hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > بیماری قارچ سیاه با علائم سینوسی و خونریزی مخاط بروز می کند

بیماری قارچ سیاه با علائم سینوسی و خونریزی مخاط بروز می کند

متخصص بیماری‌های عفونی، با اشاره به اینکه قارچ سیاه عموماً خود را با علائم سینوسی و خونریزی مخاط نشان می‌دهد، گفت: افراد با سیستم ایمنی پایین در معرض گرد و غبار قرار نگیرند.
 علی اسداللهی امین، در برنامه «طبیب» در خصوص بیماری قارچ سیاه توضیح داد: قارچ سیاه یک عفونت قارچی و یک نوع کپک است که در کل دنیا پخش است و معمولاً در خاک زندگی می‌کند و در تابستان و پائیز بیشتر دیده می‌شود، این بیماری در افراد سالم به دلیل سیستم ایمنی بالاعموما تأثیری ندارد اما در افرادی که سیستم ایمنی پائینی دارند قارچ به عروق تهاجم داشته و باعث خونریزی و به وجود آمدن لکه‌های سیاه رنگ در آن بخش می‌شود.
وی ادامه داد: بیماری انواع مختلفی دارد و ممکن است ریه را درگیر کند که خودش را با سرفه، تنگی نفس و تب نشان می‌دهد، اگر سینوس‌ها و بینی و چشم را درگیر کند با تورم، افتادگی پلک‌ها و علائم سینوزیتی خودش را نشان می‌دهد. در حال حاضر عموماً دو تا سه هفته بعد از درگیری بیماری کرونا دیده می‌شود و مکانیسم آن به این شکل است که خود ویروس کرونا باعث افزایش قند خون می‌شود وقتی قند بالا رفت قارچ فرصت رشد و تکثیر پیدا می‌کند، دیابتی‌ها هم که از قبل قندشان کنترل نیست و کورتونی که ما می‌دهیم هم باعث بالا رفتن قند شده که همین عامل زمینه رشد این قارچ را بیشتر می‌کند.
این پزشک متخصص همچنین یادآور شد: گزارش‌هایی اعلام شده که این بیماری همراه با کروناست که در آن صورت چون فرد بستری است زود تشخیص می‌دهیم ولی در اکثر موارد فرد مرخص شده و بعد علامت‌ها ایجاد می‌شود که فرد باید سریع مراجعه کند، چون درمان آن تنها دارویی نیست و گاهی ما ناچار به تخلیه عضو آن بخش درگیر می‌شویم، لذا افراد باید با مشاهده علائمی همچون علائم سینوزیتی، احتقان و خونریزی از بینی، تب، سردرد، استفراغ خونی، مشاهده خون قطره قطره از بینی یا مخاط خونی در دهان و استفراغ خونی مکرر باید سریع به پزشک متخصص مراجعه کنند.
اسداللهی امین با اشاره به اینکه ممکن است که برخی به دلیل ابتلا به دیابت کنترل نشده به این بیماری دچار شوند، اظهار کرد: اگر این بیماری در سال یکی دو بار مشاهده می‌شده الان به دلیل کرونا به صورت چشمگیری افزایش پیدا کرده آن هم به دلیل استفاده از کورتون در افراد کرونایی است و دیابت کنترل نشده برخی از افراد هم بعد از کرونا مزید بر علت شده و این خودش باعث بدتر شدن بیماری و علامت‌ها می‌شود، لذا عموماً افراد سالم به طور طبیعی به آن دچار نمی‌شوند مگر اینکه بعد از کرونا قندشان بالا برود، گاهی هم ممکن است مغز درگیر شود لذا تغییر در وضعیت هوشیاری هم باید جدی گرفته شود.
وی با تأکید بر اینکه این بیماری علاوه بر بینی، سیونوس‌ها، ریه و چشم‌ها، حتی استخوان‌های بینی و کام دهان را هم درگیر کرده، تصریح کرد: قارچ سیاه به نوعی با مختل شدن در خون‌رسانی عروق را درگیر می‌کند تا بخش را از بین ببرد و گاهی با پیشرفت خود باعث تخلیه چشم می‌شود تا بیماری به مغز و اعضای مجاور آسیب نرساند، گاهی نیز ناچار به برداشتن بخش‌هایی از صورت می‌شویم. لذا اگر افراد به سرعت پس از مشاهده اولین علائم مراجعه کنند ما در مراحل اولیه آن را با معاینه و اسکن و ام آر آی تشخیص داده و جلوی پیشرفت را خواهیم گرفت، چون در اثر پیشرفت آن گاهی بیماری مغز را درگیر کرده و قابل مشاهده نیست و منجر به فوت می‌شود.
متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان امیراعلم ادامه داد: یک سری پیشگیری‌ها هست که به ویژه افراد دیابتی و افرادی که سیستم ایمنی پائینی دارند از جمله افرادی که شیمی درمانی می‌شوند و افراد پیوندی باید بیشتر رعایت کنند، این افراد باید رعایت کنند که قندشان کنترل شده باشد، در هیچ شرایطی در معرض گرد و غبار قرار نگیرند چراکه این بیماری بیشتر از خاک منتقل می‌شود و چون این یک نوع کپک است، واگیردار نیست و از انسان به انسان منتقل نمی‌شود.
وی در پایان نیز یادآور شد: داروها هم داروهای سنگینی است که طولانی‌مدت باید استفاده شود و گاهی ناچار هستیم که بیمار را تا دو ماه بستری کنیم، به هر حال این بیماری جدی است که باید زود تشخیص داده شود. اما باید توجه داشته باشیم که قارچ سیاه نادر است و در حال حاضر به دلیل کرونا افزایش پیدا کرده است و بسیاری از بیماران نیز به دلیل مراجعه سریع بدون آسیب و با بهبودی کامل مرخص شدند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد