hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اعلام خبر درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی

اعلام خبر درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی

آیت‌الله سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دار فانی را وداع گفت.
به گزارش مهر، صبح امروز سطح هوشیاری آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، به شدت کاهش یافت و در پی ادامه این وضعیت وی به ملکوت اعلا پیوست.
از صبح امروز(دوشنبه) خبری مبنی بر وخامت حال آیت الله هاشمی شاهرودی اعلام شد؛ یک عضو دفتر آیت الله شاهرودی (ره) گفته بود: پزشکان در حال تلاش برای بهبود وضعیت آیت‌الله هاشمی شاهرودی هستند اما وضعیت جسمی ایشان اصلاً مناسب نیست؛ لذا از همه مردم و متدینین می‌خواهیم که برای شفای ایشان دعا کنند.
آیت‌الله هاشمی شاهرودی که آخرین بار در تاریخ ۱۶ تیر ۹۷ در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت کرده بود از چندی پیش و به دلیل تشدید بیماری خود در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شده بود.
آیت‌ الله‌ العظمی سید محمود هاشمی شاهرودی (مد ظله) در سال‌ ۱۳۲۷ هجری شمسی در شهر نجف‌ و در خانواده‌ی مذهبی و از سادات‌ منسوب‌ به‌ امام‌ حسین‌(ع‌) چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ مرحوم‌ آیت‌ الله‌ سید علی حسینی شاهرودی، از شاگردان برجسته مرحوم آیة الله العظمی خویی (ره) بود که بحث های اصول و فقه استاد خود را به رشته تحریر درآورد.
آیت‌ الله‌ سید محمود هاشمی شاهرودی(مد ظله) تحصیلات‌ ابتدایی را در مدرسه‌ علوی نجف‌ به‌ پایان‌ رسانید و سپس‌ به‌ تحصیلات‌ حوزوی روی آورد. او با توجه‌ به‌ موقعیت‌ علمی خانوادگی و نیز با توجه‌ به‌ هوش‌ و استعداد سرشار و کوشش‌ فراوان‌ خود، در مدتی اندک توانست‌ دروس‌ دوره‌ سطح‌ را به‌ پایان‌ رساند.
پس‌ از آن‌ به‌ حلقه‌ درس‌ آیت‌ الله‌ العظمی شهید سید محمد باقر صدر(اعلی الله مقامه الشریف) پیوست‌ و سالها در خدمت‌ استاد خود، مبانی اجتهاد در اصول‌ و فقه‌ را به‌ خوبی آموخت‌ و در درس‌ دیگر مراجع‌ آن‌ روز نجف‌ ـ از جمله‌ امام‌ خمینی‌(ره‌) و آیت الله العظمی خویی (ره) ـ نیز با جدیت‌ شرکت‌ جست‌ و بهره‌های فراوان‌ برد.
آیت‌الله‌ العظمی سید محمود هاشمی شاهرودی(ره) در سالهای تحصیل‌ خود از محضر استادان‌ بسیاری بهره‌ برد. مهم‌ترین‌ و اصلیترین‌ استاد او در درس‌ خارج‌ آیت‌ الله‌ العظمی شهید سید محمد باقر صدر بود. آن‌ شهید سعید که‌ از افتخارات‌ شیعه‌ و مرجعیت‌ به‌ شمار می‌آید، شاگردان‌ بسیاری را به‌ عالم‌ اسلام‌، تقدیم‌ داشته‌ است‌. شهید صدر که‌ از حافظه‌ و استعدادی سرشار برخوردار بود، توانست‌ با نوآوریهای فراوان‌ در فقه‌ و اصول‌ و دیگر علوم‌ اسلامی و به‌ روز ساختن‌ مباحث‌ علوم‌ دینی و نیز نگاشتن‌ کتب‌ درسی در زمینه‌های یاد شده‌، گام‌ مهمی برای تعالی اسلام‌ و تشیع‌ بردارد و از این‌ رهگذر، شاگردان‌ او، همچون‌ آیت‌الله‌ العظمی سید محمود هاشمی شاهرودی(مد ظله)، این‌ خدمات‌ و اندیشه‌ها را پی گرفتند.
از دیگر استادان‌ آیت‌ الله‌ العظمی هاشمی شاهرودی(مد ظله)، حضرت‌ امام‌ خمینی‌(ره) و حضرت‌ آیت‌ الله‌ العظمی خویی‌(ره‌) را می توان‌ نام‌ برد. معظم‌ له‌ سالها در محضر ایشان‌ به‌ تحکیم‌ مبانی اجتهادی خود می پرداخت‌.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد