hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > چگونه طرح روزنامه دیواری را آماده کنیم؟

چگونه طرح روزنامه دیواری را آماده کنیم؟

آنچه امروز به نام روزنامه دیواری می شناسیم ، در واقع یک نشریه دیواری ست . اما از آنجا که دانش آموزان، خانواده ها وحتی مربیان مدارس آن را به عنوان روزنامه دیواری می شناسند، ما هم از آن با همین نام یاد می کنیم.
مطلب مرتبط
»آموزش اجرای طرح روزنامه دیواری
راهنمای تهیه روزنامه دیواری
ابتدا باید با روزنامه دیواری آشنا شویم و بدانیم چه کاری انجام می دهد. 
آنچه امروز به نام روزنامه دیواری می شناسیم ، در واقع یک نشریه دیواری ست . اما از آنجا که دانش آموزان، خانواده ها وحتی مربیان مدارس آن را به عنوان روزنامه دیواری می شناسند، ما هم از آن با همین نام یاد می کنیم. 
روزنامه دیواری کاغذ مقوایی است که دانش آموزان به مناسبتهای مختلف روی آن نوشته هایی قرار می دهند تا به شکل یک نشریه در آید . 
این نشریه وظیفه های بزرگی بر عهده دارد که برخی از آنها عبارتند از : 
-خبررسانی و سرگرمی 
-تمرین برای کارهای گروهی و کسب مهارت 
-تمرین برای رقابت فرهنگی سالم در سطح کلاس ، در مدرسه ، منطقه و کشور 
-وظایف دیگر که معلم در کلاس درس خواهد گفت 
باید بدانیم چه می خواهیم 
برای انجام هر کاری ، ابتدا باید بدانیم چه می خواهیم . اکنون به این پرسش ها جواب دهد : 
-موضوع روزنامه دیواری چیست ؟ 
-چه کسی کمک می کنند ؟ 
-از کجا مطالب تهیه می کنید ؟ 
چهار قالب برای تهیه مطالب 
پس از آنکه دانستید ، چه می خواهید ، به این موضوع فکر کنید که هر روزنامه دیواری می تواند در چهار قالب به ارائه مطالب بپردازد : 
ا-خبر 
2-مقاله 
3-گزارش 
4-مصاحبه 
مسئولیت ها را تقسیم کنید . 
اگر دو ، سه یا چهار نفر هستید مسئولیت ها را تقسیم کنید و هر کس مسوول تهیه یک یا دو بخش مطلب باشد . به عنوان مثال یک نفر مسئول مصاحبه با مدیر مدرسه یا معلم ورزش یا کسان دیگر باشد ، یک نفر خبر از روزنامه ها و اینترنت بگیرد . و یک نفر هم به دنبال مقاله یا گزارش باشد . 
مطالب را روی کاغذ های جدا بنویسید . 
مطالب را روی کاغذهایی به عرض 9 سانتیمتر بنویسید ولی طول آن بستگی به تعداد کلمه ها دارد ، ولی باید توجه داشت که طول مطالب اگر زیاد شد ، آنها را در دو ستون جای دهید . 
اندازه مناسب برای روزنامه دیواری 
برای روزنامه دیواری می توانید کاغذ مقوایی 100*70سانتیمتر تهیه کنید . 
طول کاغذ مقوا را به ده قسمت 10 سانتی متری تقسیم کنید . 
قسمتی در بالای کاغذ برای نام نشریه در نظر بگیرید و قسمتی هم در پایین و سمت چپ که شناسنامه و نام تهیه کنندگان روی آن نوشته شود . 
صفحه آرایی 
مطالبی که روی کاغذ دارید ، مطالعه کنید برای هریک درجه اهمیت بگذارید و آنها را دسته بندی کنید . 
پس از آن که مطالب را روی کاغذ مقوا قرار دهید تا آزمایش شود که مطالب اندازه است یا خیر . 
چنانکه همه چیز مرتب بود ، می توانید کاغذها را چسب زده ویکی یکی با دقت لازم روی کاغذ مقوا بچسبانید . 
در پایان با چند خودکار یا ماژیک رنگی اطراف مطالب را خط کشی کنید . 
فراموش نکنید رنگها می توانند شخصیت آدمها را آشکار کنند .

چگونه روزنامه دیواری جذاب بسازم
 1. رنگ ها
رنگ ها در جذب مخاطب نقش مهمی دارند . مسلما روزنامه ای که از رنگهای شاد تهیه شده مخاطب بیشتری نسبت به رزنامه ی تیره دارد  
 2. متن
متن اصلی ترین قسمت روزنامه است اما نقش چندانی در جذب مخاطب ندارد هرچند ممکن است مخاطبی کهخوانده آنرا بپسندد و موجب پسند بالایی شود اما اگر روزنامه ای یا متن فوق العاده اما طراحی و رنگ آمیزی خوبی درست نشده باشد مخاطبی ندارد که پسندی داشته باشد
 3. عنوان
عنوان هر روز نامه بسیار مهم است . عنوان یک روزنامه علاوه بر این که باید محتوای روزنامه را بگوید باید جذاب باشد و مخاطب را به سمت خود کشاند 
 4. طراحی روزنامه
اگر روزنامه های من را دیده باشید حتما متوجه شده اید که طراحی هر روزنامه با دیگری متفاوت است مثلا روزنامه ی شکل یک قلب بود ویا در روزنامه ی من با عکسها یک فجر  ساخته ام به جای آنکه عکسهارا به هم ریخته بذارم
 5. از چه رنگهایی استفاده کنیم
در یک روز نامه باید از همه ی رنگها استفاده شود تا همه ی سلیقه ها جذب آن شوند مثلا رنگ صورتی برای دختران و رنگ ابی یا سبز برای پسران . من در روزنامه های خود از رنگ های رنگین کمانی استفاده می کنم و یا باتوجه به موضوع آن از رنگهای دیگر مثلا در روزنامه ی مرتبط با دهه ی فجر بهتر است از رنگهای پرچم ایران استفاده شود
 6. عکس
در جهان ثابت شده که عکسها جذابترین ها هستند پس یک روزنامه ی جذاب عکسهای جذابی هم دارد سعی کنید قبل از این که روزنامه درست کردید طرح آنرا روی کاغذ بکشید جای هر متن و تصویر و رنگ را مشخص کنید سپس روزنامتان را بسازید مطمئن باشید موفق خواهید شد
 7. فضاهای خالی
فضاهای خالی روزنامه را خیلی زیبا میکنند اما یکی از شرایط انتشار روزنامه این است که 50 درصد آن تکمیل شده باشد پس من یک فن به شما یاد میدهم تا هم فضای خالی داشته باشید هم درصدتان بالا برود 
برای این کار شما میتوانید رنگ فضای خالیتان را مشکی کنید و داخل آنرا با نوشته های الکی پر کنید یا میتوانید از رنگ مشکی استفاده نکنید اما آنها را مثلا با عنوانتان پر کنید
بخش‌های مختلف یک نشریه دیواری
نشریه ی دیواری دارای ستون های متعددی است، در هر ستون موضوعات معین و با عناوین مشخص درج خواهد شد که عبارتند از:
 1- شناسنامه:
الف) عنوان نشریه: یک نام مناسب برای نشریه انتخاب و در جای مناسب(معمولاً بالا یا وسط صفحه) درج می گردد. این نام باید معنادار بوده و با موضوع نشریه مطابقت داشته باشد و حداکثر بیش از سه کلمه یا به عبارتی دیگر طولانی نباشد.
ب) موضوع: محتوا در نشریه، معمولاً در رابطه با مسایل فرهنگی، اجتماعی، دینی، تاریخی و ...است. مثلاً اگر نشریه در رابطه با اتحاد مسلمانان جهان، جهاد، امربه معروف و نهی ازمنکر یا روابط اجتماعی باشد؛ این موضوع باید دقیقاً در راستای عنوان انتخابی باشد و در شناسنامه نیز به طور مشخص قید گردد.
ج) نام گروه: به تناسب موضوع نشریه و علاقه ی افراد، نامی مناسب، انتخاب و در محل مربوط درج  گردد.
د) مشخصات اعضای گروه: نام و نام خانوادگی تمامی افراد، نوع فعالیت در نشریه، استان، محل تحصیل(مدرسه، منطقه) و محل سکونت کلیه ی دانش آموزان با خط  خوانا قید می گردد. 
 2- حدیث کوتاه و یک موضوع قرآنی:
اعضای گروه باید حدیث معتبر و مستندی را از منابع موثق انتخاب کرده و با ترجمه ی روا، درباره محتوا و موضوع اصلی نشریه نوشته و یک موضوع قرآنی متناسب با موضوع نشریه را نقل کنند. این موضوع باید مکمل حدیث باشد و پیام آن را به طور اخص و روشن تر به مخاطبان منتقل نماید.
 3- سرمقاله: 
همان طور که از عنوان آن پیداست، سرمقاله، حکم مقدمه ی یک کتاب را دارد، نویسندگان و اعضای گروه با آوردن سرمقاله، هدف خود را از تهیه ی نشریه بیان و موضوع خاصی  را که در آن زمان، از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است تحلیل نموده و به عنوان مقدمه یا سرمقاله بیاورند.
 4- آشنایی با واژه ها:
اعضای گروه می توانند یک واژه یا اصطلاح آموزشی، تربیتی، فرهنگی و هنری را که با موضوع نشریه مرتبط است انتخاب کرده و ضمن اشاره به معنی یا معانی لغوی آن، پیرامون اصطلاح مورد نظر توضیحات لازم را ارائه نمایند. این واژه ها باید به تناسب گروه سنی انتخاب و درج شود.
 5- رویداد(واقعه فرهنگی هنری)
وقایع و رویدادهای مهم فرهنگی هنری جالبی که دارای پیام و معنی مشخص و معینی است و می تواند یک الگو و ارزشی را معرفی کند یا عبرت آموز باشد، برای این بخش مفید خواهد بود.
 6- آیا شنیده اید:
خبرها و مسایل فرهنگی هنری  که در گذشته اتفاق افتاده یا پیش بینی هایی که صورت گرفته و حوادث در حال وقوع یا موضوعات مهمی که در حال جریان است، شگفتی هایی که در جهان وجود دارد، خصوصیات و علائق برخی از شخصیت ها  و تحقیقات  بسیار مهمی که تأثیر شگرفی بر زندگی مردم گذاشته اند از جمله مواردی است که میتواند در این بخش بیاید.
 7- از زندگی بزرگان بیاموزیم:
نحوه ی زندگی فرزانگان و رهبران برجسته ی دنیا، اعم از مذهبی، فرهنگی، هنری، تاریخی،سیاسی و اجتماعی که می تواند آن شخصیت را به عنوان الگو و نمونه بارزی از یک انسان سالم معرفی نماید و ارزش ها و معیارهای دقیق زندگی را القا کند، از موضوعات مناسبی است که می تواند برای این قسمت در نظر گرفته شود. این امر به دلیل خصوصیات الگوپذیری انسان به خصوص قشر جوان و نوجوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ضمن این که آموزش غیرمستقیم را نیز در دل خود دارد.
 8- معرفی کتاب:
یک کتاب چاپ جدید و دارای پیام مهم و مرتبط با موضوع نشریه، انتخاب و بعد از خواندن دقیق و یاداشت برداری، خلاصه ای از آن به زبان ساده و روان در این ستون آورده می شود. کتاب نیز باید مناسب گروه سنی دانش آموزان بوده و از نظر محتوا  مساله دار نباشد.
چگونه یک تیم نشریه دیواری تشکیل دهیم
برای مسابقات فرهنگی هنری معمولا افراد زیر برای تیم نشریه معرفی می شوند.:
1- سردبیر
2- دستیار سردبیر
3- نویسنده  (مقاله  یا سرمقاله که می تواند همان سردبیر باشد) 
4- خبرنگار (مصاحبه و تهیه گزارش و خبر ، عکاسی در صورت نیاز ...)
5- خوشنویس (نویسنده متن اطلاعات گردآوری شده، می تواند  فرد خوش خط تر تیم باشد)
6- طراح و گرافیست یا  صفحه آرایی به همراه طراحی و دیزاین  کل نشریه
( کادر بندی ، تهیه لوگو ، حاشیه نگاری ، تذهیب ، کار اسلیمی ...) کاریکاتور در صورت نیاز
7- تقسیم آیتم های گوناگون به اعضائ با توجه به علاقه و توانایی افراد
پس همین الان با دوستانتون دست به کار بشید و یک تیم نشریه دیواری درست کنید تا بتونید با کارگروهی، یه نشریه زیبا طراحی کنید.
خلاقیت در ساخت روزنامه دیواری
نشریه دیواری اثری است فرهنگی و هنری که توسط گروه مشخص و محدودی از دانش آموزان ساخته می شود. معمولا گروه های روزنامه دیواری دانش آموزش گروه های دو تا سه نفره ای هستند که هر کدام از آن ها بخشی از تولید محتوا و طراحی روزنامه دیواری را در نظر می گیرند.
نشریه های دیواری باید با موضوع و هدف خاصی درست شوند؛ معمولا روزنامه دیواری ها به منظور خبررسانی و انعکاس افکار، عقاید و دیدگاه های اجتماعی و فرهنگی افراد و گروه ها ساخته شده و یا به مناسبت های ملی و مذهبی خاصی اختصاص دارد.
روزنامه دیواری های سنتی که در مدارس ساخته می شود به صورت دست نویس بوده و لزوماً هر یک از اعضای گروه در تعامل سازنده با همدیگر و به فراخور استعدادها و توانایی های خود، مسئولیتی را عهده دار می شوند.
برای اینکه یک روزنامه دیواری خلاقانه ای درست کنید لازم است که قبل از دست به کار شدن برای ساخت روزنامه دیواری، سطح معلومات و اطلاعات خود را بالا ببرید.
قبل از هر کار درباره موضوعی که انتخاب کردید، تحقیق کنید و منابع لازم رو به دست بیارید، همینطور می تونید کتاب های مربوط به موضوع روزنامه دیواری رو از کتابخانه مدرسه و یا محله خودتون دریافت کنید و درباره آن مطالعه داشته باشید.
بهترین منبع برای شما اینترنت است؛ در اینترنت جست و جو کنید و مقالات و مطالب متنوعی درباره موضوع نشریه دیواری خودتون پیدا کنید تا از جهت محتوا هیچ چیز کم نداشته باشید.
بعد از تمام شدن این بخش، به سراغ طراحی بروید. سعی کنید از طرح های قبلی که معمولا توی روزنامه دیواری های سنتی دیده اید فاصله بگیرید و طرح های جدیدی رو در ذهن خود خلق کنید. 
استفاده از رنگ و تنوع قالب رو برای طراحی نشریه دیواری فراموش نکنید؛ رنگ یکی از عنصرهای مهمی به شمار می رود که می تواند به جذابیت بیش از حد کار شما کمک کند؛ از طرف دیگر قالب های متنوع، شکل های جدید و کادرهای زیبا می تواند به زیبایی بیشتر کار شما کمک کند.
فراموش نکنید که از عکس به اندازه و به صورت درست استفاده کنید. عکس های مد نظر خود را از اینترنت، نشریات، روزنامه ها و یا پوسترهای مختلف انتخاب کنید و آن ها را با دقت و به زیبایی برش بدید. عکس در روزنامه دیواری باید در کنار متن قرار بگیرند و به درک مطلب بیشتر کمک کنند بنابر این استفاده بیش از حد از عکس های می تواند برای مخاطبان شما آزاد دهنده باشد.
چند نکته مهم در مورد تهیه روزنامه دیواری
* اندازه طول خطوط هر ستون برای همه ی قسمت ها ثابت باشد . پیشنهاد می شود طول خطوط بین 12-10 سانتی متر و فاصله ی بین خطوط حدود 1/5 سانتی متر در نظر گرفته شود.
* منبع تهیه هر مطلب چنانچه از کتاب ، روزنامه ، اینترنت و ... باشد در قسمت پایین هر ستون ( سمت چپ ) آن نوشته شود .چنانچه مطالب از نوشته های یکی از اعضای نشریه یا شخص دیگری باشد ، نام او در قسمت منبع نوشته شود .
* تمام ستون ها باید عنوان ، تیتر و منبع داشته باشد .عناوین هر قسمت با خط درشت در بالای ستون و تیتر آن کمی ریزتر در پایین عنوان نوشته شود.
* نکات دستوری و ویرایشی شامل نقطه گذاری و ... دقیقا رعایت شود . نوشته های متن نشریه توسط یک نفر از اعضا که خط زیباتری دارد، نوشته شود .
* جدول باید پاسخ داده شود و حتما طرح جدول و سوالات ان ، حاصل کار اعضای گروه نشریه باشد . 
* سر مقاله صرفا باید بیانگر اهداف نشریه باشد ؛ بنابر این سرمقاله نباید با مقاله که فقط پیرامون یک موضوع است ، اشتباه گرفته شود 
* سعی شود تا مطالب نشریه( شعر – لطیفه – کاریکاتور) کاملا مرتبط با موضوع بوده و از درج مطالب متفرقه پرهیز شود .
* آن دسته از مطالبی که اهمیت بیشتری دارد ، باید در قسمت راست نشریه نوشته شوند .
* پیام قرآنی و حدیث کوتاه ، دو بخش جداگانه هستند و حتما باید هر دو بخش ( نه فقط یکی ) نوشته شوند و حتی المقدور در رابطه با موضوع نشریه باشند.
* در قسمت « از زندگی بزرگان بیاموزیم » یا « معرفی شاعر یا نویسنده » بهتر است از بزرگان شهر و استان محل سکونت ، افرادی را معرفی نموده و خلاصه ای از زندگی نامه آنها نیز نوشته شود.
فواید کار گروهی در مدرسه
انسان نمي‌تواند به تنهايي زندگي كند و اين واقعيت سر منشاء شكل‌گيري تمامي گروهها، جمعيت‌ها و جوامع بشري از گذشته‌هاي دور تا به امروز بوده است. تمامي انسان‌ها در هر گروه و جامعه‌اي با توجه به توانايي‌ها و شرايط حاكم، با همكاري يكديگر به بقاي خود و ديگران كمك كرده‌اند. هرچه فرد در برقراري ارتباط در جامعه با ديگران موفق‌تر عمل كند و در واقع هوش اجتماعي بالاتري داشته باشد، زندگي بهتر و راحت‌تري را تجربه خواهد كرد. يادگيري تكنيك‌هاي همكاري و برقراري ارتباط با ديگران يكي از ضروريات مهم در زندگي هر كودكي محسوب مي‌شود. زماني كه فرد در سنين پايين همچون دوران دبستان آموزش ببيند، اين آموزه‌ها در وي دروني شده و سبب خواهد شد در آينده در زندگي موفق‌تر عمل كند.
كسب مهارت 
زماني كه بچه‌ها با همكاري يكديگر به صورت جمعي به دنبال دستيابي به هدفي مشترك هستند، خواهند توانست به انجام پروژه‌اي دست بزنند كه به تنهايي قادر به انجام آن نبوده‌اند. همچنين كار گروهي به بچه‌ها كمك مي‌كند كه كارهايي كه در آن‌ها مهارت بالايي ندارند، بهتر شوند، مانند صبور بودن، كار كردن براساس برنامه‌هاي از پيش سازمان يافته، كار كردن در سر وقت و ...
اجتماعي شدن 
هنگامي كه بچه‌ها در قالب يك گروه در كنار يكديگر قرار مي‌گيرند و هدفي مشترك را دنبال مي‌كنند، مجبور خواهند شد براي انجام مسئوليت‌ محول شده به گروه با يكديگر ارتباط برقرار كنند، حرف بزنند، به نظرات ديگران گوش بسپارند و نظرات خود را بيان كنند و از همه مهمتر مجبور خواهند شد تا خجالتي بودن را فراموش كنند. كار گروهي به بچه‌هايي كه در يك كلاس هستند، اما ارتباط چنداني با يكديگر ندارند، امكان دوست شدن برايشان فراهم مي‌كند.
فراگيري بهتر و بيشتر 
كارهاي گروهي اغلب كارهاي گسترده‌تر و پيچيده‌تري نسبت به فعاليتهاي فردي هستند به همين سبب زماني كه بچه‌ها در پروسه كار وارد مي‌شوند، مطالب بيشتري را فرا خواهند گرفت، همچنين با كار گروهي بچه‌ها مي‌توانند در زماني كمتر، مطالب بيشتري را ياد بگيرند و چون خود آنها نيز در فرايند‌ كار درگير بوده‌اند، كيفيت يادگيري آنها نيز افزايش خواهد يافت.
ايجاد حس رقابت 
بچه‌ها زماني كه در گروه هم‌سالان خود قرار مي‌گيرند و به فعاليتي يكسان مي‌پردازند،‌ناخودآگاه حس رقابتشان برانگيخته مي‌شود و فعاليت بيشتر و بهتري انجام خواهند داد، در نتيجه كلاس فعال و پوياتر خواهد شد و همه بچه‌ها براي آن كه از ديگران عقب نمانند، تلاش خود را افزايش خواهند داد.
شروع كار 
در ابتداي كار به بچه‌ها آموزش دهيد كه تمامي اعضاي گروه بايد با هم كار كنند، همه چيز را با هم بررسي كرده و در خصوص تمامي مسائل با هم گفتگو كنند.به بچه‌ها بياموزيد كارها را با توجه به مهارت‌هاي فردي افراد گروه تقسيم كنند و براي انجام اين كار بهتر است هر يك از اعضا ابتدا درخصوص توانايي‌هايي كه دارد و فكر مي‌كند براي انجام كار گروهيشان راهگشا است، با ديگران مشورت كند. يكي ديگر از مسائلي كه از همان ابتداي امر لازم است تا هر يك از اعضا بدون خجالت كشيدن از يكديگر مطرح كنند، مسئوليت ‌هايي است كه فرد از پس آن برنمي‌آيد اما به اومحول شده است.
منصفانه كار كردن ‌
مشخص كردن كارهاي هر يك از افراد گروه يكي از مراحل مهم كار گروهي است. اتفاقي كه در بيشتر كارهاي گروهي در مدرسه مِي‌افتد آن است كه يك نفر تمامي كارهاي كل گروه را به تنهايي انجام مي‌دهد. يكي از دلايل اصلي بي‌علاقگي به كار گروهي و ترجيح كارهاي فردي نيز همين مساله است. حتي بسياري از پدر و مادرها نيز زماني كه متوجه مي‌شوند كودكشان به عنوان عضوي از گروه به انجام فعاليتي بپردازد با يادآوري خاطرات تلخ خود نظر مساعدي در اين زمينه نشان نمي‌دهند و به جاي ترغيب بچه‌ها به گروهي عمل كردن، آن‌ها را به سمت فردگرايي سوق مي‌دهند. براي آن كه كار در ميان اعضاي گروه به صورت منصفانه‌اي تقسيم شود، بهتر آن است كه معلم خود براي كاري كه انجام داده است، توضيحاتي به صورت كتبي يا شفاهي ارائه كند.
هدايت گروه 
براي آن كه بچه‌ها بتوانند در كنار يكديگر به طور صميمانه كار كنند، بهتر است علاوه بر آن كه معلمان بر كارشان نظارت دارند، يك نفر هم به عنوان سرگروه به كارها نظم بدهد. در واقع كليد برگزاري جلسات موفق گروهي، داشتن يك سرگروه است، كسي كه جلسه را هدايت مي‌كند. البته لازم نيست كه رياست را هميشه به يك نفر سپرد، بلكه بهتر است همين كار به صورت گردشي به اعضاي گروه سپرده شود.
بروز مشكلات 
غالباً زماني كه بچه‌ها دچار مشكل مي‌شوند، سريعاً سراغ والدين خود رفته و از آن‌ها كمك مي‌طلبند. در بيشتر موارد نيز والدين بدون تحقيق و يكطرفه در موضوع مداخله مي‌كنند و اغلب مسائل تبديل به تشنجي
ميان والدين و معلمان مي‌شود. بهترين راه براي حل مشكلات بچه‌ها اين است كه از آن‌ها بخواهيد در صورت هرگونه اختلاف و مشكلي، هر دو طرف دعوا با هم مساله را نزد معلم ببرند تا ايشان تصميم نهايي را اتخاذ كند. يكي ديگراز راه‌حل‌ها آن است كه در طول انجام كار براساس يك برنامه زمان‌بندي شده، گروه، جلساتي را براي حل مشكلات و ابهامات برگزار كند، اما بچه‌ها نبايد فراموش كنند كه در ميان اين جلسات بيشتر بايد شنونده باشند تا گوينده و بكوشند از بهانه‌جويي و مخالفت‌هاي بيهوده پرهيز كنند. در پايان بايد فراموش نكنيد كه پروژه‌هاي گروهي نيز همچون تكاليف درسي، زماني آموزنده خواهند بود، كه از سوي خود بچه‌ها اجرا شوند، بنابراين بهتر است از انجام كارهاي مربوط به آنها بپرهيزيد.
دلایل نیاز به کار گروهی در مدارس
ا روزانه با حجم انبوهی از اطلاعات و داده‌ها مواجه می‌شویم. آنهایی را که لازم داشته و یا مورد علاقه ما هستند، بر می‌گزینیم و بقیه را رد می‌کنیم. این کار به این دلیل صورت می‌گیرد که ظرفیت ذهنی ما محدود است. ما نمی‌توانیم در همه زمینه‌ها دارای اطلاعات باشیم. خرد فردی انسان با توجه به انبوه دانش و اطلاعات در عصر فراصنعتی اطلاعات و دانش، بسیار محدود و ناتوان است و عاقلانه نیست که برای سازمان‌های علمی و آموزشی به ویژه مدرسه که کانون تربیت و تعلیم است، یک نفر به تنهایی به جای همه فکر کند، تصمیم بگیرد و سرانجام توقع داشته باشد، دیگران حرف‌ها و نظرات او را نکته به نکته توجه کرده و به آن عمل کنند و در پایان شاهد موفقیت‌های چشمگیر هم باشند! بنابراین باید از خرد جمعی استفاده کرد. با تشکیل گروه و هم‌افزایی تصمیمات عاقلانه، علمی و کارشناسانه خواهد بود. افراد نیز در تحقق آن هم فکری و هم‌دلی خواهند داشت چون همگان در تولید آن فکر شریک بوده‌اند.
1- حلقه‌ای برای بهتر کار کردن
مشارکت که از آن به عنوان دخالت در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و فراگرد اندیشه و عمل یاد شده است، موجب افزایش بهره‌وری در کار، یگانگی در میان افراد، کاهش سرخوردگی‌ها و مقاومت‌ها، افزایش اعتماد مردم به یکدیگر، تحقق مردم سالاری و بالندگی انسان‌ها، از بین رفتن ترس و وحشت ناشی از تنهایی روانی، در هم شکستن فرهنگ سکوت، شکوفا شدن خلاقیت‌ها و سرانجام، توسعه همه جانبه می‌شود. فقدان گسترش مشارکت واقعی در مدارس، جدایی بین مدارس و جامعه و مدارس با یکدیگر را به همراه می‌آورد.
2- غنی‌ شدن برنامه‌های مدارس
میزان استعدادها و توانایی‌ها در افراد متفاوت است چون همه انسان‌ها از آموزش‌ها و تجربیات متفاوتی برخوردار هستند. از این رو برخی از افراد کارها را مناسب‌تر و بهتر از دیگران انجام می‌دهند بنابراین باید از این تفاوت‌ها بهره جست و همه را در گروه گردهم آورد و از توانایی و مهارت‌های همگان بهره گرفت. این کار، موجب غنی شدن برنامه‌های مدرسه می‌شود، مدیر فرآیند مدار باید شناخت کافی از توانایی‌ها و مهارت‌های کارکنان مدرسه داشته باشد تا بتواند هر یک را در گروه‌های متناسب با استعدادها و تخصص‌های خود به کار گیرد. به عنوان مثال از معلمی که در روش تدریس قابلیت‌ها و دانش بالایی دارد، در گروه مالی و اداری مدرسه استفاده نکند. چون هم کارآیی خوبی نداشته و هم به دلیل تناسب نداشتن با تخصص او، روحیه مشارکت خود را از دست خواهد داد.
3- محدودیت‌های زمانی
سرعت تکنولوژی، طول عمر کوتاه دانش و گسترش شبکه‌های اطلاع‌رسانی جهانی، ضرورت به هنگام را، در اهداف و حل مسایل اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. برای اینکه مدارس از فرصت زمانی محدود و تعریف شده، برای تحقق اهداف تربیتی و آموزشی، حداکثر استفاده مطلوب را داشته باشند، باید از قابلیت و پتانسیل ذخیره شده در گروه حداکثر استفاده را ببرند.
4- تضمین کیفیت
فرآیند تعلیم و تربیت پیچیده و طولانی است. دقت و اطمینان کمی و کیفی گام به گام مراحل آن مورد تاکید و اهمیت است. نمی‌توان منتظر ماند تا محصول و نتیجه تعلیم و تربیت را دید و آن گاه به فکر چاره بود. گرفتن بازخورد در مرحله پایانی سود زیادی حداقل برای فارغ‌التحصیلان آن مقطع نخواهد شد. از این رو شایسته است، از نخستین مرحله و اولین گام در فرآیند آموزش و پرورش کارها را دقیق، کامل و منظم انجام داد. این کار نیازمند دقت عمل در نخستین مرحله کار است و موجب بالا رفتن تضمین کیفیت کار می‌شود. تضمین کیفیت، بینشی مبتنی بر جامعیت کار است، مدیر فرآیند مدار در اعمال مدیریت کیفیت جامع در مدرسه باید به این بینش مسلح باشد. استفاده از نظرات گروه و خرد جمعی، تضمین کیفیت را در فرآیند و محصول تعلیم و تربیت افزایش می‌دهد.
5- باور داشتن به کار گروهی
کار گروهی و استفاده از خرد جمعی مستلزم بهینه‌سازی فرهنگ سازمانی مدرسه است. جو سازمانی دوستانه، حسن مناسبات و ارتباطات بین نیروهای انسانی، شناخت و اعتقاد مدیر از گروه و کار گروهی، می‌تواند زمینه‌ساز و فراهم آورنده آموزش و پرورش با نشاط و موثر در مدرسه باشد. آنچه که دانستن آن می‌تواند راهگشا باشد، روش‌های فعال شدن کار گروهی در مدرسه است. درک اعضای گروه و توجه به نیازهای مادی و معنوی آنان، محبت و صداقت ورزیدن به آنان، شتاب نداشتن در رسیدن به نتیجه، برداشتن گام‌های آهسته ولی پیوسته و توجه به نقطه نظرات کارکنان، خلق محیطی صمیمانه برای یادگیری گروهی، اداره خوب و فعال جلسات گروه از جمله این روش‌ها است.
معرفی اپلیکیشن روزنامه دیواری
اپلیکیشن روزنامه دیواری یک برنامه کاربردی و جذاب برای دانش‌آموزان است که از این طریق می‌توانند یک روزنامه دیواری مجازی درست کنند و آن را با سایر دوستان خود به اشتراک بگذارند.
برای ساخت روزنامه دیواری قالب‌های مختلفی در اختیار شما قرار گرفته است که می‌توانید با استفاده از متن، عکس و ... نسبت به ساخت یک نشریه دیواری اقدام کنید. همین‌طور امکانات ویرایشی کاملی برای تغییر سایز متن، عکس، کادرها، تغییر رنگ و جابه‌جایی هرکدام از موارد در این اپلیکیشن در نظر گرفته‌شده است تا بتوانید طرح‌های خلاقانه‌ای را ایجاد کنید.
در بخش «آموزش» این اپلیکیشن نیز مقاله‌هایی درباره نحوه ساخت روزنامه دیواری، بخش‌های مختلف یک نشریه و فواید کارگروهی در میان دانش‌آموزان قرار گرفته است.
همچنین در بخش «ایده» می‌توانید به عکس‌های مختلفی از روزنامه‌های دیواری سنتی و نشریات دیواری مجازی ساخته‌شده توسط دانش‌آموزان دسترسی داشته باشید و به آن‌ها امتیاز دهید.
شما می‌توانید بعد از ساخت روزنامه دیواری از طریق این برنامه با مراجعه به بخش «ارسال»، روزنامه دیواری خود را برای این اپلیکیشن ارسال کنید تا در نسخه‌های بعدی برنامه آن را به نمایش بگذارند. همچنین درصورتی‌که یک روزنامه دیواری جدید در مدرسه خود درست کرده‌اید، می‌توانید عکس آن را ارسال کرده تا به‌وسیله این اپلیکیشن، به بقیه دانش‌آموزان نمایش داده شود.برای دانلود نرم افزار روی تصویر زیر کلیک کنید:
اپلیکیشن روزنامه دیواری

منبع:اپلیکیشن روزنامه دیواری
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد