hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کردستان| بازی با جان دانش آموزان

کردستان| بازی با جان دانش آموزان

شاید روزی که دانش آموزان بی‌گناه مدرسه زاهدانی در آتش بخاری نفتی سوختند همگان تصور می‌کردند سفره این بخاری‌های خطرناک از مدارس کشور جمع شود اما هنوز هم هستند مدارسی که با این سیستم گرمایشی سرمای زمستان را سپری می‌کنند و هنوز هم دود از دودکش خانه‌ها و مدارس روستایی بلند است، چون‌که وسایل گرمایشی نفت‌سوز دارند.

پیگیری سرما از فصل گرما

نماینده مردم سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی‌گفت: تیرماه امسال از آموزش‌وپرورش استان خواسته بود تا لیست مدارسی را که سیستم گرمایشی مناسب ندارند به او اعلام کنند که این لیست تهیه شد.

سید مهدی فرشادان اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد در خصوص جایگزینی بخاری‌های هوشمند به‌جای بخاری‌های سنتی، درخواستی برای وزیر نفت تهیه و ارسال شد تا شهرستان‌های محروم کردستان از این مصوبه برخوردار شوند.

او افزود: جواب این درخواست از وزارت نفت به شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ارسال و تأکید شد در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

فرشادان درزمینه لیست نیازمندی سیستم‌های گرمایشی مدارس گفت: در این لیست تعداد مدارس نیازمند به استانداردسازی سیستم گرمایشی، 187 باب، تعداد مدارس نیازمند به اصلاح و تقویت سیستم‌های گرمایشی فرسوده 221 باب، تعداد مدارس نیازمند به گازکشی 125 باب، تعداد کلاس‌های نیازمند به بخاری استاندارد و هوشمند 143 باب و تعداد مدارس نیازمند به آبگرم سرویس بهداشتی 240 باب عنوان‌شده که درمجموع چیزی بیش از 917 مدرسه را شامل می‌شود.

این آمارها حاکی از این است که دانش آموزان 143 کلاس درس در استان کردستان سیستم گرمایشی استاندارد و هوشمند ندارند و مابقی نیز اگرچه دارای سیستم گرمایشی استاندارد دارند اما بازهم مطمئن نیستند.

جان دانش آموزان در اولویت

استاندار کردستان هم گفت: امینت جانی و روانی دانش آموزان باید در اولویت قرار گیرد و مدارس ناایمن تعطیل شوند.

بهمن مرادنیا درباره راه‌حل جایگزینی مدارس خطرآفرین پیشنهاد داد که دانش آموزان روستایی در مساجد و یا اماکن امن دیگر به فعالیت آموزشی ادامه دهند و در شهرها از مدارس امن به‌صورت دو نوبت استفاده شود.

528 بخاری آتش‌زا در مدارس

کردستان سه هزار و 800 فضای آموزشی دارد که 2 هزار و 870 واحد آن را مدارس تشکیل می‌دهند که از این تعداد 528 باب مدرسه هنوز کلاس‌هایشان با بخاری‌های نفتی گرم می‌شوند، این مدارس سیستم گرمایشی از جنس گازسوز ندارند و مدیرکل آموزش‌وپرورش کردستان گفته است سیستم‌های فعلی استاندارد هستند.رشید قربانی بابیان اینکه این مدارس بیشتر در مناطق روستایی دورافتاده قرار دارند که فاقد لوله‌کشی گاز هستند، اضافه کرد: برای بهبود وضعیت سیستم گرمایشی این مدارس، نیازمند اعتبارات ویژه هستیم.

قربانی افزود: این وظیفه سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس است تا سیستم گرمایشی مدارس را بهسازی کند و انتظار داریم در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به این مسئله اقدام کنند.

اعتبار می‌خواهیم

مدیرکل نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس کردستان هم از آمار 30 درصدی غیراستاندارد بودن مدارس کردستان خبر داد و گفت: 505 مدرسه در کردستان با بخاری نفتی گرم می‌شود که استاندارد هستند.

ماجد احمدی با اشاره به برآورد 100 میلیارد ریالی برای تبدیل سیستم گرمایشی این مدارس گفت: برنامه‌ریزی لازم برای اجرای این مهم انجام‌شده است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد