hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمان| یک بام و دو هوای برخود با متکدیان

کرمان| یک بام و دو هوای برخود با متکدیان

سال‌هاست مردم کرمان از حضور متکدیان در سطح این شهر ناراضی هستند و یکی از مطالبات به‌حق خود را جمع‌آوری و ساماندهی انحا می‌دانند اما از سوی دیگر با کمک کردن به متکدیان زمینه رشد انحا را فراهم می‌کنند و درواقع شهر کرمان در این زمینه دچار یک تناقض عمیق شده است.

 مسئولین می‌گویند تنها راه ریشه‌کن شدن این معضل اجتماعی همکاری مردم است و باید جلوی کمک به متکدیان گرفته شود.

لزوم همکاری مردم در ساماندهی متکدیان

طرح ساماندهی متکدیان از اوایل ماه جاری آغازشده اما موفقیت‌آمیز بودن آن به عوامل گوناگونی بستگی دارد. شهرداری کرمان اظهار داشت: شهر کرمان به دلیل نزدیکی به مرزهای شرقی یکی از مقاصد متکدیان خارجی از کشورهای شرقی است و به همین دلیل درصد قابل‌توجهی از متکدیان در شهر کرمان نیز از اتباع غیرمجاز هستند.

مهران عالم زاده تصریح کرد: شغل این افراد تکدی گری است و در فصل‌هایی خاص از سال برای تکدی گری به شهرهای مختلف می‌روند و چهره شهرها را مخدوش می‌کنند. عالم زاده گفت: یکی از کارهایی که باید انجام داد فرهنگ‌سازی در خصوص نوع برخورد مردم با افرادی است که در حال سوءاستفاده از احساسات مردم هستند. شهردار کرمان بیان کرد: در مناطق مختلف شهر بیلبوردهای متعددی نصب‌شده و سعی شده به مردم این پیام منتقل شود که راه‌های کمک به افراد توانمند کمک کردن به افرادی که سر چهارراه‌ها می‌ایستند نیست. او بیان کرد: به‌صورت مستمر طرح جمع‌آوری متکدیان حرفه‌ای و ساماندهی این افراد با همکاری دستگاه‌های مختلف اجرا می‌شود اما اگر هنوز هم زمینه کسب درامد برای این افراد وجود داشته باشد مسلما مجدد افراد جدیدی جای انحا را می‌گیرند.

باید مراقبت و حمایت‌های بعد از خروج انجام شود

 رئیس‌کل دادگستری استان کرمان نیز در این زمینه گفت: هیچ‌کدام از گروه‌های موردنظر بدون متولی نیستند و اگر مشکلی وجود دارد دلیل این است که دستگاه‌ها به‌خوبی به وظیفه خود عمل نمی‌کنند.

یداله موحد با بیان اینکه باید مراقبت و حمایت‌های بعد از خروج انجام شود و در این زمینه تکالیف دستگاه‌های مختلف مشخص است تصریح کرد: در بحث متکدیان، کلاشی جرم و قابل‌تعقیب کیفری است و باید در حق انحا اعمال شود و درصورتی‌که کسی واقعا نیازمند است، کمیته امداد وظیفه دارد انحا را تحت پوشش قرار بدهد و حمایت کند.

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه شهرداری متکفل ساماندهی متکدیان است، گفت: هیچ‌کدام از گروه‌های موردنظر بدون متولی نیستند و اگر مشکلی وجود دارد دلیل این است که دستگاه‌ها به‌خوبی به وظیفه خود عمل نمی‌کنند.

۳۵ تا ۴۱ درصد متکدیان شهر کرمان اتباع بیگانه هستند

چندی پیش هم فرماندار کرمان با اشاره به اینکه ۳۵ تا ۴۱ درصد متکدیان شهر کرمان اتباع بیگانه پاکستانی و افغانستانی هستند گفت: از مردم تقاضا داریم که از کمک به متکدیان در سطح شهر خودداری و کمک‌های خود را از طریق نهادهای رسمی به نیازمندان واقعی جامعه انجام دهند.

علی بابایی با اشاره به اینکه در بحث مقابله با معضل تکدی‌گری و متکدیان دو رکن اساسی را باید مدنظر قرار دهیم اظهار داشت: در این حوزه یک عامل خود متکدیان هستند و عامل دیگر مردمی هستند که به این متکدیان کمک می‌کنند که باعث انگیزه می‌شوند.

او با بیان اینکه مردم باید تلاش کنند تا کمک‌های خود را به نیازمندان واقعی و از طریق نهادهای رسمی، سازمان‌های مردم‌نهاد، خیریه‌ها و ... انجام دهند گفت: برای جمع‌آوری متکدیان از جامعه نیاز به مشارکت عموم مردم‌داریم.

فرماندار شهرستان کرمان با اشاره به اینکه ستاد ساماندهی متکدیان در فرمانداری کرمان تشکیل و جلسات ماهیانه برگزار می‌شود بیان کرد: افرادی که از سطح شهر جمع‌آوری می‌شوند به روش‌های مختلف ساماندهی می‌شوند.

او با بیان این نکته‌ که در جمع‌آوری متکدیان یک حلقه مفقوده‌ وجود دارد افزود: متکدیان بعد از جمع‌آوری دوباره به سطح شهر برمی‌گردند که باید این مسئله آسیب‌شناسی شود.

بابایی با اشاره به اینکه شهرداری وظیفه دارد تا با همکاری نیروی انتظامی متکدیان را جمع‌آوری و تحویل اردوگاه بدهد عنوان کرد: در اردوگاه یک پرونده برای انحا تشکیل و در همان روز پالایش متکدیان انجام‌شده و گروهی از انحا تحویل بهزیستی می‌شود.

فرماندار شهرستان کرمان با اشاره به اینکه تعدادی از انحا نیز معتادین متجاهری هستند که تحویل بهزیستی برای مداوا و ترک اعتیاد می‌شوند گفت: از اول آذر‌ماه امسال طرح ساماندهی متکدیان به‌صورت پایلوت در شهر کرمان اجرا می‌شود و همه دستگاه‌ها مصمم هستند تا در این طرح با جدیت وارد شوند که امیدواریم مردم هم کمک کرده و به متکدیان سطح شهر کمک نکنند.

او با بیان اینکه عزم استان بر آن است که به سمتی برویم تا این طرح موفق شود تصریح کرد: فرهنگ‌سازی در این زمینه لازم است تا مردم با دستگاه‌های اجرایی استان هماهنگ شوند و نقش سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در این فرهنگ‌سازی بسیار مؤثر است.

بابایی با اشاره به اینکه 46 سازمان مردم‌نهاد داریم که در حوزه آسیب‌های اجتماعی در استان فعالیت می‌کنند گفت: پنج سازمان مردم‌نهاد به جلسات ستاد ساماندهی متکدیان دعوت‌شده و از نظرات آن‌ها استفاده می‌کنیم.

او با بیان اینکه پایه بسیاری از مشکلات در بحث تکدی‌گری اقتصادی است اما دلیل اصلی افزایش این ناهنجاری مردم هستند که به تکدی‌گران کمک می‌کنند افزود: از خیرین استان تقاضا داریم تا در این حوزه واردشده و نسبت به ساماندهی متکدیان همکاری کنند.

نابرابری‌های اجتماعی دلیل اصلی برای شیوع تکدی‌گری است

مدیرکل بهزیستی استان کرمان هم با اشاره به اینکه تکدی‌گری یک اختلال و انحراف اجتماعی است اظهار داشت: باید به راهکارها و مواردی که برای کنترل این معضل اجتماعی در کنار جمع‌آوری متکدیان توجه جدی شود.

عباس صادق زاده با بیان اینکه نابرابری‌های اجتماعی یک دلیل اصلی برای شیوع تکدی‌گری است افزود: عدم توزیع ناعادلانه منابع در جامعه باعث آسیب‌های اجتماعی از این قبیل می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با اشاره به اینکه از ابلاغ آئین‌نامه‌ دولت در مورد تکدی‌گری حدود 20 سال می‌گذرد گفت: اگر این آئین‌نامه موفق بود باید در طول 20 سال اتفاقاتی می‌افتاد اما می‌بینیم که روزبه‌روز تکدی‌گری افزایش پیدا می‌کند.

او با بیان اینکه ساماندهی موفق متکدیان زمانی اتفاق می‌افتد که به دنبال ایجاد فرصت‌های شغلی و توجه به همه انسان‌ها و گروه‌های اجتماعی باشیم نه اینکه به سراغ یک گروه خاص برویم عنوان کرد: حق است که در زمینه مقابله و رفع آسیب‌های اجتماعی در جامعه، رسانه‌ها و همه آحاد جامعه در کنار هم ورود پیدا کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد