hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > رقابت وردآورد و کامرانیه در رشد اجاره‌بها!

رقابت وردآورد و کامرانیه در رشد اجاره‌بها!

شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در خرداد ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۳.۹ درصد و ۳۷.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. این آمار رسمی‌ای است که بانک مرکزی منتشر کرده اما اطلاعات میدانی و گشت‌وگذار در آگهی‌های موجود در بازار نشان می‌دهد رشد قیمت‌ها به مراتب بالاتر از این مقدار است.
اگرچه با توجه به مصوبه ستاد مقابله با کرونا قراردادهای اجاره مسکن به صورت خودکار قابل تمدید است و سقف افزایش اجاره بها هم ۲۵ درصد تعیین شده، مشاهدات شهروندان اما نشان می‌دهد خانه‌های خالی از مستاجر با قیمت‌های سرسام‌آوری به متقاضیان پیشنهاد می‌شوند.


به زعم بعضی کارشناسان همین تصمیم ستاد مقابله با کرونا تعادل عرضه و تقاضا در بازار اجاره مسکن را برهم زده و کمبود فایل‌‌های مسکن اجاره‌ای منجر به افزایش اجاره‌بها شده است. برای مقایسه تغییرات نرخ اجاره بها در محله‌های مختلف تهران بد نیست سری بزنیم به آگهی‌های موجود در سایت دیوار. می‌خواهیم یک مقایسه انجام بدهیم که نرخ اجاره‌بها در خردادماه امسال در مقایسه با مقطع زمانی مشابه پارسال چه تغییراتی داشته.
شبی یک میلیون تومان اجاره‌ی خانه در شمال تهران
اول از شمال تهران و منطقه یک شروع کنیم. جایی که طبق قیمت‌های درج شده روی سایت دیوار بیشترین درصد رشد اجاره را تجربه کرده. محله درکه تهران با ۱۲۰.۵ درصد بیشترین نرخ افزایش اجاره‌ها را در یک سال اخیر دارد. متوسط اجاره یک متر مربع آپارتمان ۲ تا ۵ سال ساخت در این محله از تهران خردادماه پارسال ۱۲۲ هزار تومان بوده و امسال به ۲۶۹ هزار تومان رسیده. یعنی همین الان برای یک واحد آپارتمان ۱۱۰ متری در این محله باید حدودا ماهانه ۳۰ میلیون تومان اجاره پرداخت کنید. به عبارتی هر شب اقامت در این خانه برایتان یک میلیون تومان آب می‌خورد.
جالب است بدانید که هزینه یک شب اقامت در هتل ۵ ستاره استقلال یا هما حدود ۶۰۰ هزار تومان است! در بقیه محله‌های منطقه یک هم تقریبا اوضاع به همین منوال است. در حال حاضر بالاترین نرخ اجاره را در کل تهران محله الهیه دارد با متوسط ماهانه ۳۴۳ هزار تومان برای هر متر مربع. ارزان قیمت‌ترین محله‌های منطقه یک برای اجاره نشینی دارآباد و سوهانک هستند.
رقابت وردآورد و کامرانیه در رشد اجاره‌بها!
غرب تهران؛ اقلا ۵۰ درصد رشد
از شمال به غرب تهران برویم. منطقه خوش و آب هوای ۲ که یکی از محله‌های گران‌قیمت تهران برای اجاره‌نشینی است. اجاره‌ بهای خانه‌های این منطقه البته افزایش لجام‌گسیخته خانه‌های منطقه یک را تجربه نکرده. در کل این منطقه که دور بزنید گران‌ترین خانه‌ها را در سعادت‌آباد پیدا می‌کنید که متوسط اجاره‌بهای هر متر مربع در آن ۲۶۲ هزار تومان است و البته در همین محله پارسال این رقم ۱۵۷ هزار تومان بوده.
یعنی اگر پارسال می‌توانستید با ماهی ۱۱ میلیون تومان یک آپارتمان ۷۰ متری در این محله اجاره کنید امسال باید همان خانه را با مبلغی بیشتر از ۱۸ میلیون تومان بگیرید. این نکته را البته بگوییم که این رقم با تبدیل نرخ ودیعه به دست می‌آید. برای پیدا کردن ارزان‌قیمت‌ترین خانه‌های منطقه دو باید به جنوب این محدوده و محله طرشت مراجعه کنید که متوسط قیمت هر متربع در این محله ۱۳۶ هزار تومان است. یعنی تقریبا نصف سعادت‌آباد.
حتی اگر چند صد متر آن‌طرف‌تر وارد منطقه ۵ هم شوید قیمت‌ها با متوسط محله‌های جنوبی منطقه ۲ خیلی تفاوتی نمی‌کند. الان متوسط اجاره بهای هر متر مربع آپارتمان در محله جنت‌آباد جنوبی یا پونک به ترتیب به ۱۶۴ و ۱۶۶ هزار تومان رسیده. بنابراین اجاره‌ها در این دو محله هم بیش از ۶۲ درصد افزایش یافته. تقریبا تمام محله‌های منطقه همین حول و حوش افزایش اجاره را ثبت کردند و فقط محله شاهین کمی از بقیه عقب افتاده که ۵۰ درصد رشد داشته به قیمت هر متر مربع ۱۶۵ هزار تومان رسیده است.
شرق تهران، خیلی گران و خیلی ارزان
در شرق تهران و منطقه ۴ اوضاع به اندازه منطقه ۵ یکدست نیست. یعنی نرخ اجاره‌بها در محله‌های این منطقه تفاوت معناداری دارد. از یکسو محله پاسداران را داریم که متوسط اجاره هر متر مربع در آن نسبت به پارسال با یک جهش ۶۷ درصدی به ۲۲۹ هزار تومان رسیده و از سوی دیگر خاک سفید هم وجود دارد که متوسط نرخ اجاره هر متر مربع آپارتمان در آن ۷۱ هزار تومان است.
یعنی فاصله قیمت این دو محله از منطقه ۴ در هر متر ۱۵۸ هزار تومان است که با همین پول می‌توان یک خانه دیگر در محله‌ شمس آباد در همین منطقه یا باغ فیض در غرب تهران اجاره کرد. اگر از منطقه ۴ و محله پاسداران اندکی به سمت غرب حرکت کنیم در منطقه ۳ نرخ اجاره‌ها به بعضی محله‌های منطقه ۱ حتی پهلو می‌زند.
متوسط نرخ اجاره بهای یک متر مربع آپارتمان در محله دروس ۲۷۲ هزار تومان است. اجاره‌ها در این محله به طور متوسط ۷۰ درصد گران شده. اختیاریه هم که در افزایش نرخ اجاره بین هم‌ردیفانش رکورد زده. خرداد ماه پارسال متوسط اجاره در این محله ۱۱۶ هزار تومان بود و امسال ۲۲۷ هزار تومان.
جنوب تهران، ۶۱ درصد رشد اجاره‌بها!
حالا ارزان‌قیمت‌ترین محله‌های تهران برای اجاره آپارتمان کجا هستند؟ طبق آگهی‌های منتشر شده روی سایت دیوار محله یافت‌آباد در منطقه ۱۸ تهران است. جایی که نرخ متوسط اجاره هر متر مربع آپارتمان در آن با ۶۱ درصد افزایش نسبت به پارسال به ۶۶ هزار تومان رسیده. یا در همین منطقه محله خلیج فارس هم تقریبا وضعیت مشابهی دارد. خارج از این منطقه با این بودجه احتمالا به وردآورد در منطقه ۲۱ بروید که اجاره‌ها در آن ۷۷.۵ درصد رشد داشته و به هر متر مربع ۷۱ هزار تومان رسیده. جالب اینکه محله کامرانیه در منطقه ۳ تهران هم همین درصد افزایش رشد اجاره‌بها را داشته و البته آنجا اجاره بها به متری ۳۱۰ هزار تومان رسیده. یا در جنوب شرق تهران می‌توانید سراغ شهرک کیانشهر را بگیرید که متوسط اجاره ماهانه یک آپارتمان ۶۰ متری در آن به بیش از ۴.۳ میلیون تومان رسیده. در منطقه ۱۱ و جنوب غرب تهران محله گمرک افزایش ۴۶ درصدی داشته از هر متر مربع ۵۰ هزار تومان به ۷۳ هزار تومان رسیده است.
رقابت وردآورد و کامرانیه در رشد اجاره‌بها!
داستان اندوهبار مستاجری در تهران
از افزایش نرخ اجاره‌ها اطلاعات جالب و البته غم‌انگیز دیگری هم دستگیرمان می‌شود. به طور مثال با پولی که پارسال می‌توانستید در محله شهرک غرب خانه اجاره کنید امسال باید در شهرزیبا ساکن شوید. یا با پولی که پارسال می‌توانستید در زعفرانیه خانه بگیرید امسال باید همان را بدهید در گیشا زندگی کنید. یا کسی که پارسال پول اجاره خانه در قلهک را داشت امسال باید برود حکیمیه. خلاصه که دیگر مستاجری خیلی هم خوش‌نشینی نیست.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد