۷۰ درصد گروه‌های هدف به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده‌اند

۷۰ درصد گروه‌های هدف به مراکز واکسیناسیون مراجعه کرده‌اند

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه تاکنون حدود ۷۰ درصد افراد گروه‌های سنی تعیین شده برای دریافت واکسن به مراکز واکسیناسیون کشور مراجعه کرده‌اند، گفت: ارتباط بیشتر با مردم و آگاه سازی آنان می‌تواند ۳۰ درصد باقیمانده را نیز برای دریافت واکسن ترغیب کند.

بر اساس تازه‌ترین اخبار حوزه سلامت، تاکنون شش میلیون و ۱۷۹ هزار و ۲۴۴ نفر در کشور دُز اول واکسن کرونا و دو میلیون و ۲۶۸ هزار و ۸۲۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به هشت میلیون و ۴۴۸ هزار و ۷۰ دُز رسیده است.

حدود ۱۷ ماه ویروس کرونا نه تنها ایران بلکه تمام کشورهای دنیا را درگیر خود کرده است و تبعات و پیامدهای این بیماری سبب شده در بسیاری از کشورها اقدامات و امکانات لازم برای تولید و توزیع واکسن فراهم شود، از جمله واکسن‌هایی که در کشورهای مختلف در حال حاضر تولید و در سطح گسترده قابل دسترسی است واکسن اسپوتنیک، فایزر، مدرنا و آکسفورد است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در سفر به شیراز با اشاره به اینکه در چند روز گذشته با حضور بازرسان وزارت بهداشت در ۱۰ شهرستان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، برنامه واکسیناسیون کرونا و گام پنجم اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در فارس پایش شده است، روند اجرای برنامه‌های مقابله به بیماری کووید ۱۹ و واکسیناسیون کرونا از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز را مطلوب دانست و از ارائه نتایج و گزارش این بازدیدها به وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد.

افشین استوار برگزاری ۳۶۶ نشست ستاد مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز را اقدامی مهم و قابل توجه عنوان کرد که نتایج آن نیز به خوبی در سطح استان فارس قابل مشاهده است و ضمن ابراز خرسندی از مدیریت و اجرای تصمیمات این ستاد به صورت علمی، افزود: در این شرایط سخت اقتصادی، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور عملکرد خوبی در مقابله با کرونا داشته‌اند.

وی آنچه در حوزه سلامت و به ویژه در مقابله با کووید ۱۹ و واکسیناسیون کرونا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است را باعث افتخار و فراتر از حد تصور دانست و اظهار کرد: علت این حرکت ارزشمند و هماهنگ، همین برگزاری نشست‌های روزانه ستاد مدیریت کرونا دانشگاه و همدلی و تعامل اعضای این ستاد است.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت، با تقدیر از رئیس، معاونان، مدیران و تمام مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای برنامه ریزی مناسب و اجرای دستورالعمل‌های ابلاغ شده از ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت، اضافه کرد: اگر مدیریت کارها به درستی انجام شود، اقدامات بسیار اثرگذار است که در شیراز این موضوع به خوبی مشاهده می‌شود و موضوع بیماری کووید ۱۹ و واکسیناسیون بسیار خوب مدیریت شده است.

استوار ادامه داد: حدود یک سال و نیم است که کارکنان مجموعه سلامت برای مقابله با ویروس کرونا تلاش می‌کنند و باید به شرایط رفاهی و معیشتی آنان توجه بیشتری انجام شود؛ همچنین در زمینه واکسیناسیون کرونا باید به مواردی مانند زنجیره سرما در واکسیناسیون، تهویه و دمای مناسب مراکز واکسیناسیون با توجه به گرمای هوا، افزایش رضایتمندی مردم و نوبت دهی درست به ویژه در گروه‌های سنی پایین‌تر که واکسیناسیون آنان در هفته‌های آینده انجام می‌شود، توجه شود.

اطلاع رسانی مناسب در زمینه انواع واکسن به ویژه واکسن‌های ایرانی با توجه به گسترش تأثیرگذاری واکسن‌های تولید داخل در اجرای واکسیناسیون ملی، از دیگر تأکیدات این مقام مسؤول، در جمع اعضای ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا بود.

در ایران نیز چندین شرکت مانند پاستور، رازی، کووبرکت و فخرا مجوز برای تولید واکسن را دریافت کرده‌اند و برخی از آنها مانند کووبرکت اکنون در مرحله تولید انبوه هستند، اما همزمان با تولید واکسن، اقدامات برای واردات واکسن هم انجام شده و بخشی از اقشار جامعه از جمله پزشکان، پرستاران، سالمندان و افراد در معرض خطر واکسینه شده‌اند، از آنجایی که تنها راه قطع زنجیره کرونا واکسیناسیون است بنابراین این مهم مورد توجه همه دولت‌ها قرار گرفته و در این مورد کوشش‌هایی به عمل آمده است.

واکسن برای افراد ۶۰ سال به بالا در مرحله اول و دوم به اندازه کافی موجود است و ۱۱.۲ میلیون دز واکسن به استان‌ها توزیع شده و ۶ میلیون دز نیز این هفته تأمین می‌شود.

تزریق واکسن برای افراد ۵۰ سال به بالا در خوزستان، بوشهر، هرمزگان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان شروع شده و در جزایر خلیج فارس (به جز قشم و کیش که بعداً اعلام می‌شود) برای افراد ۱۸ سال به بالا بزودی تزریق می‌شود و واکسن کرونا برای عشایر از ماه آینده و از ۱۸ سال به بالا خواهیم داشت و معلمان و اساتید دانشگاه نیز در مرداد ماه واکسینه می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد