hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > توییت محسن رضایی و حواشی تاریخی عملیات کربلای 4

توییت محسن رضایی و حواشی تاریخی عملیات کربلای 4

اظهارنظر توئیتری روز گذشته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کیفیت عملیات کربلای 4 در سی و دومین سالروز انجام این عملیات، واکنش های گسترده ای را در فضای رسانه ای کشور در پی داشت.
اظهارنظر توئیتری روز گذشته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کیفیت عملیات کربلای 4 در سی و دومین سالروز انجام این عملیات، واکنش های گسترده ای را در فضای رسانه ای کشور در پی داشت.
عملیات کربلای 4 کربلا 4 محسن رضایی
یک توئیت و جدال بر سر عملیات 'فریب' یا عملیات 'لو رفته'
به گزارش ایرنا؛ عملیات کربلای چهار، روز 5 دی سال 1365 انجام شد، اما بر اساس اطلاعات میدانی و خاطرات فرماندهان و رزمندگان؛ اهداف این عملیات پیش از آغاز از سوی دشمن شناسایی و انجام آن لو رفته بود.
در سی و دومین سالروز انجام عملیات کربلای 4، محسن رضایی از فرماندهان جنگ در حساب توئیتری خود نوشت: ' با عملیات کربلای 4 به دشمن وانمود کردیم که عملیات سالانه ما تنها همین بوده است. 10 روز بعد در همان نقطه و در زمانی که نیروهای ارتش بعثی به مرخصی رفته بودند، عملیات کربلای 5 را انجام دادیم. عملیات کربلای 4 برای فریب دشمن انجام شد. اگر تحلیلگر تاریخی در فهم آن فریب بخورد، پس وای به حال نوشته های او'.
بررسی امروز (هشتم دی ماه) فضای رسانه ای کشور، نشان می دهد که رسانه های منتسب به طیف اصلاح طلب در گزارش و تحلیل های خود به طور مفصل به این موضوع پرداخته اند، تا جایی که تیتر نخست برخی از این روزنامه ها به توئیت محسن رضایی اختصاص یافته است. 
برخی از رسانه های اصلاح طلب این توئیت را واکنشی به اظهارات جعفر شیرعلی نیا پژوهشگر جنگ دانستند و برخی دیگر از این رسانه ها به بازتاب واکنش های کاربران در فضای مجازی پرداختند.
در مقابل تعداد اندکی از رسانه های اصولگرا به این موضوع پرداخته و برخی با انتشار اخبار صرف و یا گزارش کوتاهی به موضوع این توئیت اشاره کردند. 
رسانه های اصلاح طلب 
...............................
**توئیت محسن رضایی در واکنش به اظهارات جعفر شیرعلی نیا 
روزنامه ایران نوشت: توئیت‌های محسن رضایی در واکنش به نوشته روز 5 دی ماه «جعفرشیرعلی‌نیا»، پژوهشگر حوزه تاریخ بود. شیرعلی نیا در مطلب بلندی که در کانال تلگرام خود منتشر کرده بود به طرح برخی مسائل طی روزهای گذشته درباره عملیات کربلای چهار واکنش نشان داد از جمله اینکه این عملیات کمتر از هزار نفر تلفات داشت و در همان ساعات اولیه متوقف شد. شیرعلی‌نیا با استناد به اسناد مختلف تاریخی اصرار دارد که این دو گزاره درباره عملیات کربلای چهار با واقعیت آنچه در 5 دیماه سال 65 رخ داده، انطباق ندارد. حالا با توئیت‌های محسن رضایی این سوال پیش آمده که آیا واقعاً بر خلاف تمام روایت‌هایی که طی 32 سال گذشته انجام شده، عملیات کربلای چهار نه یک عملیات لو رفته بلکه ترفندی برای فریب دشمن بوده است؟
روزنامه اعتماد نیز در تیتر نخست خود نوشت: محسن رضایی در توئیتی که کربلای4 را عملیات فریب خواند از فریب خوردن یک تحلیلگر تاریخی سخن می ‌گوید و این یعنی توئیت منتشر شده در واکنش به یک اظهارنظر است. جعفر شیرعلی‌نیا، پژوهشگر جنگ همان فردی است که رضایی برای او اظهار تاسف کرده است. ماجرا از آن قرار است که شیرعلی‌نیا که کانال تلگرامی‌اش همواره مورد توجه علاقه‌مندان به تاریخ دفاع مقدس قرار دارد، چند روزگذشته طی مقاله‌ای از گزارش اخیر مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه درباره ابهامات عملیات کربلای4 انتقاد کرد ...اظهارات شیر‌علی ‌نیا سبب شد تا محسن رضایی پس از هاشمی ‌رفسنجانی دومین نفری باشد که به کربلای4 می‌ گوید عملیات فریب. 
**واکنش ها به توئیت اخیر محسن رضایی 
روزنامه ایران در مطلبی با انتشار دو توئیت محسن رضایی به واکنش های کاربران فضای مجازی پرداخت.این روزنامه نوشت: اعتراض و واکنش‌های کاربران فضای مجازی خیلی زود به این دو نوشته آغاز شد؛ واکنش‌هایی که محور اکثر آنها یادآوری تعداد شهدا و تلفات جنگی این عملیات و خصوصاً شهادت 175 غواص بود که با دست بسته زنده به گور شدند. تعداد زیادی از این کاربران از محسن رضایی پرسیده‌اند که آیا این تعداد تلفات می‌تواند توجیه‌ کننده برنامه فرماندهان برای «فریب دشمن» باشد و آیا آنها هیچ تدبیری برای فریفتن دشمن جز این نداشته‌اند؟
به گزارش خبرگزاری ایلنا، حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهوری در واکنش به توئیت محسن رضایی در کانال تلگرامی خود نوشت: برادر محسن،‌ بین عملیات فریب و عملیات لو رفته تفاوت از زمین تا آسمان است. تحلیل‌های پسینی مشکلی را حل نمی‌کند. ما شاید خطاکاران را ببخشیم اما خودشیفتگان را هرگز.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب علاوه بر انتشار متن کامل اظهارات تلگرانی حسام الدین آشنا، به نوشته کوتاه دیگری خطاب به محسن رضایی اشاره کرد و افزود:«فرمانده عملیات فریبنده» وقت آن رسیده که در سی‌امین سالگرد پایان جنگ و چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی تن به شفافیت داده و به سوالات کهنه بسیجیان و خانواده‌های شهدا و ایثارگران در باره رازهای سربه‌مهر دفاع مقدس پاسخ دهید.شما تا به حال در قامت یک قهرمان ملی جلوه کرده‌اید اما اکنون با این سخنان در باب آن عملیات تلخ دیگر نمی‌توانید پشت نام سرداران شهید پنهان شوید و باید خود را برای سوالات سخت آماده کنید.»
عملیات های دفاع مقدس
توئیت عجیب برادر محسن
روزنامه اعتماد در یادداشتی با تیتر'توئیت عجیب برادر محسن' نوشت: کربلای‌4 از آن دسته عملیات‌های جنگی ایران در دوران 8 سال دفاع مقدس است که همواره حرف و حدیث پیرامون آن زیاد بود و این‌بار دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سالگرد این عملیات ابعاد جدیدی از این عملیات شکست خورده را بازگو می‌کند... یکی از ابهامات کربلای4 نحوه لو رفتن عملیات است. به گفته مسوولان وقت جنگ، نیروهای نفوذی‌ مجاهدین خلق، ستون پنجم و پناهنده شدن برخی افراد رده ‌بالای سیاسی به خارج از کشور از دلایل لو رفتن عملیات ذکر شده است.
در بخشی از گزارش روزنامه شرق با عنوان 'تاریک و روشن یک عملیات' آمده است: عملیات کربلای 4، در روزهای اول دی 1365 انجام شد، حالا دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با دو روز تأخیر درباره آن نوشته است. سالگرد این عملیات اما از چشم رضایی فرصتی بود برای تقویت روایت مدنظر خودش از آن عملیات. 

 شهدای غواص در عملیات کربلای 4 
به گزارش روزنامه شرق، اردیبهشت 94 بود که کمیته جست‌وجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد پیکر 175 غواص و خط ‌شکن دفاع مقدس کشف شده است. به گفته فرمانده کمیته جست‌ و جوی مفقودان، این غواصان در عملیات کربلای 4 با دستان بسته به شهادت رسیده بودند؛ «برخی از پیکرهای مطهر این شهدا کشف شد که هیچ جراحتی نداشت و متوجه شدیم که آنها زنده ‌به ‌گور شدند»...این خبر چیزی نبود که از یاد و روان کسی پاک شود و نشد. هنوز هم در آستانه سالگرد عملیات کربلای 4 دوستداران شهدا یاد این شهدا را زنده نگه می‌دارند و امسال هم چنین بود...محسن رضایی اما حالا تأکید می‌ کند که نقشه کربلای 4 از ابتدا برای فریب دشمن بوده، چیزی که با روایت دیگر چهره‌های نظامی و فرماندهی اصلا منطبق نیست.

روایت هایی از لو رفتن عملیات کربلای 4 
در بخشی از گزارش روزنامه شرق می خوانیم: در این عملیات قرار بود منطقه «ابوالخصیب» تصرف و بصره از ناحیه جنوب تهدید شود؛ اما عملیات لو رفته بود. دشمن منتظر سربازان ایرانی بود. نام پاتکش را گذاشته بود «حصاد الاکبر»؛ «دِروی بزرگ». 
به گزارش روزنامه ایران، مهدی قلی رضایی از نیرو‌های اطلاعات لشکر 31 عاشورا در کتاب «لشکر خوبان» گفته است: «نه فقط وقوع عملیات از آن نقطه بلکه حتی زمان و ساعت شروع آن نیز لو رفته... ما به دشمنی حمله خواهیم کرد که همه چیز را برای متوقف کردن حرکت ما آماده کرده.»
روزنامه اعتماد با اشاره به مصاحبه مرحوم آیت‌الله طاهری اصفهانی با روزنامه 'اعتماد ملی' در 9 خرداد ماه 1385 می نویسد: به‌ هر حال‌ عملیات‌ انجام‌ شد. بچه‌های‌ ما چند دسته‌ بودند، گروهی‌ که‌ زیر آب‌ می‌رفتند و یک‌ لوله‌هایی‌ برای‌ نفس‌کشیدن‌ از بالای‌ سرشان‌ روی‌ آب‌ بیرون‌ می‌آمد و عده‌ای‌ هم‌ که‌ با قایق‌ می‌رفتند. عراقی‌ها این‌ لوله‌ها را می‌زدند و وقتی‌ بچه‌های‌ ما مجبور می‌شدند سرشان‌ را بالا بیاورند، آنان‌ را شهید می‌کردند. خلاصه‌ تعداد زیادی‌ از بچه‌های‌ ما را شهید کردند.»
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: در عملیات کربلای4 نزدیک به شش هزار تن از نیروی‌های نظامی جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند و همچنین نزدیک به هفت هزار نیرو مجروح شدند. حال سوالی که در تمام این سال‌ها درباره کربلای4 وجود دارد آن است که چرا یک عملیات نظامی با وجود لو رفتن یا درجریان بودن دشمن از اجرای آن، چنین عملیاتی باید انجام شود؟
روزنامه شرق می نویسد: هاشمی‌رفسنجانی ماجرای کربلای 4 را در خاطرات خود شرح داده است؛ اما در روایت او عملیات هرگز به قصد «فریب» نبود. بعد از شکست عملیات «کربلای چهار»، نیروها برای «کربلای 5» آماده می‌شوند و این‌طور گفته می‌شود که کربلای 4 برای فریب دشمن انجام شده تا به تعبیر هاشمی تبلیغات دشمنان نیز خنثی شود؛ اما حالا محسن رضایی می‌‌خواهد بگوید برنامه از اول همین بوده است. در فاصله یافتن پیکر شهدای غواص کربلای 4 تا تشییع آنان، هاشمی‌رفسنجانی به سؤالات «ایسنا» درباره کربلای 4 پاسخ داد؛ پاسخ‌هایی که با خاطرات او نیز در این برهه هماهنگ است.

واکنش به صحبت های محسن رضایی در مورد عملیات فریب 
روزنامه اعتماد در این باره می نویسد: اگر عملیات کربلای4 عملیات فریب بود و دشمن در عملیات کربلای5 غافلگیر شد، چرا از یک عملیات لو رفته با آن همه شهید و مجروح و خسارت زرهی باید به عنوان عملیات فریب استفاده شود؟ سوال دیگر آن است که اگر کربلای4 عملیات فریب کربلای5 بوده، چرا تعداد شهدا، اسرا و مفقودالاثرهای ایران در کربلای5 آنقدر زیاد بود؟ مگر نه آنکه عملیات فریب همان‌طور که از اسمش پیدا است برای فریب دادن دشمن است پس چرا کربلای5 هزینه گزافی از نظر نیروی انسانی برای ایران به همراه داشت؟
روزنامه اعتماد به نقل از حسین ‌الله کرم رییس شورای هماهنگی حزب‌الله درباره توئیت محسن رضایی نوشت: از آنجایی که زمان عملیات کربلای چهار 25 ساعت بیشتر به طول نینجامید بحث محسن رضایی درباره عملیات فریب را می‌توان قابل قبول دانست.الله کرم درباره اینکه اگر عملیات کربلای4 لو رفته بود انجام آن چه توجیه جنگی می‌تواند داشته باشد گفت: مرز لو رفتن عملیات و عملیات فریب بسیار نزدیک است و تقریبا همپوشانی دارد. به هر حال ادله بنده در پذیرش حرف ایشان همان مدت زمان عملیات است که تنها 25 ساعت است؛ دوم آنکه به مدت چند روز عملیات کربلای 5 انجام می‌شود و سوم اینکه محسن رضایی فرمانده آن عملیات بود لذا حرف ایشان قابل پذیرش است.
روزنامه اعتماد به نقل از شیرعلی نیا پژوهشگر جنگ می نویسد: «آقای رضایی باید توضیح دهند که منظورشان از عملیات فریب چیست؟ وقتی ایشان درباره عملیات فریب و کم ‌و ‌کیف چنین عملیات‌هایی توضیح دهند می‌توان راحت‌تر در این باره اظهار‌نظر کرد. نکته دوم آن است که اکنون با توجه به آنچه در داخل و خارج از کشور توسط محققان درباره جنگ مطرح می‌شود، دیگر دوره آنکه فردی به دلیل حضور در یک جایگاه خاص موضوعی را درباره جنگ مطرح کند، گذشته است. آقای رضایی باید درباره اظهارات‌شان اسناد متقن ارایه کنند.»

رسانه های اصولگرا 
.......................
**توئیت محسن رضایی درباره عملیات کربلای 4 
تارنمای مشرق نیوز در این باره نوشت: توئیت محسن رضایی درباره عملیات کربلای چهار به یک جنجال بزرگ در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. فرمانده اسبق سپاه این عملیات را، عملیات فریب برای اجرای کربلای 5 خواند. همین اظهارنظر کافی بود تا سیلی از انتقادات به سوی محسن رضایی سرازیر شود. بسیاری این اظهارنظر محسن رضایی را دست کم خلاف مصلحت می‌دانند.
مشرق نیوز در این گزارش ضمن شرح عملیات کربلای 4 و 5 در پایان به نقل از دکتر مرندی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در رشته توئیتی نوشت: غلو برخی در مورد تعداد شهدا نشان می دهد که آنان درک واقعی از این اعداد را ندارند. از طرفی به هیچ وجه قبل از عملیات آسمان پر از منورهای چلچراغی نبود، بلکه فضا بسیار تاریک بود. اگر اکثر قبضه‌ها منهدم شدند، چطور بعد از دو هفته توانستیم از دژهای مستحکم نونی شکل با موفقیت عبور کنیم؟
خبرگزاری مهر نیز به بارتاب متن توئیتری محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد