hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کمبود ویتامین B۱۲ بدون آزمایش قابل تشخیص است؟

کمبود ویتامین B۱۲ بدون آزمایش قابل تشخیص است؟

ویتامین B۱۲ یکی از مهمترین ویتامین‌ها برای بدن انسان است زیرا بسیاری از فرآیند‌های مهم در بدن به آن بستگی دارد.
 ویتامین B۱۲ برای تولید گلبول‌های قرمز خون لازم است. همچنین وارد سنتز DNA، RNA، اسید‌های آمینه و پروتئین‌ها شده و عملکرد سیستم عصبی را تضمین می‌کند.
ماهی، گوشت، مرغ، لبنیات و تخم مرغ سرشار از ویتامین B۱۲ هستند. بهترین منبع برای آن جگر ماهی خال مخالی و گوشت گاو است. با این حال، معلوم می‌شود که بسیاری از افراد از کمبود این ویتامین و حتی کم خونی رنج می‌برند، به خصوص افراد مسن، گیاهخواران، دیابتی‌ها و کسانی که از آنتی اسید استفاده می‌کنند.
تشخیص کمبود این ویتامین در بدن دشوار است، اما علائمی وجود دارد که فرد می‌تواند بدون آزمایش خود به تنهایی آن علائم را شناسایی کند.
رنگ پوست
رنگ پوست کسانی که از کمبود ویتامین B۱۲ رنج می‌برند کم رنگ یا مایل به زرد است. این مربوط به کمبود گلبول‌های قرمز خون است که آسیب دیده است و در نتیجه تجزیه گلبول‌های قرمز مرده منجر به افزایش بیلی روبین در کبد می‌شود. افزایش غلظت بیلی روبین در بدن باعث زردی پوست و سفیدی چشم می‌شود.
خستگی و ضعف دائمی

ضعف و خستگی دائمی یکی از علائم مهمی است که نشان دهنده کمبود ویتامین B۱۲ در بدن است و دلیل این امر نیز به دلیل کمبود گلبول‌های قرمز خون است که منجر به هیپوکسی و احساس دائمی خواب آلودگی، تنگی نفس و سرگیجه می‌شود.
اختلال در سیستم عصبی
یکی از خواص ویتامین B۱۲ محافظت از رشته‌های عصبی است؛ بنابراین کمبود آن در بدن باعث اختلال در عملکرد سیستم عصبی می‌شود و به صورت احساسات آشفته، لرز، سوزش و گزگز ظاهر می‌شود. کمبود این ویتامین برای مدت طولانی می‌تواند منجر به اختلال در تعادل و تغییر در راه رفتن شود که به خصوص برای افراد مسن خطرناک است.
التهاب زبان
التهاب زبان نشانه دیگری است که همچنین نشان دهنده کمبود ویتامین B۱۲ در بدن همراه با درد در زبان و تغییر در رنگ و بافت آن است و همچنین ممکن است فرد دچار خارش در دهان یا احساس گزگز در زبان شود.
آسیب عصب بینایی
کمبود ویتامین B۱۲ در بدن ممکن است باعث آسیب به عصب بینایی شود که منجر به ضعف بینایی و تاری دید (نوروپاتی بینایی) به دلیل نقص در انتقال سیگنال‌ها از چشم به مغز می‌شود.
اختلال خلقی
اختلالات خلقی نیز به کمبود ویتامین B۱۲ در بدن نسبت داده می‌شود و کمبود مزمن آن می‌تواند منجر به افسردگی و زوال عقل شود.
دکتر اینا آمینووا متخصص تغذیه روسی می‌گوید که کمبود این ویتامین ممکن است باعث بالا رفتن درجه حرارت بدن و تب شود.
او توصیه می‌کند به علائمی مانند بوی بد بدن، از دست دادن اشتها، کمر درد و سردرد‌های دوره‌ای توجه کنید؛ بنابراین هنگام مشاهده این علائم، فرد باید به سرعت با پزشک مشورت کند تا کمبود این ویتامین مهم را زود تشخیص داده و آن را درمان کند. این رژیم غذایی همچنین باید شامل غذا‌های غنی از ویتامین B۱۲ باشد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد