hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > حمایت دائمی فولاد مبارکه از شرکت‌های دانش بنیان

حمایت دائمی فولاد مبارکه از شرکت‌های دانش بنیان

 وقتی پیرامون مفهوم نوآوری صحبت می‌شود، باید دید از طریق تزریق ایده‌های جدید چگونه می‌توان به بهره‌وری رسید.
رویداد ایران-تجربه نشان داده است که حتی شرکت‌های بزرگ دنیا نیز در فرآیند تولید محصولات جدید در زنجیره فولاد و بهینه‌سازی فرآیندها نتوانسته‌اند تنها بر مبنای ظرفیت‌های درون‌سازمانی به توسعه دست پیدا کنند. دنیای امروز دنیای شبکه‌سازی است. در این فضا شکل‌گیری اکوسیستم‌های نوآوری موردبحث است. بر مبنای همین ضرورت شرکت فولاد مبارکه پیشتاز شکل‌گیری این نوع از تعامل شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی با صنایع بزرگ است.
یکی از برنامه‌های نمایشگاه و جشنواره ملی فولاد ایران، نشست تخصصی بهره‌برداری از فناوری‌های داخلی بود که با حضور مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه و معاون سیاست‌گذاری معاونت علمی، فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.
در این آیین مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه سپاهان پیرامون اینکه چرا فولاد مبارکه باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان یا استارتاپ‌ها استفاده کند، گفت: ما جزو ملت‌هایی هستیم که از هوش بالایی برخورداریم. باوجود شخصیت‌هایی که در سطح جهانی درخشیده‌اند حوزه تولید علم و فناوری جایگاهی است که ما می‌توانیم در آن سهم داشته باشیم. در المپیاد و مسابقات جهانی هم همواره دانش آموزان ایران در جایگاه‌های برتر حضورداشته‌اند.
حمیدرضا عظیمیان افزود: اکنون‌که در عمل با تحریم‌ها مواجه شده‌ایم یا باید تسلیم بشویم یا تلاش کنیم تا تولید با همان کیفیت و کمیت قبل ادامه پیدا کند که طبعا از مجموعه‌ای مانند فولاد مبارکه توقع شکست دادن مشکلات می‌رود. برای همین باید به سمت تولید علم و اقدامات فناورانه برویم. این موضوع پیش‌ازاین هم در فولاد مبارکه وجود داشته است اما امروز الزامات و محدودیت‌های بیشتری ایجاب می‌کند که به این سمت برویم.
او افزود: روند مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان و داخلی همواره در فولاد مبارکه وجود داشته است اما اکنون با تعریف ساختارهای جدید در معاونت فناوری در زمینه پذیرش ریسک، حمایت شتاب‌دهنده‌ها، تأمین مالی و حمایت در خرید بلندمدت محصول فعال‌شده‌ایم.
عظیمیان ادامه داد: در تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان عملا با نگاه حمایتی بدون منت وارد می‌شویم چون شرکت برای موفقیت خود به این تعامل و مشارکت نیاز دارد.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: رفتار ما بر اساس این سیاست مانند یک رفتار رانتی به نفع شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید بومی و ملی است تا این شرکت‌ها بتوانند با کاهش ریسک خود برای توسعه اقدام کنند و ما موظف هستیم که برای حل مسائل مرتبط با تحریم و ادامه حیات در برنامه بلندمدت با شرکت‌های بومی دانش‌بنیان و استارتاپی مشارکت داشته باشیم.
عظیمیان گفت: این نمایشگاه چند روز دیگر تمام می‌شود اما در فولاد مبارکه به‌عنوان نیمی از صنعت فولاد کشور همیشه ادامه پیدا خواهد کرد و تعطیلی نخواهد داشت. در داخل مجموعه فولاد مبارکه این موضوع سازمان‌دهی شده است و رفتار ما نرم‌افزار و هیئت‌های انتخاب تعیین‌شده‌اند.
او گفت: اگر شرکت دانش‌بنیان تولید خاص و انحصاری داشته باشد با او قرارداد بلندمدت و با ترک تشریفات منعقد می‌شود؛ اما اگر رقیب داشته باشد طبعا وارد پروسه مناقصه می‌شویم.
عظیمیان گفت: رویکرد جدید فولاد مبارکه این است که پیشنهادهای جدید در معاونت فناوری در حالت شتاب‌دهنده بررسی و در ریسک سرمایه‌گذاری و تأمین مالی مشارکت می‌کند و سپس قرارداد سه‌ساله، 5 ساله و بلندمدت بسته می‌شود که شرکت هم بتواند بر این اساس روی تولید، اخذ تسهیلات و نظایر آن اقدام کند.
فصل رقابت بین‌المللی در صنایع بزرگ
معاون سیاست‌گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این آیین گفت: اکنون 3800 شرکت دانش‌بنیان شناسایی و ارزیابی‌شده و همین میزان شرکت فعال ثبت‌نشده در کشور وجود دارد. اکنون اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها 60 هزار میلیارد تومان گردش مالی سالانه دارد و بااینکه این عدد در وسعت اقتصاد ایران عدد بزرگی نیست، ولی رشد فوق‌العاده‌ای داشته است.
مهدی الیاسی افزود: اکنون 50 شرکت بالای 500 میلیارد تومان گردش اقتصادی سالانه داریم که جثه اقتصادی رو به رشدی را درست کرده‌اند.
او افزود: فاز سوم این فرآیند تبدیل اقتصاد اصلی کشور به دانش‌بنیان باشد؛ یعنی صنایع ما صنایعی رقابت‌پذیر بین‌المللی با امکان صادرات باشند.
الیاسی افزود: دولت آمادگی حمایت‌های گوناگونی از شرکت‌های دانش‌بنیان را دارد که یکی از آنها از شبکه شرکت‌های دانش‌بنیان است و نمایشگاه حاضر هم بخشی از توانمندی‌های این شرکت‌ها به شمار می‌رود که در سه هفته جمع‌بندی شده است.
با رکود سال آینده صنعت فولاد مقابله خواهیم کرد
همچنین حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در حاشیه این جشنواره و نمایشگاه در گفتگو با رویداد ایران در پاسخ به تأثیر مشکلات ایجادشده پیرامون مبادلات بانکی بین‌المللی پس از اوج گرفتن دوباره تحریم‌ها بر صادرات فولاد مبارکه گفت: طبعا به دلیل شرایط جدید با مشکلاتی روبرو شده‌ایم و تلاش می‌کنیم از طریق راهکارهای جدید زمینه عبور از این شرایط فراهم شود.
او پیرامون سیاست‌های اجرایی دولت برای حمایت از صنعت فولاد در دوره تحریم افزود: دولت بنای خود را بر حمایت از صنعت فولاد گذاشته است و به‌شرط شفافیت در حوزه ارز صادراتی و مشخص بودن مصرف آن یا عرضه در سامانه نیما از این صنعت حمایت خواهد کرد.
عظیمیان درباره موضوع تأمین آب موردنیاز برای فولاد مبارکه ادامه داد: اولویت اول کشور آب شرب است و پس‌ازآن صنعت و کشاورزی است. به همین دلیل ما در کنار سهمیه محدودی که از آب منطقه‌ای دریافت می‌کنیم، مجبور به خرید و تأمین نیاز آب فولاد مبارکه از راه‌های جایگزین مانند پساب شده‌ایم. همچنین بازچرخانی آب و صرفه‌جویی در حد اعلا در فولاد مبارکه اجرا می‌شود. عظیمیان پیرامون وضعیت پیش روی صنعت فولاد گفت: بازار فولاد در سال آینده میلادی با رکود روبه‌روست اما امیدواریم فولاد مبارکه با اقداماتی که در زمینه اقتصاد مقاومتی و بومی‌سازی در پیش‌گرفته این پیچ را نیز رد کند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد