hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > حکایت آقای حکایتی

حکایت آقای حکایتی

یکی بود یکی نبود. غیر از خدا هیچ کس نبود. جشنواره قصه‌گویی برپا و قرار بر این بود که از بهرام شاه محمدلو که آقای حکایتی چند نسل است، تقدیر شود. آقای حکایتی که از این ماجرا بی‌خبر بود ، همزمان با ورودش به سالن، موسیقی برنامه «زیر گنبد کبود» پخش شد.
 یکی بود یکی نبود. غیر از خدا هیچ کس نبود. جشنواره قصه‌گویی برپا و قرار بر این بود که از بهرام شاه محمدلو که آقای حکایتی چند نسل است، تقدیر شود. آقای حکایتی که از این ماجرا بی‌خبر بود ، همزمان با ورودش به سالن، موسیقی برنامه «زیر گنبد کبود» پخش شد. مهمان‌ها که بیشترشان آدم بزرگ‌های قصه بودند، همگی بچه شدند. دست می‌زدند و درست شبیه دوران بچگی‌شان«پایین اومدیم آب بود/ بالا رفتیم آسمون» می‌خواندند. آقای حکایتی غافلگیر شده بود. هیجان‌زده و با ذوق به همه آدم‌های داخل سالن نگاه می‌کرد که برای قصه‌گویشان کف می‌زدند. به قول خودش سرشار از محبت و لطف شده بود. ویدئوی این اتفاق در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد و خیلی‌ها به دوران کودکی‌شان برگشتند. اما آقای حکایتی که بود و چه قصه‌ای داشت؟
آقای حکایتی قصه‌گوی شهر ماست
با گذشت 31 سال از ساخت «زیرگنبد کبود»، این برنامه عامل خاطره‌بازی نسل‌های زیادی است و هنوز خیلی‌ها آن را با نام «آقای حکایتی» می‌شناسند. بهرام شاه‌ محمدلو که خود دانش آموخته هنرهای نمایشی و یکی از اعضای تشکیل دهنده اولین گروه مرکز حرفه‌ای تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود، در 37 سالگی قصه‌گو و کارگردان «زیر گنبد کبود» شد. برنامه‌ای که سری اول آن با نویسندگی ایرج طهماسب و کارگردانی بهرام شاه محمدلو در سال66 کلید خورد و سری دوم آن پس از هشت سال در سال 74 ساخته شد. جالب این که راضیه برومند همسر او، نویسنده بخش‌هایی از این برنامه و بهرام دهقانیار آهنگ ساز این برنامه، آهنگ ساز مجموعه ماندگار«خونه مادربزرگه» است که شاه محمدلو در آن صداپیشگی شخصیت «مخمل» را برعهده داشت. او در این مراسم، خواسته‌ای از تلویزیون داشت و گفت:«امیدوارم تلویزیون هم بخشی از برنامه‌هایش را به کانون پرورش فکری بدهد. درخواستی که با اجرایی شدن آن، می‌توان قصه‌گویی را متناسب با روزگار فعلی سامان داد و روزهای خوشی برای قصه‌گویی متصور شد.»
دهه نودی‌ها هم منتظر حکایتی‌ها هستند
مراسم پایانی بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، بدون حضور دبیر هنری این دوره یعنی سروش صحت به دلیل فیلم برداری فیلم جدیدش در آخرین روز پاییز برگزار شد. طی این جشنواره، آیین نکوداشت احترام برومند و بهرام شاه محمدلو که از داوران این دوره هم بودند، در روزهای جداگانه‌ای برگزار شد که نکوداشت آقای حکایتی تبدیل به یک خاطره‌بازی مشترک شد. ویدئوی مراسم نکوداشت آقای حکایتی واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. برخی به نبود مراسم تقدیر و برخی به جای خالی برنامه‌هایی قصه محور در جدول پخش برنامه‌های تلویزیونی اشاره کردند. محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات که قبل از هرچیز خود را یک دهه شصتی می‌داند، در واکنش به این ویدئو در توییترش نوشت:«آقای حکایتی عزیز که کودکی ما دهه شصتی‌ها با صدای دلنشین و برنامه جذاب شما همراه بود، شاد و سربلند باشید. دهه نودی‌ها هم منتظر حکایتی‌ها هستند.» مهناز افشار هم نوشت:«از این لحظه زیبا بغض کردم و اشکم هم سرازیر شد. چقدر خوبه قدرشناسی و قدردانی از عزیزان مون وقتی هنوز هستند. دست باعث و بانیش و همه اون هایی که در ساخت این لحظه سهم داشتند، درد نکنه.»

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد