hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > قبل و بعد از واکسیناسیون از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟

قبل و بعد از واکسیناسیون از چه غذاهایی پرهیز کنیم؟

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مصرف فست فودها غذاهای چرب سنگین و پرنمک تنقلات شور و نوشیدنی‌های  بسیار شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و زمینه را برای ابتلا به بیماری‌ها از جمله کرونا فراهم می‌کند و باید از مصرف آنها اجتناب شود.
سیده سمیه اصغری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه توصیه می‌شود به منظور عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن قبل و پس از واکسیناسیون از مصرف این گونه غذا خودداری شود، بیان کرد: از مصرف روغن‌های نباتی، جامد و نیمه جامد، روغن‌ها و چربی‌های حیوانی به دلیل تحریک و ایجاد التهاب پرهیز کنید.
 رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: غالباً عوارض ناشی از واکسن به طور معمول از ۱۲ ساعت و کمتر از ۷ روز بعد از تزریق واکسن بوده و ممکن است در بعضی از افراد رخ دهد؛ در موارد بسیار نادر در برخی موارد ممکن است یک ماه بعد از واکسیناسیون بروز یابد.
اصغری اظهار کرد: درصورت بروز تب؛ مایعات و غذاهای آبدار به میزان فراوان نوشیده و میل شودو  رژیم غذایی حاوی میوه(موز، آلو، زردآلو، طالبی، کیوی پرتقال)، سبزی‌ها (اسفناج، جعفری)، حبوبات، نان و غلات سبوس‌دار، هویج، کدو حلوایی، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی برای تامین پتاسیم در طب توصیه می‌شود.
راهکارهای تغذیه‌ای برای مقابله با برخی از عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون
وی افزود: مصرف منابع غذایی سرشار از ویتامین‌های گروه B از جمله سبزی‌ها به ویژه برگ سبز میوه‌ها، شیر و لبنیات( ماست، پنیر، دوغ، کشک)گوشت، دل و جگر، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار حبوبات و مغزها توصیه می‌شود.
اصغری بیان کرد: در صورت مواجهه با بدن درد و خستگی؛ مصرف منابع غنی از امگا ۳ مانند ماهی به ویژه ماهی‌های چرب، گردو، تخمه آفتابگردان و سایر مواد غذایی که خاصیت ضد التهابی دارند توصیه می‌شود.
وی ادامه داد: مصرف منابع غذایی منیزیم شامل سبزی‌های برگ سبز ،تخمه کدو، غلات کامل و حبوبات، بادام زمینی ،شکلات تلخ و کاکائو توصیه می‌شو و .مصرف ترکیبات حاوی کافئین مانند چای سیاه و چای سبز و قهوه در هر حد دو فنجان در روز به رفع خستگی و دردهای منتشره بدن کمک می‌کند.
اصغری ادامه داد: در صورت ضعف و بی‌حالی پس از واکسیناسیون منابع غذایی حاوی B1 ، B6  و B12  شامل غلات کامل، گوشت و تخم‌مرغ، شیر و لبنیات که به افزایش انرژی و کاهش درد و بی‌حالی کمک می‌کند، موثر است.

دیابتی‌ها چه کنند
وی با بیان اینکه کنترل قند خون در افراد دیابتی و بیماران سرپایی به کنترل ضعف و بیحالی کمک می‌کند، تصریح کرد: افزودن دارچین، زنجبیل و سیاهدانه به غذاها در این موارد توصیه می‌شود.
رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در صورت رخداد تهوع و استفراغ نکاتی توصیه می‌شود، اظهار کرد: تا زمانی که تهوع یا استفراغ دارید از خوردن و آشامیدن هر ماده غذایی پرهیز کنید و پس از توقف استفراغ می‌توانید کمی مایعات رقیق مانند آب مرغ یا گوشت، آب ‌سیب یا ژلاتین میل کنید.
اصغری بیان کرد: با گذشت هشت ساعت از قطع استفراغ می‌توانید مصرف غذاهای جامد را شروع کنید؛ غذا باید کم چربی و کم حجم باشد و در این موارد میل کردن کمپوت سیب بدون شکر، مرغ پخته مرغ و گوشت، نان تست و برشته، تخم مرغ آبپز، انواع آب میوه و سبزی، سیب زمینی، چوب‌ شور، برنج، غلات پخته، شربت و ماست توصیه می‌شود.
وی ادامه داد: بعد از توقف استفراغ بزرگسالان و کودکان بالاتر از سه سال می‌توانند تکه‌های کوچک یخ را در حد ۱۰ تا ۲۰ دقیقه مک بزنند؛ مصرف تکه های میوه یخ زده یا آبمیوه‌های رقیق شده می‌تواند در کنترل تهوع مفید باشد.
اصغری با بیان اینکه تعداد وعده‌های غذایی را افزایش و حجم غذا در هر وعده را کاهش دهید و از مصرف غذای سنگین خودداری کنید، افزود: از قرار گرفتن در معرض بوی غذاهایی که رایحه‌های تندی دارند اجتناب کنید.
وی با اشاره به اینکه غذاها را ترجیحا سرد یا همزمان با حرارت اتاق مصرف کنید، ادامه داد: از تنقلات و غذاهای پرنمک پرهیز کنید و از آبنبات هایی با طعم نعنا یا لیمو استفاده کرده و بیشتر استراحت کنید.
اصغری با بیان اینکه در مواجهه با اسهال مصرف موادی را باید مد نظر قرار دهید، تصریح کرد: موز رسیده به دلیل داشتن املاح مفید به ویژه پتاسیم که به تامین الکترولیت‌های از دست رفته در طول اسهال و جذب مایعات داخل روده‌ها کمک می‌کند، موثر خواهد بود.
وی تصریح کرد: در صورت ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر کمپوت ‌سیب بهتر است مصرف نشود؛ در زمان اسهال مصرف نان سفید بهتر از نان سبوسدار است چراکه هر زمان در دستگاه گوارش مناسب تر است.
رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه میل کردن پوره سیب زمینی آب پز یا بخارپز و نرم شده همراه با کمی نمک بدون افزودن روغن توصیه می‌شود، افزود: ماست پروبیوتیک حاوی پروبیوتیک‌های تامین کننده سلول‌های جدارهای آسیب دیده در طول اسهال است.
 اصغری ادامه داد: سوپ مرغ غذای مناسبی برای درمان اسهال است که مواد مغذی از دست رفته را جبران می‌کند و مصرف مایعات به ویژه آب در طول روز برای جبران کم آبی بدن به دلیل اسهال در این افراد توصیه می‌شود.

توصیه برای بی‌اشتهایی
وی با بیان اینکه در صورت ایجاد یبوست، مصرف موادی توصیه می‌شود، افزود: غلات کامل که سبوس فراوان دارند مانند نان گندم، برنج قهوه‌ای جو دوسر و غلات پرک شده و انواع حبوبات مانند عدس، انواع لوبیا، نخود و دانه سویا. 
اصغری با تاکید بر مصرف مغزها مانند بادام، بادام زمینی، گردو و پسته، فندوق و مغز تخمه‌ها مفید است، تصریح کرد: مصرف میوه‌ها مانند پرتقال، گلابی، کیوی، انجیر، انگور، انواع آلو و زردآلو مفید است.
وی بر مصرف انواع دانه‌های گیاهی نظیر تخم شربتی و خاکشیر و اسپرزه همراه با آب یا شربت کم شیرین و انواع سبزی‌ها مانند هویج و نخود فرنگی، کلم برگ سفید و قرمز، کاهو، سبزی خوردن، اسفناج و برگ چغندر و هویج، زردک، آب پز، کدو حلوایی آب پز شده، مرغ آب پز و زود پز با اضافه کردن کمی عسل و زعفران ساییده مفید است.
رییس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: خشکبار به ویژه آلو بخارا، برگه آلو، انجیر خیسانده نیز می‌تواند کمک کننده باشد.
اصغری با بیان اینکه در مواجهه با بی اشتهایی مصرف این مواد توصیه می‌شود، افزود: میوه‌ها و سبزی‌ها، چای لیمو، زنجبیل، ادویه‌ها و گلپر(اضافه کردن درغذا)، سمنو، جوانه گندم و جوانه نخود، شیر برنج با سیاه دانه و کمی دارچین و شله زرد با خلال بادام و پسته مفید هستند. 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد