hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > گردشگری و مهاجرت > باغ‌جهانی عباس‌آباد اخطار یونسکو ندارد

باغ‌جهانی عباس‌آباد اخطار یونسکو ندارد

«باغ جهانی عباس‌آباد بهشهر برخلاف آنچه دیروز در رسانه‌ها مطرح شد از یونسکو اخطار و کارت زرد نگرفته است.» این جمله، مورد تأکید سیف‌الله فرزانه، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مازندران و در واکنش به خبرهایی است که دیروز در رسانه‌ها در مورد احتمال قرار گرفتن باغ ‌جهانی عباس‌آباد در فهرست آثار در خطر یونسکو مطرح و اعلام شد که این باغ کارت زرد یونسکو را دریافت کرده است.
فرزانه با تأکید بر اینکه باغ جهانی عباس‌آباد بهشهر چالش‌هایی دارد که اگر برطرف نشوند احتمال اخطار یونسکو را تقویت می‌کنند به همشهری گفت: این باغ دارای 134هکتار عرصه و 1570هکتار حریم مصوب است. او با اعلام اینکه مدیریت باغ عباس‌آباد پیش‌تر در اختیار سازمان میراث‌فرهنگی قرار گرفته بود، اما به‌دلیل ناتوانی در پرداخت بهره مالکانه به اداره منابع طبیعی از مدیریت این باغ خلع ید شد، گفت: اکنون مدیریت باغ عباس‌آباد به‌صورت مشترک در اختیار شرکت آب منطقه‌ای مازندران به‌دلیل مدیریت منابع آبی، سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌منظور ارزیابی داخل باغ و سازمان میراث‌فرهنگی برای حفاظت از آثار تاریخی موجود در این باغ جهانی است.
به گفته رئیس اداره میراث‌فرهنگی استان مازندران اکنون برای اینکه مشکل مدیریت چندگانه در باغ ثبت جهانی شده عباس‌آباد برطرف شود، شرح خدمات مشترک سازمان میراث‌فرهنگی، منابع طبیعی و شرکت آب منطقه‌ای نوشته شده است که شامل مدیریت بر دریاچه با حفظ ضوابط میراث‌فرهنگی و مدیریت یکپارچه است.
محمدابراهیم‌ یخکشی، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مازندران نیز در گفت‌وگو با همشهری با اعلام نهایی شدن طرح مشترک 3 دستگاه برای مدیریت یکپارچه بر باغ جهانی عباس‌آباد گفت: طرح نوشته شده با هدف احیا و باززنده‌سازی باغ تاریخی عباس‌آباد بهشهر تدوین شده است. یخکشی با اعلام اینکه در این طرح محیط پیرامونی باغ عباس‌آباد نیز ساماندهی می‌شود، از الحاق پارک جنگلی اطراف باغ به این اثر ثبت جهانی شده خبر داد. به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مازندران، در طرح مشترک مدیریت باغ عباس‌آباد بهشهر مقررات یونسکو به‌طور کامل رعایت شده و تمامی طرح نیز مبتنی بر حفظ ضوابط زیست‌محیطی تدوین شده است. او تأکید کرد: طرح مشترک احیا و باززنده‌سازی باغ عباس‌آباد بهشهر در کارگروه‌های استانی به تصویب رسیده است و ساماندهی این محوطه ثبت جهانی شده کشور در پرونده باغ‌های ایرانی با المان‌های زیست‌محیطی و همخوان با طبیعت انجام می‌شود. محمدرضا زرسازی، مشاور طرح ساماندهی و گردشگری باغ عباس‌آباد بهشهر نیز در گفت‌وگو با همشهری با تشریح جزئیات این طرح اعلام کرد: این طرح با درنظر گرفتن مسئولیت سازمان آب منطقه‌ای مازندران در مسئولیت قانونی مدیریت سد تاریخی باغ عباس‌آباد بهشهر از نظر شکست سد یا آب‌دهی و تأمین آب پایین دست تدوین شده است. به گفته او، در بخش میراث‌فرهنگی نیز از آنجا که باغ ثبت جهانی شده بهشهر دارای پایگاه جهانی است، تمامی فعالیت‌ها در این باغ با نظر میراث فرهنگی انجام می‌شود که مجری ضوابط نهاد بالادستی و یونسکو است.

مشارکت دستگاه‌ها در احیای باغ عباس آباد
زرسازی با تأکید بر اینکه، اداره آب منطقه‌ای مازندران یا سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی، هر تصمیمی بخواهند در باغ عباس‌آباد بگیرند باید با نظر و موافقت سازمان میراث‌فرهنگی انجام شود، گفت: طرح تدوین شده، ضوابط عرصه و حریم باغ عباس‌آباد بهشهر را به‌طور کامل رعایت کرده است. او درخصوص جزئیات پروژه باززنده‌سازی و احیای باغ جهانی عباس‌آباد بهشهر گفت: بخشی از پروژه باززنده‌سازی باغ به احیای منابع آبی مربوط است؛ مثلا یک حمام تاریخی د ر این باغ وجود دارد که پیشنهاد باززنده‌سازی آن داده شده است و مسیرهای آب و تنبوشه‌ها شناسایی می‌شوند که در این مرحله میراث‌فرهنگی با کاوش و شناسایی مسیر جریان آب و تنبوشه‌ها به کمک اداره آب منطقه‌ای مازندران می‌آید. وی افزود: بخشی دیگر از پروژه به مرمت و احیای سد تاریخی باغ مربوط می‌شود که باید با توجه به استانداردهای میراث‌فرهنگی ترمیم شود و در این طرح اداره  آب منطقه‌‌ای مازندران خودسرانه نمی‌تواند بگوید باید فلان بخش سد را بتن کرد. مشاور طرح اداره باززنده‌سازی‌ باغ عباس‌آباد گفت: در این طرح هیچ فعالیتی روی تاج سد تاریخی باغ انجام نمی‌شود و تردد بر تاج سد ممنوع و مسیر جایگزین پیشنهاد شده است. به گفته زرسازی، در مورد درختان باغ نیز الگوی مناسب کشت دیده شده است و پیشنهاد حذف درختانی که جلوی دید و منظر اثر را گرفته‌اند ارائه شده و حتی ذکر شده که گونه‌های مهاجم نباید در عرصه و حریم باغ عباس‌آباد بهشهر وجود داشته باشند.
زرسازی همچنین با تأکید بر اینکه در موضوع بهره‌برداری و باززنده‌سازی باغ عباس‌آباد بهشهر از ایجاد سازه‌های سنگین یا ساخت هتل در این محوطه ثبت جهانی‌شده خودداری شده است و به جای آن پیشنهاد احداث کلبه آن هم نه در عرصه که در حریم باغ تاریخی عباس‌آباد مطرح شده است، گفت: عمارت وسط دریاچه نیز براساس اطلاعات موجود بقایای یک پل است و پیشنهاد باززنده‌سازی پل با سازه چوبی در طرح مطرح شده است. 
به گفته مشاور طرح باززنده‌سازی‌ باغ عباس‌آباد بهشهر، در بحث کف‌سازی باغ نیز سازگاری مسیرها با طبیعت مطرح است که طراحی این مسیرها با سازه‌های چوبی انجام‌ می‌شود و آسفالت جایی در این طرح ندارد. او همچنین از احداث یک اسکله چوبی سازگار با طبیعت باغ عباس‌آباد برای دسترسی به عمارت وسط باغ خبر داد و گفت: طرح باززنده‌سازی باغ جهانی عباس‌آباد بهشهر اکنون در انتظار سرمایه‌گذار است. او در پاسخ به این سؤال همشهری که چه میزان سرمایه‌گذاری برای احیای باغ جهانی عباس‌آباد پیشنهاد شده است، گفت: برآورد اولیه مرمت و احیای میراثی مجموعه باغ عباس‌آباد بهشهر که شامل فعالیت‌های میراث فرهنگی اعم از کاوش و شناسایی سازه‌های تاریخی و مرمت آنها‌ست 150میلیارد تومان است که البته این رقم باید باز هم توسط کارشناسان میراث‌فرهنگی مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین 12میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ‌برای گرفتن نشتی سد، ایجاد حفاظ‌ها و دیواره‌های سنگی، احداث مسیرهای پیاده‌رو، احداث پارکینگ برای مجموعه، مرمت و بهسازی منطقه و احداث آلاچیق‌ها در حریم باغ برآورد شده است.
وی افزود: شیوه سرمایه‌گذاری نیز اینگونه است که سرمایه‌گذار تمامی زیرساخت‌ها را ایجاد می‌کند و آنها را اجاره می‌دهد یا خودش بهره‌برداری می‌کند و پس از 20سال نیز می‌تواند اعلام انصراف کند که این شیوه نیز براساس استانداردهای سازمان برنامه و بودجه تدوین شده است.

حفظ ضوابط یونسکو در باغ جهانی عباس‌آباد بهشهر ضروری است
محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با اعلام اینکه مسئولیت نظارت بر باغ عباس‌آباد بهشهر و حفاظت از عرصه و حریم این باغ جهانی ایران با سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است، به همشهری گفت: هر اقدامی که در باغ عباس‌آباد بهشهر انجام شود، باید با مجوز سازمان میراث فرهنگی صورت بگیرد. او گفت: سازمان میراث‌فرهنگی باید در مورد باغ عباس‌آباد بهشهر به یونسکو گزارش بدهد و یکی از برنامه‌های مدیریتی در این باغ تاریخی آن است که ساخت‌وساز نباید در این باغ انجام شود و تمام آنچه در این باغ ایجاد شده، باید به‌تدریج ساماندهی شود. او همچنین از برپایی جلساتی با مقامات مسئول محلی، مسئولان اداره منابع طبیعی و دستگاه‌های انتظامی خبر داد که در آن جلسات تأکید شده ‌همگی باید به‌گونه‌ای بر این باغ مدیریت کنند که رعایت معیارهای یونسکو انجام شده و طبیعت و تاریخ این باغ مهم باستانی کشور حفظ شود.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد