hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > گردشگری و مهاجرت > دسترسی محله دربند به وسایل حمل‌ونقل عمومی چگونه است؟

دسترسی محله دربند به وسایل حمل‌ونقل عمومی چگونه است؟

دربند یکی از محله‌های دیدنی در شمال تهران با آب‌وهوای بسیار دلپذیر است. در شهر پر سرو صدا و آلوده‌ٔ تهران، دربند با طبیعت بکر و آب‌وهوای بی‌نظیرش محلی برای استراحت و تفریح اهالی پایتخت است. منطقهٔ ییلاقی دربند در قسمت شمالی باغ سعدآباد قرار دارد.

دربند یکی از محله‌های دیدنی در شمال تهران با آب‌وهوای بسیار دلپذیر است. در شهر پر سرو صدا و آلوده‌ٔ تهران، دربند با طبیعت بکر و آب‌وهوای بی‌نظیرش محلی برای استراحت و تفریح اهالی پایتخت است. منطقهٔ ییلاقی دربند در قسمت شمالی باغ سعدآباد قرار دارد. در منطقهٔ دربند بدون اینکه نیاز باشد از شهر بیرون بروید، می‌توانید کوهنوردی کنید. در مسیرهای سنگی پیاده‌روی کرده و از غذاخوری‌های متعدد و خوردن انواع ترشیجات مثل لواشک و آلو لذت ببرید. محله‌ٔ دربند منطقه‌ای بسیار عالی با آب‌وهوای بی‌نظیر و امتیازات ویژه برای زندگی است. شما با زندگی در این منطقه علاوه بر دسترسی به نقاط مختلف تهران، می‌توانید هر روز به کوه رفته و از طبیعت زیبای آن استفاده کنید. امکانات تفریحی، گردشگری و مراکز خرید متعددی برای رفاه حال ساکنان این منطقه فراهم شده است. محلهٔ دربند شامل خیابان‌های اصلی زیر است: خیابان فنا خسرو، خیابان غلام جعفری، خیابان ظهیرالدوله، خیابان مژده، خیابان بوکان، خیابان نخجوان. در محله‌ٔ دربند زمین و آپارتمان از قیمت بالایی برخوردار است. همچنین آپارتمان‌ها در این محله دارای متراژ بالایی هستند. اگر نقدینگی خوبی در اختیار دارید، می‌توانید برای خرید زمین یا آپارتمان در این منطقه اقدام کنید. اما اگر سرمایه‌تان محدودتر است، نگران نباشید؛ با قیمت مناسب‌تر به رهن و اجاره محله دربند فکر کنید. با این حال منطقهٔ ظفر هم از آن‌جاهایی است که تقریبا هم‌قیمت منطقهٔ دربند است؛ با این تفاوت که دسترسی‌ها به امکانات شهری در منطقهٔ ظفر، بیشتر از دربند است. برای اطلاع از قیمت‌ها در خیابان ظفر، سایت دیوار بخش اجاره در ظفر  می‌تواند راهنمای خوبی باشد.

نگاهی به تاریخ دربند

دربند با قدمتی ۲۰۰ ساله، در گذشته نزدیک‌ترین ییلاق به تهران بوده‌ است. این منطقه در شمال تهران قرار دارد و به دلیل جاذبه‌های طبیعی و آب‌وهوای دلپذیرش، همواره مورد توجه حاکمان وقت بوده‌ است. در زمان قاجار، ساختمانی با نام ناهارخوری دربند در آنجا ساخته شد. دربند از شمال به کوه‌های البرز و ده پس‌قلعه، از شرق به امامزاده قاسم و از غرب به کوه البرز منتهی می‌شود. در گذشته دربند شامل محله‌های مغ‌محله(مرغ محله)، میرمحله، شاه‌محله و ترش‌محله بود که بعدا مجموع این محله‌ها، دربند نام گرفت.

محله‌ٔ دربند

این محله در خیابان دربند، در نزدیکی میدان تجریش تهران قرار دارد و میدان اصلی آن سربند نام دارد.

میدان سربند

دربند دارای یک میدان اصلی بنام "سربند" است. سربند از شمال به منطقهٔ دربند، از شرق به محله‌ٔ باغ شاطر و از جنوب به باغ‌موزه‌ٔ سعدآباد منتهی می‌شود. مجسمه‌ٔ کوهنوردی با قدمتی ۵۰ ساله از مهمترین ویژگی‌های این میدان است. مجسمه‌ٔ کوهنوردی در سال ۱۳۴۱ توسط مجسمه‌ساز و نقاش ایرانی، رضا لعل ریاحی، ساخته شد. جالب است بدانید، مدل این مجسمه فردی به نام امیرشاه قدمی بوده است. وی گروهبان ارتش و مربی کوهنوردی و اسکی بود. علت این انتخاب، همکاری او در نجات سرنشینان یک فروند هواپیمای آمریکایی ساقط شده در ایران بوده است. این مجسمه‌ٔ سه متری به عنوان نمادی از کوهنوردان ایرانی شناخته می‌شود.

دیدنی‌ها و جاذبه‌های دربند

دربند دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوانی است. در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  کوهنوردی

توچال نام قله‌ای در دامنه‌ٔ البرز در شمال تهران است. ارتفاع قله‌ٔ توچال ۳۹۶۳ متر از سطح دریا است. کوهنوردی در دامنه‌های توچال پرطرفدار است. مسیر دربند به قله‌ٔ توچال از مهمترین مسیرهای کوه‌نوردی در تهران است. از میدان سربند می‌توان به سمت توچال حرکت کرد یا با استفاده از تله‌سیژ بخشی از مسیر را طی کرد. در طول مسیر پس از عبور از روستای پس‌قلعه و آبشار دوقلو به پناهگاه شیرپلا می‌رسیم. این پناهگاه بسیار مجهز بوده و مورد استفاده کوهنوردان قرار می‌گیرد. با ادامه دادن مسیر به قله‌ی زیبای توچال می‌رسیم.

کوهستان‌های صخره‌ای و بند یخچال، مکان‌های مناسبی در این منطقه برای سنگنوردی هستند.

آبشار دوقلو

آبشار دوقلو به ارتفاع حدودی ۲۰ متر در نزدیکی پناهگاه شیرپلا قرار دارد. این آبشار در ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و آب آن از آب شدن برف در ارتفاعات البرز جاری می‌شود. به دلیل اینکه آب این آبشار به هنگام ریزش دو بخش می‌شود، به آن آبشار دوقلو می‌گویند. دمای آب در این آبشار حتی در تابستان‌ها نیز بسیار سرد است.

تله‌سیژ

از تفریحات هیجان‌انگیز محله‌ٔ دربند، تله‌سیژ نام دارد. حدودا ۴۰ سال است که تله‌سیژ در این منطقه راه‌اندازی شده‌ است. تله‌سیژ مانند تله‌کابین است با این تفاوت که سقف ندارد. مسیر تله سیژ دربند ۶۰۰ متر است و از میدان سربند شروع می‌شود.

رستوران‌ها و غذاخوری‌های دربند

رستوران‌های لوکس، رستوران‌های سنتی، غذاخوری‌های کوچک و بزرگ در محله‌ٔ دربند، پذیرای مهمانان و گردشگران هستند. برای اهالی تهران، دربند یکی از ۱۰ مرکز رستوران‌گردی به حساب می‌آید. از غذاهای مختلف فرنگی و سنتی تا ترشیجات، لواشک و آلوهای خوش رنگ هر گردشگری را به خود جذب می‌کند.


دسترسی محلهٔ دربند به وسایل حمل‌ونقل عمومی

برای دسترسی به دربند باید ابتدا به میدان تجریش بروید و سپس با تاکسی‌های خطی به میدان سربند بروید. به کمک مترو، خطوط بی‌آرتی و تاکسی‌های شهری می‌توانید به تجریش رسید. اگر بخواهید از مترو برای رسیدن به میدان تجریش استفاده کنید، باید از خط ۱ مترو، کهریزک به تجریش استفاده کنید. یکی دیگر از راه‌های دسترسی به تجریش، استفاده از اتوبوس‌های بی‌آرتی راه‌آهن تجریش است. تاکسی‌های خطی نیز از بسیاری از میدان‌های اصلی شهر به قصد میدان تجریش، مسافر می‌برند.

سخن آخر

دربند محله‌ای قدیمی است که در شمال تهران قرار دارد. محله‌ٔ دربند با دارا بودن آب‌وهوای دلچسب و جاذبه‌های تفریحی و مسیرهای کوهنوردی، مکانی برای تفریح و استراحت ساکنان پایتخت است. با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی به راحتی می‌توانید به میدان سربند رفته و به کوه‌نوردی و گردش در طبیعت مشغول شوید. دربند دارای جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوانی از جمله آبشار دوقلو، مسیر کوهنوردی به توچال و تله‌سیژ است. رستوران‌های متعدد فرنگی و سنتی نیز در این منطقه پذیرای گردشگران در کل روزهای سال هستند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد