hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > تقسیم بودجه بین 350دستگاه

تقسیم بودجه بین 350دستگاه

حسن روحانی،  رئیس‌جمهور دیروز با حضور در صحن علنی مجلس بودجه 1700 هزارمیلیارد تومانی سال آینده ایران را به مجلس تحویل داد،  البته 1200میلیارد تومان از کل بودجه کشور مربوط به شرکت‌های دولتی،  مؤسسات وابسته به دولت و بانک‌های دولتی است و مجلس در بررسی سند دخل و خرج سال آینده تنها به ارزیابی و تصویب بودجه عمومی کل کشور به میزان پیشنهادی 478هزار میلیارد تومانی خواهد پرداخت.
نگاهی به ارقام کلیدی بودجه سال98 ایران نشان می‌دهد که دولت پیش‌بینی کرده سطح عمومی درآمدها نسبت به امسال کاهشی 3.5درصدی داشته باشد و برآوردها نشان می‌دهد که مجموع درآمد دولت از محل فروش اوراق قرضه نسبت به امسال 19درصد کمتر خواهد بود، به‌همین دلیل دولت برای جبران کسری بودجه و صفر کردن دخل و خرج خود روی برداشت قانونی از حساب صندوق توسعه ملی حساب باز کرده؛ به‌گونه‌ای که میزان درآمد از محل فروش نفت خام و سایر فرآورده‌های نفتی و همچنین صندوق توسعه ملی 37.6درصد نسبت به امسال افزایش نشان می‌دهد. درحالی‌که درآمد جاری دولت در سال آینده نسبت به امسال کاهش یافته اما دولت برای جبران بار تورمی وارد شده به اقشار ضعیف جامعه تصمیم گرفته تا حقوق کارمندان و بازنشستگان را 20درصد افزایش دهد، با این حال سقف هزینه‌های جاری دولت در سال آینده نسبت به امسال تنها 9درصد افزایش داشته است. 
جدول زیر تغییر بودجه جاری و عمرانی 350دستگاه بودجه‌خوار ایران را نسبت به سال‌جاری و سهم آنها ازکل بودجه نشان می‌دهد.
ارقام به میلیون ریال است.

 نکات کلیدی بودجه پیشنهادی 98
سهم صندوق توسعه ملی از درآمد حاصل از صادرات نفت،  میعانات گازی و گاز از ۳۴ درصد فعلی به ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.
 سهم درمان از حق بیمه پرداختی حقوق بگیران سازمان اجتماعی به حسابی در خزانه کل کشور واریز می‌شود.
 ۱۷ هزار و ۷۸۲ میلیارد تومان یارانه برای کالاها درنظر گرفته شده که از این رقم،  بیش از ۶هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان مربوط به یارانه نان و خرید تضمینی گندم است.
 کسری منابع صندوق‌های بازنشستگی برای پرداخت مستمری،  از طریق برداشت از صندوق توسعه ملی تامین می‌شوند.
 درآمد مالیاتی کشور در سال آینده ۱۵۳ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
 تمام دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به وزارت علوم،  تحقیقات و فناوری منتقل می‌شود.
 دولت از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای،  درآمد ۱۴۸ هزار میلیارد تومانی درنظر گرفته است.
 حقوق بازنشستگانی که زیر ۲میلیون تومان است سال آینده یکسان‌سازی‌ می‌شود.
 مالیات بر مصرف سیگار ۱۵۰۰ میلیارد تومان و مالیات بر فروش سیگار ۶۳۱ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
 تعرفه صدور دفترچه بیمه سلامت و کارت هوشمند افزایش یافته اما عوارض خروج از کشور تغییری نکرده است. براین اساس عوارض خروج برای هر نفر 220هزار تومان،  زائران عمره مفرده و حج 110هزار تومان است. عوارض خروج هوایی زائران عتبات عالیات 37هزار و 500تومان و عوارض زمینی زائران 12هزار و 500تومان است. زائران اربعین از 24شهریورماه تا 12آبان‌ماه 98که از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق ازکشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض خروج معاف هستند.
 طرح خرید سربازی در لایحه بودجه 98حذف شد و به این ترتیب صدور کارت معافیت برای افراد با تحصیلات دکترای تخصصی و مشمولان ایرانی خارج از کشور یک میلیون و 300هزار تومان،  تحصیلات دکترای حرفه‌ای و کارشناسی ارشد یک میلیون و 40هزار تومان، کارشناسی و فوق دیپلم و دیپلم 325هزار تومان،  زیر دیپلم 97هزار و 500تومان و مددجویان کمیته امداد نیز 5هزار تومان است.
 سقف وام قرض‌الحسنه ازدواج جوانان برای هر فرد 15میلیون تومان با دوره بازپرداخت پنج ساله تعیین شده که تغییری نسبت به امسال ندارد.
  سقف معافیت مالیاتی حقوق دریافتی کارمندان در لایحه بودجه سال آینده همچون امسال 276میلیون ریال تعیین شد و تفاوت آنها مربوط به ضرایب افزایش حقوق کارکنانی است که بیش از سقف مالیاتی تعیین شده درآمد دارند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد