hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > یلدای خوش قیمت

یلدای خوش قیمت

مصرف‌کنندگان ایرانی امسال در حالی به استقبال شب یلدا می‌روند که در چند‌ماه گذشته نبض افزایش قیمت‌ها تندتر زده است.
در روزهای اخیر قیمت برخی انواع پسته به مرز هر کیلوگرم 300هزار تومان رسیده، اما مسئولان دولتی و صنفی از تلاش برای مقابله با موج گرانی در شب یلدا خبر می‌دهند.

کاهش تولید پسته به یک پنجم و افت شدید تولید بادام، گردو، فندق و برخی انواع دیگر خشکبار به‌دلیل سرمازدگی باغات، همچنین مشکلات تامین ارز برای واردات خشکبار، موجب افزایش 50تا 80درصدی قیمت انواع آجیل در بازار شب یلدای امسال شده است. فعالان صنفی تأکید می‌کنند افزایش قیمت انواع آجیل مانند پسته، از تیر‌ماه امسال و با کاهش تولید این محصول به ۵۰ هزار تن و کاهش 80درصدی تولید مغز گردو آغاز شده است. حالا با نزدیک شدن به شب یلدا و مقاومت وزارت جهادکشاورزی در برابر واردات خشکبار، روند افزایش قیمت‌ها تشدید می‌شود و این روند به بازار پسته، بادام، گردو و فندق و حتی کشمش، توت، نخودچی، تخمه جابانی و تخمه آفتابگردان نیز تسری یافته است.

داغ شدن بازار میوه‌های یلدا
در کنار افزایش قیمت آجیل و خشکبار شب یلدا، فعالان بازار از کاهش قیمت برخی انواع میوه‌های پرتقاضای شب یلدا مانند انار و هندوانه، خبر می‌دهند. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در این‌باره گفته است: در حال مذاکره با برخی شرکت‌ها هستیم تا میوه را به‌صورت مستقیم از کشاورز خریده و در بازار توزیع کنیم. به گفته اسدالله کارگر قیمت هندوانه به‌عنوان یکی از محصولات پرمصرف شب یلدا در روزهای گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است. او افزود: تا هفته گذشته قیمت هندوانه در بازار بسیار بالا بود اما از روز پنجشنبه قیمت این محصول روند نزولی در پیش گرفته و با کاهش یک هزار و ۵۰۰ تومانی همراه شد. به گفته او هندوانه در بازار با دو نرخ متفاوت شامل هندوانه انباری به قیمت هر کیلوگرم ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان و هندوانه تازه به نرخ دو هزار تومان عرضه می‌شود. کارگر افزود: در چند وقت گذشته بازار میوه همسو با سایر کالاها با تغییر قیمت همراه شد و انکار نبود افزایش قیمت میوه، غیرواقعی است. بیشترین تغییر قیمت در محصولات مربوط به موز بود که به‌شدت تحت‌تأثیر نوسانات موجود در بازار ارز قرار گرفته بود.

ممنوعیت گرانی شیرینی‌
رئیس اتحادیه صنف قنادان تهران با بیان اینکه هیچ‌یک از قنادی‌های تهران، حق افزایش قیمت را نداشته و درصورت مشاهده با آن برخورد می‌شود، افزود: باتوجه به نزدیک شدن شب یلدا به همه قنادی‌ها بخشنامه کرده‌ایم که به هیچ عنوان، قیمت‌ها را افزایش ندهند.

علی بهره‌مند گفت: قیمت‌های انواع شیرینی در واحد‌های درجه یک برای هر کیلوگرم شیرینی‌تر ۲۶‌هزار، دانمارکی ۲۱‌هزار، زبان و پاپیون ۲۱‌هزار و ۵۰۰، برنجی ۲۱ هزار و ۵۰۰ و یزدی ۱۵‌هزار تومان است. مشتریان درصورت مشاهده هرگونه تخلف، مردم می‌توانند با شماره تلفن ۶۶۹۴۴۴۹۹ شکایت‌های خود را اعلام‌کنند.

اعلام نرخ سقف و کف آجیل شب یلدا
رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان در گفت‌وگو با همشهری نرخ مصرف‌کننده هر کیلوگرم آجیل شب یلدا با پوست را 66تا 88هزار و قیمت انواع آجیل شب یلدا با مغز را 88تا 110هزار تومان اعلام کرد و گفت: امسال برای اینکه مردم بهتر قادر به انتخاب آجیل شب یلدای مورد نیاز خود باشند و اتحادیه نیز قادر به نظارت دقیق‌تر بر قیمت‌ها بر قیمت سقف و کف اعلام شده این نوع آجیل باشد، قیمت‌ عمده فروشی برای هر کیلوگرم آجیل شب یلدای با پوست 60تا 80هزار تومان و برای آجیل شب یلدای با مغز 80تا 100هزار تومان تعیین شده است و واحدهای خرده فروشی نیز ملزم به عرضه این محصولات با احتساب نرخ سود خرده فروشی حداکثر 10درصدی در همه نقاط هستند. مصطفی احمدی، افزود: با این روند قیمت خرده فروشی و مصرف‌کننده هر کیلوگرم آجیل شب یلدای با پوست 66تا 88هزار تومان و نرخ مصرف‌کننده هر کیلوگرم آجیل شب یلدای با مغز 88تا 110هزار تومان تعیین شده است. اوبا بیان اینکه سایر اقلام آجیل و خشکبار(پسته، گردو، فندق، بادام، انواع مغز و...) تابع قیمت‌‌گذاری نبوده و قیمت مصوب ندارد، گفت: با توجه به شرایط کنونی تولید و تامین انواع آجیل و خشکبار، نرخ این اقلام تابع نظام عرضه و تقاضا‌ست و تعیین قیمت آجیل شب یلدا و شب عید نیز صرفا برای جلوگیری از اجحاف به مصرف‌کنندگان صورت گرفته است. همچنین مردم می‌توانند موارد تخلف از نرخ‌های اعلام شده را به سامانه 124سازمان حمایت یا شماره تلفن 33112313اتحادیه اطلاع دهند تا با متخلفان برخورد شود.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار‌فروشان در گفت‌وگو با همشهری: قیمت‌ عمده فروشی هر کیلوگرم آجیل شب یلدای با پوست 60تا 80هزار تومان و آجیل شب یلدای با مغز 80تا 100هزار تومان است که با احتساب 10درصد سود خرده فروشی مصوب قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم آجیل شب یلدا با پوست 66تا 88هزار و قیمت آجیل شب یلدای با مغز 88تا 110هزار تومان تعیین شده‌است
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد