hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > چندرسانه ای > کردستان| ساماندهی دست‌فروشان سنندجی در راه است

کردستان| ساماندهی دست‌فروشان سنندجی در راه است

دست‌فروشان سنندجی در دو خیابان این شهر فعالیت می‌کنند و اگرچه فعالیت جدی در زمینه ساماندهی دست‌فروشان در شهر سنندج از سال 91 آغاز شد اما به دلایل مختلفی ازجمله نبود برنامه‌ریزی مناسب و ناهماهنگی بین دستگاه‌های ذی‌ربط به نتیجه نرسیده است.


از اوایل امسال زمزمه‌هایی مبنی بر ساماندهی جدی این پدیده در بین مدیران شهری و اعضای شورای شهر در جلسات و محافل در قالب ایجاد روز بازار و شب بازار به گوش رسید تا اینکه یک هفته پیش شهردار سنندج اعلام کرد که اول دی‌ماه فاز اول ساماندهی دست‌فروشان این شهر اجرایی می‌شود هرچند با اعتراضات و تجمعات گسترده دست‌فروشان و برگزاری جلسه با شهردار کار به اماواگر کشیده شده است. دست‌فروشان سنندجی می‌گویند اگر مسئولان شهرداری صادق هستند و تمایل به ساماندهی این وضعیت نابسامان شهر را دارند، پارکینگ روبری مسجد ملاویسی یا پارک ملت سنندج که اکنون جای معتادان شده را در اختیار ما بگذارند و حتی حاضر به پرداخت اجاره نیز هستیم تا بلکه این مشکل برای همیشه برطرف شود در غیر این صورت دست‌فروشی در پارک دیدگاه را نمی‌پذیریم.

اجرای طرح ساماندهی با حفظ کرامت دست‌فروشان

 حشمت‌الله صیدی گفت: فاز نخست طرح ساماندهی دست‌فروشان سنندجی اول دی امسال و از خیابان فردوسی (حدفاصل میدان آزادی تا میدان انقلاب) و در قالب روز بازار و شب بازار آغاز و اجرایی می‌شود. او اجرای موفق این طرح را در گرو مشارکت شهروندان و دست‌فروشان دانست و گفت: باید دستگاه‌های ذی‌ربط در راستای اجرای بهتر این طرح همکاری لازم را با شهرداری داشته باشند. شهردار سنندج دراین‌باره گفت: در راستای اجرای طرح، جلسات متعددی با دست‌فروشان برگزار شد ضمن اینکه تمام سعی مجموعه شهرداری بر اجرای طرح ساماندهی با حفظ شان و کرامت آن‌ها است. صیدی یادآور شد: با اجرای موفق فاز نخست ساماندهی دست‌فروشان خیابان فردوسی، ساماندهی دیگر دست‌فروشان خیابان‌های اصلی شهر نیز اجرا می‌شود و کسب‌وکار این قشر سامان‌یافته و پررونق‌تر از گذشته خواهد شد.

ساماندهی دست‌فروشان لطمه‌ای به معیشت آنان نمی‌زند

رئیس شورای اسلامی شهر سنندج نیز دراین‌باره گفت: برای ساماندهی دست‌فروشان در قالب روز بازار و شب بازار برنامه‌ریزی‌های جدی و اصولی انجام‌شده و نه‌تنها به معیشت این افراد لطمه نمی‌زند بلکه کسب‌وکارشان نیز سروسامان می‌گیرد.

غریب سجادی اظهار داشت: در یک سال گذشته ساماندهـی دست‌فروشان به‌صورت جدی در دستور کار شهرداری و شورا قرار گرفت و با بررسی‌های میدانی، استفاده از تجربه سایر شهرها، برگزاری جلسه با دست‌فروشان و نمایندگان آن‌ها، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و فنّاوری تصمیم گرفته شد. او با بیان اینکه اجرای موفق این طرح علاوه بر داشتن برنامه و نظارت دقیق نیازمند همراهی مردم و دست‌فروشان است، ابراز امیدواری کرد با کمک شهروندان و حمایت مسئولان شاهد موفقیت این طرح باشیم.

ساماندهی دست‌فروشان در قالب روز باز و شب بازار

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری سنندج با بیان اینکه در چند سال اخیر پدیده دست‌فروشی در منطقه غرب کشور و شهرهای مختلف استان‌هایی همانند همدان، کرمانشاه و کردستان افزایش‌یافته است، گفت: برای سروسامان دادن به این ناهنجار اقتصادی باید آن را به‌گونه‌ای مدیریت کرد که صورت‌مسئله پاک نشود. تورج سلطنت پوری افزود: در زمینه ساماندهی دست‌فروشی از سال 91 اقداماتی انجام شد که به‌صورت ناقص بود و به دلیل عدم همکاری دستگاه‌های مختلف خروجی مناسبی نداشت. او با بیان اینکه امسال قرار است این ساماندهی در قالب روز بازار و شب بازار انجام شود، گفت: این ساماندهی همکاری تمامی ارگان‌های ذی‌ربط و دستگاه‌های اجرایی گرفته تا ضابطین قضایی و انتظامی را می‌خواهد و شهرداری نیز به‌عنوان جبهه اول این برخورد با این پدیده اعمال نقش می‌کند. سلطنت پوری افزود: در حال حاضر یک بازار با عنوان بازار رسمی داریم که مالیات و عوارض پرداخت کرده و بابت خرید یا اجاره اماکن تجاری که در اختیاردارند، مبلغی را پرداخت کرده‌اند که حوزه اقتصادی این‌ها باید ایمن نگه‌داشته شود. او با بیان اینکه افرادی نیز وجود دارند که به‌عنوان دست‌فروش و در بازار غیررسمی فعالیت دارند، گفت: این دو بازار باید از هم جداشده و فعالیت دست‌فروشان ازلحاظ زمانی و مکانی از بازار رسمی جدا شود.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری سنندج اظهار داشت: ساماندهی ازلحاظ مکانی به این معنی که آن‌ها را به‌جای دیگری خارج از هسته اقتصادی شهر منتقل کنیم که کسب‌وکار اقتصادی خود را در قالب روز بازار انجام دهند.

او افزود: ساماندهی ازلحاظ زمانی نیز به این معنی است که خارج از ساعات بازار رسمی یک شهر بساط آن‌ها دایر شود به‌عنوان‌مثال اگر از ساعت هشت صبح تا هشت شب بازار رسمی ما فعالیت دارد از ساعت هشت شب به بعد بازار دست‌فروشان (شب بازار) شروع شود.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری سنندج گفت: در حال حاضر در میان دست‌فروشان افرادی هستند که بیش از 15 سال سابقه فعالیت دارند. از این افراد نمی‌توان به‌عنوان دست‌فروش نام برد چراکه این روش اقتصادی را انتخاب کرده و باید آنان را هدایت و راهنمایی کنیم.

او با بیان اینکه ساماندهی این افراد در قالب روز بازار و شب بازار می‌تواند تلنگر مثبتی به عملکرد اقتصادی آنان باشد، افزود: این افراد وقتی وارد بازار شده و فعالیت اقتصادی‌شان رسمیت می‌یابد، در قبال جنسی که به مردم می‌دهند و پولی که دریافت می‌کنند باید جوابگو باشند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد