hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > حماسه بیل مکانیکی

حماسه بیل مکانیکی

چهاردهم آذر ماه، بنگاه فرد شیشه (یزدگرد) با شماره ۳۲۱۷۰ در فهرست میراث ملی ثبت اضطراری شد تا به این وسیله جلوی تخریبش گرفته شود. با وجود این ثبت اضطراری اما روز گذشته لودرها به آن هجوم برده و این بنای تاریخی که قدمتش به اواخر قاجار-اوایل پهلوی می‌رسد و در خیابان ری بالاتر از میدان شوش قرار دارد را با  بیل مکانیکی تخریب کردند.
چهاردهم آذر ماه، بنگاه فرد شیشه (یزدگرد) با شماره ۳۲۱۷۰ در فهرست میراث ملی ثبت اضطراری شد تا به این وسیله جلوی تخریبش گرفته شود. با وجود این ثبت اضطراری اما روز گذشته لودرها به آن هجوم برده و این بنای تاریخی که قدمتش به اواخر قاجار-اوایل پهلوی می‌رسد و در خیابان ری بالاتر از میدان شوش قرار دارد را با  بیل مکانیکی تخریب کردند. مالک این بنای تاریخی که پیش از این مرکز تهیه و توزیع شیشه‌های سنتی بود، پس از ثبت اضطراری مجاب شد تا دست از تخریب این بنا بردارد اما او تنها ١٧ روز بعد از ثبت و مداخله سازمان میراث‌فرهنگی دست به ویرانی بنا زد.
بعد از این تخریب اما دلاور بزرگ‌نیا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تهران با اعلام بی‌خبری از این ماجرا به ایلنا گفت: «وقتی اثری ثبت اضطراری می‌شود، به این معناست که می‌خواهند جلوی تخریب بیشتر گرفته شود. این‌که اکنون تخریب شده است باید بررسی شود. در حال حاضر نیز خبر ندارم که آیا با بیل مکانیکی آن را تخریب کرده‌اند یا خیر؛ بهتر است در این خصوص با معاون میراث فرهنگی تهران صحبت کنید.»
محسن شیخ‌الاسلامی، معاون میراث فرهنگی تهران هم در این‌باره گفت: «این بنا با جدیت در حال تخریب است. از این رو با شهردار منطقه ۱۲ تماس گرفتم و او دستور توقف تخریب را صادر کرد. با  وجود این به علت ناهماهنگی شهرداری منطقه و ناحیه بخشی از ضلع غربی این بنای ثبت ملی، برخی از تزیینات، نما، آجرکاری و طبقه دوم بنا در مجاورت خیابان ری توسط مالکان به کلی تخریب شده است.»
به گفته معاون میراث فرهنگی تهران، حدود ۴۰‌درصد نمای بنای یزدگرد تخریب شده است و این مهم در حالی اتفاق افتاد که این بنا ثبت اضطراری شده بود.
او با اشاره به این‌که این تخریب به دلیل ناهماهنگی‌های موجود در شهرداری منطقه ۱۲ اتفاق افتاده است، گفت: «با وجود آن‌که شهردار منطقه ۱۲ دستور اکید داده بود که این بنا نباید تخریب شود، اما این‌گونه که به نظر می‌رسد کارشناسان و عوامل ناحیه ۵ شهرداری منطقه ۱۲ دستور شهردار را جدی نگرفته‌اند و درصدد تخریب برآمده‌اند. میراث فرهنگی نیز در گیر و دار ثبت اضطراری این بنای تاریخی بود و به شهرداری آن را ارایه دادیم اما ظاهرا زور پول از میراث فرهنگی بیشتر است.»
روز شنبه اما تنها تخریب بنگاه فرد شیشه عامل نگرانی نبود؛ بلکه تخریب بخشی از بازار وکیل هم خبرساز شد. نایب‌رئیس شورای شهر شیراز و رئیس کمیسیون گردشگری در خصوص وضع سقف بازار وکیل و ایجاد کمپین و درخواست از رئیس‌جمهوری برای کمک به مرمت این بنای تاریخی هشدار دادند که درنهایت مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت که نسبت به وضع بازار وکیل اشراف کامل دارد و  برای مرمت و حفاظت از آن تلاشی مستمر داشته‌اند.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد