hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سمنان| دردسر کمبود نهاده‌های دامی

سمنان| دردسر کمبود نهاده‌های دامی

اگرچه در ماه‌های اخیر قیمت اکثر مواد غذایی افزایش‌یافته اما بازار مرغ حکایت دیگری دارد و نوسانات آن‌هم مرغداران و هم خریداران را آزار داده است. مرغداران سمنان که بخش قابل‌توجهی از نیاز بازار مرکز کشور را تأمین می‌کنند، این روزها اصلی‌ترین مشکلشان، نبود غذای طیور است؛ آن‌ها مشکلی در تولید ندارند، اما توانی برای تأمین هزینه‌ها و خرید محصولات موردنیازشان هم ندارند.

بازار مواد پروتئینی به‌خصوص مرغ گویا هیچ‌وقت تنظیم نمی‌شود؛ این روزها مردم از مسئولان و تولیدکنندگان گلایه‌مند هستند و مرغداران از واردکنندگان و مدیران.

پای مرغداران مدت‌هاست به گفته خود آن‌ها در بند نهاده‌های دامی گرفتار آمده و نمی‌توانند از گرانی قابل‌توجهی و تحمیلی این بخش رهایی یابند.

قیمت‌های نهاده‌های دامی بالا رفته و صنعت مرغداری را تحت تأثیر قرار داده است؛ امری که امروز باید بیش‌ازپیش به آن توجه شود.

مشکل‌داریم؛ بار نمی‌رسد

پرویز نبویان، مرغدار سمنانی در واکنش به وضع نابسامان صنعت مرغداری در کشور اظهار داشت: مشکل اصلی ما گرانی و کمبود نهاده‌های دامی است و تمام مرغداری‌ها به مشکل برخورد کرده‌اند.

این مرغدار سمنانی ادامه داد: مرغداری را پیدا نمی‌کنید که گرفتار بحث گرانی و کمبود نهاده‌های دامی نباشد؛ هر کس به‌نوعی گرفتار این بحث است و بخش عمده‌ای از مرغداران، پول واریز کرده ولی هنوز باری دریافت نکرده‌اند.

نبویان ادامه داد: 35 روز است که بابت نهاده‌های دامی پول واریز کرده‌ام؛ ولی هنوز بار به دستم نرسیده است و مرغداران با بدبختی خودشان را تأمین می‌کنند.

او تأکید کرد: قیمت‌های نهاده‌های دامی وحشتناک بالا رفته است؛ ذرتی که هر کیلوگرم یک هزار و 350 تومان معامله می‌شد، امروز با قیمت یک هزار و 700 تومان به سمنان می‌رسد.

این مرغدار سمنانی گفت: سویایی که هر کیلوگرم کمی بیش از دو هزار تومان خریداری می‌شد، الآن با قیمت سه هزار و 600 تومان پیدا نمی‌شود و اگر کسی بتواند پیدا کند، شاهکار کرده است.

او با اشاره به اینکه همه مرغداری‌ها در تأمین خوراک دامی دچار معضل و مشکل بسیار شدیدی شده‌اند، تصریح کرد: شرایط خیلی بد شده و قیمت جوجه یک‌روزه هم بالا رفته است.

نبویان با بیان اینکه افزایش قیمت‌های نهاده‌های دامی و جوجه یک‌روزه صنعت مرغداری را با خاک یکسان می‌کند، اضافه کرد: کسی توجه به این موضوع مهم ندارد.

این مرغدار سمنانی با تأکید بر اینکه باید منتظر ماند و دید آینده بازار مرغ چه می‌شود، تصریح کرد: بازار قیمت مشخصی ندارد و صنعت مرغداری تخته‌ای شناور بر موج گرانی و کمبود نهاده‌های دامی و جوجه یک‌روزه بوده و نوسان قیمت‌ها و هزینه‌ها زیاد است.

نبویان با اشاره به اینکه تولیدکننده از جیب خودش در جاده تولید ملی در صنعت مرغداری حرکت می‌کند، اضافه کرد: مرغدار در این شرایط هستی خودش را از دست می‌دهد و کاهش جوجه ریزی به همین دلایل باعث شده تا بازار با کمبود مرغ مواجه شود.

این مرغدار سمنانی با بیان اینکه اکثر مرغداران ما ورشکسته شده‌اند، اظهار کرد: اکثر مرغداران از گردونه تولید خارج‌شده‌اند و آن‌هایی هم که با سرمایه شخصی در این بازار متلاطم نفس می‌کشند، در آینده ورشکسته خواهند بود.

پیرها قربانی می‌شوند

حسن طنانی، یک مرغدار دیگر در سمنان گفت: مرغداران با یک مشکل مهم مواجه شده‌اند و آن، کمبود نهاده‌های دامی است که دولت باید حتماً به این موضوع توجهی کند؛ در این شرایط، مردم دچار مشکلات زیادی می‌شوند.

او ادامه داد: مرغداران مجبورند مرغ‌های خودشان را از تولید حذف کنند و در این حالت چه در رابطه با گوشت مرغ و چه تخم‌مرغ، قیمت‌ها به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

طنانی تأکید کرد: من روندی را پیش‌گرفته‌ام که با هر قیمتی که شده، نهاده‌های دامی می‌خرم تا نیازمان را تأمین کنم؛ ولی خیلی از مرغداران این کار را انجام نمی‌دهند؛ برخی فکر می‌کنند می‌توانند با قیمت واقعی نهاده‌های دامی را تهیه کنند و برخی هم پول‌ندارند و در نتیجه خیلی‌ها مرغ‌های پیر را حذف می‌کنند.

این مرغدار سمنانی با اشاره به اینکه با این رویکرد عرضه کم می‌شود، تصریح کرد: از طرفی، قیمت‌ها بالا می‌رود و گرانی مرغ چند علت دارد. یکی از دلایل این است که قیمت گوشت وقتی بالا برود، به‌طور طبیعی مردم به مصرف مرغ روی می‌آورند و مصرف بالا می‌رود و در این شرایط مشکل گرانی رخ می‌دهد.

این مرغدار سمنانی با تأکید بر اینکه وقتی نهاده‌های دامی کم باشد مرغدار جوجه ریزی نمی‌کند، اظهار کرد: در این شرایط، باز عرضه کم به‌اضافه قیمت بالای گوشت قرمز، قیمت مرغ را افزایش می‌دهد و مرغ برای مرغدار گران‌تر درمی‌آید.

ذرت و سویا نمی‌فروشند

حسین پیوندی، رئیس اتحادیه مرغداران سمنان نیز گفت: مرغ زنده در مرغداری، هر کیلوگرم هشت هزار و 400 تا هشت هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد و این قیمت بد نیست.

او با تأکید بر اینکه مرغداران در بحث گرانی مرغ مقصر نیستند، تصریح کرد: مرغداران کاری به گرانی مرغ ندارند؛ چون قیمت تعیین نمی‌کنند.

پیوندی با اشاره به اینکه کمبود نهاده‌های دامی مشکل جدی مرغداران است، اضافه کرد: عمده‌فروشان نهاده‌های دامی قطع فروش کرده‌اند و به این خاطر، کمبود نهاده‌های دامی داریم و یک هفته است که از فروش ذرت و سویا خودداری می‌کنند.

رئیس اتحادیه مرغداران سمنان با بیان اینکه در بحث جوجه ریزی مشکلی نداریم، اظهار کرد: در این بخش مشکلی نیست و باید نیازمندی‌های مرغداران تأمین شود.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد