hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > آذربایجان غربی| همه با هم برای نجات دریاچه ارومیه

آذربایجان غربی| همه با هم برای نجات دریاچه ارومیه

اگرچه بحران دریاچه ارومیه براثر مجموعه‌ای از بی‌توجهی‌ها ایجادشده اما احیای این بستر آبی بسته و فروخفته در شمال غرب کشور همانند خشک شدنش، نیازمند گذشت زمان و همدلی و همراهی مسئولان و کشاورزان ساکن در حوضه آبریز دریاچه از طریق مصرف منطقی و استقرار کشاورزی پایدار است.

لزوم این مشارکت مردمی علاوه بر مسئولان و مدیران بخش‌های مرتبط استانی و کشوری، در سخنان کارشناسان بومی و غیربومی نیز همواره شنیده‌شده و بر آن تأکید می‌شود.

مشاور سیاست‌گذاری دولت ژاپن در مسائل محیط‌زیست و متخصص پروژه جایکا در ایران معتقد است که برون‌رفت از چالش دریاچه ارومیه به‌عنوان یکی از مشکلات اساسی محیط‌زیست ایران به عزم همگانی نیاز دارد.

تات سو سینو در بازدید از پروژه استقرار کشاورزی پایدار حوضه دریاچه ارومیه طی روزهای اخیر به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کشاورزان و جوامع محلی اهتمام جدی برای اجرای این پروژه دارند اما این همت باید همگانی باشد.

همه باید مشارکت کنند

مدیر برنامه‌های محیط‌زیست دفتر عمران سازمان ملل متحد در ایران نیز معتقد است که همه باید برای احیای دریاچه ارومیه و نجات آن از وضعیت بحرانی مشارکت کنند.

محسن سلیمانی روزبهانی افزود: دستاورد اصلی در طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه مدل‌سازی و ارائه یک الگوی مناسب برای جلب مشارکت جوامع محلی در احیای این دریاچه است.

او ادامه داد: پروژه مشترک احیای دریاچه ارومیه که با همکاری و حمایت مالی دولت ژاپن، دفتر عمران سازمان ملل متحد (UNDP) و جمهوری اسلامی ایران اجرا می‌شود، توانسته مدل‌ها و روش‌های مناسبی به کشاورزان ارائه دهد؛ روش‌هایی که ازیک‌طرف درآمد کشاورزان را کاهش ندهد و از سوی دیگر باصرفه جویی آب در مزرعه به احیای دریاچه ارومیه کمک کند.

ضرورت اصلاح نگرش مردم

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در این خصوص گفت: احیای دریاچه ارومیه تنها با مشارکت همگانی و عزم آحاد مردم امکان‌پذیر است و برای احیای این دریاچه باید نگرش و شیوه بهره‌برداری مردم تغییر کرده و مردم نیز موفقیت در احیای دریاچه در صورت تلاش همگانی را باور کنند.

حمید ظهرابی افزود: تحقق این مهم منوط به ارائه مشاوره‌های فنی، افزایش توانمندی در بخش کشاورزی و اجرای برنامه‌های مشارکتی است اما منافع همه در کنار اجرای این برنامه‌ها باید تأمین شود.

او بیان کرد: محیط‌زیست در گذشته به‌جای برنامه‌ریزی برای جلب مشارکت مردم با اقدامات اداری یا قضایی مدیریت‌شده و این کار با منافع جوامع محلی در تضاد بوده است.

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: مشارکت دادن مردم و جوامع محلی در اجرای برنامه‌های زیست‌محیطی از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان حفاظت محیط‌زیست است و این مهم در قالب برنامه مدیریت زیست بومی از تالاب‌ها شروع‌شده و روزبه‌روز دامنه آن گسترده می‌شود.

مشارکت مردم، رکن اصلی احیای دریاچه

استاندار آذربایجان غربی هم مشارکت مردم و مسئولان را مهم‌ترین رکن احیای این دریاچه می‌داند و امیدوار است تا با اختصاص اعتبار مناسب دولتی برای اجرای طرح‌های ستاد احیا و همراهی مردم این مشکل به بهترین شکل ممکن حل شود.

محمدمهدی شهریاری با اشاره به لزوم تأمین اعتبار موردنیاز برای تکمیل طرح‌های ستاد احیا دریاچه ارومیه بر این مهم تأکید دارد که الگوی کشت در این منطقه باید اصلاح شود و مردم نیز با جدیت بیشتر نسبت به مشارکت در احیای دریاچه تلاش کنند.

او افزود: سالانه بیش از پنج میلیارد مترمکعب آب در بخش کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه استفاده می‌شود درحالی‌که با مدیریت صحیح، این مصرف به یک میلیارد مترمکعب کاهش می‌یابد.

شهریاری با اشاره به صدور مجوز برای 40 هزار چاه طی سال‌های دور گذشته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، ادامه داد: این تعداد چاه بلای جان دریاچه بوده و خشکی آن را رقم‌زده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد