hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > گوشت "قربانی" را بلافاصله نخورید

گوشت "قربانی" را بلافاصله نخورید

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه نسبت به مصرف بلافاصله گوشت قربانی پس از ذبح هشدار داد و افزود: گوشت قربانی جهت از بین رفتن ویروس ها و میکروب های احتمالی باید به مدت 24 ساعت در یخچال بماند.
بهمن خدادادیان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به نزدیکی عید قربان و افزایش خرید دام زنده گفت: در همین راستا با هماهنگی صورت گرفته با شهرداری کرمانشاه و دامپزشکی، مراکزی در سطح شهر جهت عرضه دام زنده در نظر گرفته شده است.
وی افزود: توصیه اکید این است که مردم برای حفظ سلامت خود و خانواده هایشان حتما دام قربانی را از این مراکز که تحت نظارت بهداشت و دامپزشکی قرار دارند، تهیه کنند.
خدادادیان با اشاره به بیماریهای فراوان مشترک دام و انسان، گفت: در حال حاضر با افزایش دمای هوا، اوج فعالیت کنه‌های انتقال دهنده تب کریمه کنگو است، کنه هایی که روی بدن دام استقرار دارند و با وجود این بیماری می طلبد که مردم نسبت به تهیه دام بهداشتی اهتمام داشته باشند.
این کارشناس بهداشت بر ذبح دام در کشتارگاه های بهداشتی هم تاکید کرد وافزود: در کشتارگاه های بیستون و ماهیدشت ذبح دام بصورت بهداشتی و رایگان صورت می گیرد و توصیه می شود مردم برای ذبح دام به این مراکز مراجعه کنند.
خدادادیان در ادامه در خصوص برخی نکات بهداشتی جهت نگهداری و ذبح دام گفت: برخی افراد از شب قبل از عید قربان دام را خریداری کرده و در منزل نگهداری می کنند و توصیه می شود در این مدت از نزدیک شدن کودکان به دام جدا خودداری شود.
وی افزود: کنه های ناقل تب کریمه کنگو عمدتا روی بدن دام هستند و دست زدن کودکان به این کنه ها می تواند موجب انتقال این بیماری شود.
خدادادیان گفت: در صورت ذبح دام در حیاط منزل توصیه می شود این کار با رعایت اصول بهداشتی و استفاده از دستکش، روپوش و ماسک انجام شود و حتما پس از ذبح محل ذبح با آب و مایع سفید کننده شست و شو شود.
این کارشناس بهداشت با هشدار نسبت به مصرف بلافاصله گوشت قربانی گفت: پس از ذبح دام گوشت باید زنجیره سرد خود را بگذراند تا ویروس و میکروب احتمالی درون آن از بین برود.
وی افزود: برای رعایت زنجیره سرد گوشت نیاز است که آن را به مدت 12 تا 24 ساعت در یخچال نگهداری کرده و سپس مصرف کرد.
خدادادیان خاطرنشان کرد: در خصوص برخی نقاط بدن گوسفند مانند جگر به دلیل آلودگی های احتمالی بالاتر این زنجیره سرد باید به مدت 48 ساعت ادامه یابد و این درحالی است که بعضا شاهد هستیم برخی افراد جگر را پس از ذبح دام حتی بصورت خام مصرف می کنند که بسیار کار خطرناکی است.
این کارشناس بهداشت یادآور شد: چنانچه زنجیره سرد گوشت رعایت شود، حتی ویروس تب کریمه کنگو احتمالی در آن هم از بین می رود و گوشت از سلامت بیشتری برخوردار است.
وی از مردم هم خواست درصورتی که برای آنها گوشت قربانی می آورند، حتما این گوشت را به مدت 24 ساعت داخل یخچال نگه داشته و سپس مصرف کنند.
وی در پایان از همه شهروندان خواست تا هر مورد ذبح غیربهداشتی دام و یا خرید و فروش غیرمجاز آن را در سطح شهر به شماره 190 گزارش دهند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد