hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > برداشت‌ دیگر استان‌ها از زاینده‌رود همچنان ادامه دارد

برداشت‌ دیگر استان‌ها از زاینده‌رود همچنان ادامه دارد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: قرار بود در شرایط کم آبی و خشکسالی تمام استان های برداشت کننده آب از زاینده رود، بین ۲۵ تا ۳۰ درصد برداشت های خود را کاهش دهند، اما عملا این گونه نشده و برداشت ها به قوت خود باقی مانده است.
منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ شاهد کاهش بارش ها، بالا بودن میانگین دما نسبت به شرایط نرمال، افزایش تبخیر سطحی، کاهش رطوبت خاک و کم آبی هستیم، اظهار کرد: متاسفانه طی سه سال اخیر شاهد بارش های مطلوبی نبوده ایم و به خصوص در سال زراعی جدید شاهد بیشترین میزان کاهش بارش طی ۱۵ سال گذشته بودیم که مطابق اعلام هواشناسی، این میزان بارش ها کم سابقه بوده است.
وی با اشاره به اینکه عملا در پاییز، زمستان و بهار بارش های خوبی نداشتیم، توضیح داد: میزان بارش ها بیش از ۴۰ درصد نسبت به میانگین بلندمدت در استان اصفهان و سرشاخه های زاینده رود کاهش داشته است، از سوی دیگر دمای هوا در خرداد امسال نسبت به سال گذشته و میانگین بلندمدت بین ۲ تا ۴ درجه خرداد بیشتر و هوا گرمتر شده است که این گرما به خصوص در مناطق فریدونشهر و خوانسار خود را نشان داده و وزش باد گرم و خشکی هوا باعث از بین رفتن رطوبت شده است.
افزایش ۱۵ درصدی مصرف آب با افزایش یک درجه ای دمای هوا
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: به طور معمول با افزایش یک درجه دمای هوا، مصارف آب بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بیشتر می شود و از سوی دیگر با توجه به تداوم شیوع کرونا و تاکید بر رعایت موارد بهداشتی، میزان مصرف آب بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر از ۲۴۰ کیلومتر طول رودخانه زاینده رود در اصفهان، حدود ۲۰۰ کیلومتر آن به طور کامل خشک است، تصریح کرد: کمبود بارش موجب فقر پوشش گیاهی در مراتع شده است به طوریکه دامداران نیازمند علوفه هستند و شاهد کمبود علوفه هستیم.
وی به افزایش حریق در مراتع اصفهان به دلیل جریانات گرم و خشکی هوا اشاره کرد و گفت: متاسفانه این شرایط موجب آتش گرفتن مراتع در فریدون شهر و سمیرم شده است و به نوعی تاکنون ۱۴ مورد حریق در سطح مراتع استان داشته ایم، همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۲۸ هکتار از پوشش های گیاهی استان به دلیل گرمای هوا، وزش بادهای گرم و خشکی پوشش های گیاهی در مراتع دچار حریق شده اند.
به گفته شیشه فروش، از اثرات کم آبی، افزایش کانون های گرد و غبار است به نوعی که از ابتدای امسال تاکنون حدود ۲۱ روز ناسالم داشته ایم.
خشکی چاه های فلمن با خشک شدن زاینده رود
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه متاسفانه رودخانه زاینده رود طی ۱۰ ماه گذشته خشک شده است، تصریح کرد: خشکی زاینده رود باعث خشک شدن چاه ها فلمن و چاه های حریمی و همچنین کم آبی چاه های که بخشی از آنها به تامین آب مورد نیاز شهرها کمک می کرد، شد و حتی موجب افت کیفیت آب در این مناطق شده و چاه ها در مدار قرار نگرفته اند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۱۶ روستای استان اصفهان با تانکر آبرسانی می شود، گفت: طرح آبرسانی اصفهان بزرگ ۳۸۰ روستا و ۵۷ شهر را تحت پوشش قرار می دهد که با افزایش دمای هوا، خشکی زاینده رود و افزایش نیاز آبی به دلیل کرونا، در حال حاضر ۴.۳ مترمکعب بر ثانیه کمبود آب در اصفهان بزرگ مواجه هستیم.
شیشه فروش با اشاره به کاهش ۵۳ درصدی ذخیره آبی سد زاینده رود نسبت به میانگین بلندمدت، اظهار کرد: متاسفانه در سال آبی جاری عملا برفی در بالادست نداشتیم و بارندگی ها در این منطقه ۴۰ درصد کاهش داشته و تمام این شرایط موجب شده تا آب موجود برای نیاز شهرها و روستا کفایت نکند و با کمبود مواجه شویم.
برداشت های بالادست عامل کم آبی اصفهان
وی همچنین برداشت آب در بالادست رودخانه را دلیل دیگر کم آبی اصفهان عنوان کرد و افزود: در مسیر رودخانه که آب به سمت تصفیه خانه باباشیخ‌علی جریان می یابد، متاسفانه شاهد برداشت آب در اصفهان و استان بالادست هستیم.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به تعیین رئیس حوضه آبریز زاینده رود از سوی وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: با توجه به شدت بحران آبی اصفهان از رئیس حوضه آبریز زاینده رود درخواست داریم تا در شهرها و روستاهای استان حضور یابند و همچنین بر برداشت های غیر مجاز استان های دیگر نظارت کند.
به گفته شیشه فروش، قرار بود در شرایط کم آبی و خشکسالی تمام استان های برداشت کننده آب از زاینده رود، بین ۲۵ تا ۳۰ درصد برداشت های خود را کاهش دهند، اما عملا این گونه نشده و برداشت ها به قوت خود باقی مانده است، بنابراین اعمال نظارت بر برداشت های غیرمجاز از زاینده رود ضرورت دارد و رئیس حوضه آبریز زاینده رود باید بر اجرای این قانون تاکید کند.
ضرورت بهره برداری هر چه سریع تر فاز اضطراری سامانه دوم آبرسانی اصفهان
وی با تاکید بر ضرورت اجرای هر چه سریع تر طرح سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ توسط وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای اصفهان، گفت: بهره برداری هر چه سریع تر فاز اضطراری این پروژه می تواند بخشی از کمبود آب مناطق شهری اصفهان را مرتفع کند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه تامین آب با شرکت آب منطقه ای و توزیع آن با شرکت آب و فاضلاب است، گفت: شرکت آبفا اقدامات مختلفی را برای توزیع عادلانه آب در اصفهان انجام داده است، با این وجود شرایط بسیار خاصی در اصفهان حکمران است و پیش بینی شده که تا آخر خردادماه شاهد افزایش ۲ تا ۴ درجه ای دمای هوا نسبت به میانگین باشیم، البته از نیمه دوم تیر ماه به بعد دمای هوا اندکی معتدل خواهد شد.
جدا شدن آب فضای سبز از شرب در ۱۱۱ شهر اصفهان
وی ادامه داد: برای رفع اضطراری مشکل کم اصفهان، تمام ادارات ملزم به صرفه ای ۲۵ درصدی مصرف آب هستند، همچنین مصرف آب شرب در فضای سبز ادارات ممنوع شده و تیم نظارت برای ورود به ادارات مشخص شده است.
شیشه فروش با بیان اینکه در حال حاضر در ۱۱۱ شهر استان، آب فضای سبز از شرب جدا شده است، افزود: همچنین بر استفاده از پساب و بازچرخانی آب در صنایع اصفهان تاکید کرده ایم و آنها باید تعمیرات خود را زمانی انجام دهند که نیاز به آب نداشته باشند، همچنین تمام صنایع ملزم شده اند که از پساب برای آبیاری فضای سبز خود استفاده کنند.
۲۰ هزار هکتار باغات اصفهان در معرض تنش آبی
وی در خصوص نگرانی مردم بابت سلامت آب شرب خود، گفت: مرکز بهداشت به صورت ۲۴ ساعته تمام منابع آبی استان را رصد می کند و همچنین نظارت و کنترل کامل را بر تانکرهای آبرسانی و چاه ها وجود دارد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به طرح سازگاری با کم آبی در استان اشاره کرد و توضیح داد: شرکت آب منطقه ای مسئولیت این طرح را دارد، قرار است در این باره با وزارت نیرو تدبیر کرده و با صنایع جلساتی را برگزار کند و راهکارهای مصرف بهینه و تامین آب از منابع دیگر را مشخص کنند تا مشکلی ایجاد نشود.
وی با بیان اینکه متاسفانه امروز ۲۰ هزار هکتار باغات استان اصفهان در معرض تنش آبی قرار دارند و به نوعی آبی برای آبیاری ندارند، بنابراین قرار شد جهادکشاورزی با همکاری آب منطقه ای نسبت به شناسایی چاه برای آبیاری باغات اقدام کرده تا از خشکی آنها جلوگیری شود.
وزارت نیرو باید نسبت به احیای تالاب گاوخونی و تامین حقابه های قانونی اقدام کند
شیشه فروش تصریح کرد: وزارت نیرو همانند دریاچه ارومیه باید نسبت به احیای تالاب گاوخونی و تامین حقابه های قانونی و تاریخی رودخانه از منابع مختلف اقدام کند تا بتوانیم مشکلات را پیگیری کنیم.
وی افزود: با توجه به تدوین نقشه راه زاینده رود، وزارت نیرو باید نسبت به اجرای این نقشه اقدام کند و از محیط زیست کشور درخواست داریم تالاب گاوخونی را همانند تالاب های دیگر احیا کند و از طرح های تامین آب استان دفاع کند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: ضرورت دارد به منظور پیشگیری از مشکلات موجود، وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای فاز اضطراری سامانه دوم آبرسانی را اتمام و به بهره برداری برساند.
وی با بیان اینکه وظیفه وزارت نیرو تامین آب و برق است، گفت: با توجه به مشکل تامین برق، قرار است وزارت نیرو ۲ هزار مگاوات نیروگاه در استان ایجاد کند، همچنین این وزارتخانه باید تسهیلات لازم را برای توسعه نیروگاه های عادی و خورشیدی مهیا کند.
شیشه فروش تاکید کرد: احیای حوضه آبریز زاینده رود، تامین حقابه های قانونی کشاورزان و محیط زیست، اجرای مصوبات شورای عالی آب و همچنین برخورد با برداشت های غیرمجاز این حوضه توسط رئیس حوضه آبریز از خواسته های مهم استان است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد