hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کیفیت هوا در ۹ نقطه اصفهان نارنجی و در ۲ نقطه قرمز است

کیفیت هوا در ۹ نقطه اصفهان نارنجی و در ۲ نقطه قرمز است

کارشناس امور آزمایشگاه هوا اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با اشاره به افزایش شاخص‌های کیفی هوا در مناطق مختلف این کلانشهر گفت: آلاینده غالب هوای اصفهان ذرات معلق pm 2.5 است.
محمود مزارع در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: کیفیت هوای کلانشهر اصفهان صبح امروز با میانگین ۱۳۳ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس است.

وی با اشاره به وضعیت هوا در ایستگاه‌های سنجش دائم آلودگی شهر اصفهان، افزود: کیفیت هوا در ایستگاه میدان احمدآباد با شاخص ۱۴۰، استانداری با شاخص ۱۱۳، خیابان پروین با شاخص ۱۲۱، خیابان باهنر با شاخص ۱۰۷، رهنان با شاخص ۱۱۰، خیابان‌های میرزا طاهر و فرشادی با شاخص ۱۰۲، خیابان کاوه با شاخص ۱۱۹ و ورزشگاه میثاق با شاخص ۱۴۱ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.
کارشناس امور آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه شاخص کیفی در دو ایستگاه بزرگراه خرازی و کرد آباد به ترتیب با میانگین ۱۵۶ و ۱۵۸ در وضعیت ناسالم برای عموم (قرمز) است، گفت: وضعیت کیفی هوای شهرهای شاهین شهر با میانگین ۱۰۱ و سجزی با میانگین ۱۴۸ ناسالم برای گروه‌های حساس و در مبارکه با میانگین شاخص ۹۴ قابل قبول است.
مزارع درباره علت افزایش شاخص‌های کیفی هوای شهر اصفهان ابراز داشت: سازمان هواشناسی می‌تواند پاسخگوی علت ناسالم شدن هوا باشد زیرا محیط زیست تنها میزان آلاینده‌های هوا را اندازه گیری و اعلام می‌کند.
وی با بیان اینکه آلاینده غالب هوا در اصفهان ذرات معلق pm 2.5 است، اضافه کرد: ایستگاه‌های پایش هوا حفاظت محیط اصفهان امکان اندازه گیری آلاینده اوزون را ندارد اما تنها دو ایستگاه شهرداری قابلیت رصد آن را دارند.
کارشناس امور آزمایشگاه هوا اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان افزود: آلاینده اوزون در فصول خاص و ساعت‌های خاص افزایش می‌یابد و به معمول با تابش خورشید در ساعات ظهر و بعد از ظهر احتمال افزایش وجود دارد اما علت ناسالم شدن کیفیت هوا در ساعت صبح می‌تواند پدیده گرد و غبار و تردد خودروها باشد.
بنا به اعلام اداره کل هواشناسی اصفهان، امروز وزش باد و گرد و خاک در مناطق شرقی و شمالی استان پدیده غالب است و در مناطق مرکزی به ویژه کلانشهر اصفهان غبار صبحگاهی پیش‌بینی می‌شود.
شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.
شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد