hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > آخرین جزئیات از ورود "اتوبوس‌های برقی" به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران

آخرین جزئیات از ورود "اتوبوس‌های برقی" به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با تشریح آخرین جزئیات از ورود "اتوبوس‌های برقی" به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران گفت: با اخذ مصوبه شورای اقتصاد، دولت به ازای هر دستگاه اتوبوس ۱۸۵ هزار دلار برای تأمین اتوبوس‌های برقی می‌پردازد.

محمود ترفع در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به بازدید مسئولان سازمان برنامه و بودجه از سه نمونه اتوبوس برقی موجود در شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اظهار کرد: با توجه به اینکه معضل آلودگی هوا همواره سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، توسعه حمل و نقل پاک در دستور کارمان قرار گرفته و قصد داریم با حداکثر توان از امکانات موجود کشور برای تحقق این امر استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه قرار است علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های بودجه شهرداری تهران، از ظرفیت‌های موجود در قانون بودجه کشور نیز برای حمل و نقل پاک استفاده کنیم، ادامه داد: یکی از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده، تبصره 19 است که در این راستا با برگزاری فراخوان، یک کنسرسیوم (مشارکت چند شرکت یا سازمان) برای راه‌اندازی نخستین خط اتوبوس برقی تهران با ظرفیت 50 دستگاه، برنده شد؛ این اتوبوس‌ها با شارژ شبانه دیگر نیازی به شارژ در طول روز را ندارند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تصریح کرد: یکی از نمونه اتوبوس‌های برقی موجود، وارداتی و دیگری محصول خودروسازی عقاب و گروه مپناست که "شتاب" نام دارد و یک محصول ایرانی است؛ نمونه سوم نیز اتوبوسی است که هفته گذشته رونمایی شد و محصول مشترک دانشگاه تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کارخانه خودروسازی زرین است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر تبصره 19، قصد داریم از ظرفیت ماده 12 که مربوط به توسعه حمل و نقل پاک است نیز بهره‌مند شویم، خاطرنشان کرد: مسئولان سازمان برنامه و بودجه با حضور در شرکت واحد اتوبوسرانی مشخصات اتوبوس‌های مذکور را بررسی کردند تا در نهایت  با اخذ مصوبه شورای اقتصاد، دولت به ازای هر دستگاه اتوبوس، 185 هزار دلار برای تأمین اتوبوس‌های برقی شهرداری‌های سراسر کشور بپردازد.

ترفع گفت: در قانون بودجه سال 1400، صرفا 500 میلیارد تومان برای شهرداری‌های کل کشور در نظر گرفته شده اما امیدواریم دولت جدید به حوزه حمل و نقل عمومی توجه ویژه‌ای داشته باشد و ارقام بیشتری برای این حوزه در نظر گیرد. اروپا که با معضل آلودگی هوا مواجه نیست، در حال برقی کردن حمل و نقل شهری است اما برای ما، توسعه حمل و نقل پاک یک ضرورت است که شهرداری به تنهایی توان انجام آن را ندارد بنابراین لازم است دولت در این زمینه تغییر رویکرد دهد و رقم‌های واقع بینانه‌ای به این حوزه اختصاص یابد.  

به گزارش تسنیم، عمق داخلی‌سازی اتوبوس زرین خودرو 75 درصد و اتوبوس شتاب نیز بیش از 70 درصد است؛ بخش وارداتی اتوبوس شتاب، سلول باتری است که با سرمایه‌گذاری انجام شده، احداث کارخانه آن در حال انجام است و سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که در این صورت، اتوبوس مذکور 100 درصد ساخت داخل خواهد بود و به سایر وسایل حمل و نقل مانند خودروهای سواری نیز تسری پیدا خواهد کرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد