hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > فارس| در جستجوی آبادانی

فارس| در جستجوی آبادانی

شهرستان فسا یکی از جمله نقاط تاریخی در ایران است که ضمن برخورداری از میراث تاریخی جاذبه‌های طبیعی و اماکن گردشگری فراوانی نیز در خود جای داده است. اما معضل بافت فرسوده سالهاست در این شهرستان خودنمایی می کند و بر جذب گردشگر هم تاثیر منفی گذاشته است.


سهمیه 210 میلیارد تومانی استان فارس در بازآفرینی بافت های فرسوده شهری 

معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از بافت های فرسوده شهر فسا گفت: در اجرای طرح بازآفرینی شهری و نوسازی، سالانه 100هزار واحد مسکونی در مناطق فرسوده نوسازی می‌شود. هوشنگ عشایری افزود: اعتبارات برای ساخت واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده شهرهای بالای 50 هزار نفر اختصاص داده شده و بازآفرینی شهری تا پایان سال 1400 و پایان برنامه توسعه هفتم کشور ادامه دارد. عشایری ادامه داد: برای ساخت واحدهای مسکونی در کلانشهرها برای دوره ساخت هر واحد مسکونی بدون سپرده گذاری تا 50 میلیون تومان و برای دیگر شهرهای بالای 50 هزار نفر 40 میلیون تومان با سود 9 درصد و مدت اجرایی 2 ساله پرداخت می شود. او گفت: اگر فردی متقاضی تسهیلات بیشتری باشد بعد از 40 میلیون تومان ، تا سقف 110 میلیون تومان تسهیلات با سود 18 درصد نیز می تواند بگیرد. او افزود : در این طرح که بیشتر بازآفرینی بافت های شهری و بافت های تاریخی و سکونتگاه های غیر رسمی مد نظر است تلاش می کنیم که این طرح ها در نقاط مختلف کشور اجرایی شود و اولویت اجرای این طرح در استان فارس در شهرستان فسا با توجه به شرایط خاص و بافتهای فرسوده آن است. معاون وزیر راه و شهرسازی میزان اعتبارات طرح بازآفرینی در کشور را 5 هزار و هفتصد و چهل میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: از این مبلغ چهار هزار و 240 میلیارد تومان برای ساخت مسکن و 1500 میلیارد تومان هم برای ساخت خدمات روبنایی و زیر بنایی در سال جاری است. عشایری گفت: سهمیه استان فارس در بازآفرینی بافت های فرسوده شهری 210 میلیارد تومان است و توزیع این اعتبارات بر اساس نیاز و شرایط هر شهر در اختیار استاندار فارس است.

بیش از 300 هکتار از وسعت شهر فسا را بافت فرسوده تشکیل می دهد

معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه فسا هم در این زمینه گفت : بیش از 300 هکتار از وسعت شهر فسا را بافت فرسوده تشکیل داده که در حال حاضر 80 هکتار در قالب 8 منطقه شناسایی و کد بندی شده است. سلیمان کرمی افزود : برای اجرای این طرح بازآفرینی اولویت با منطقه شهرک شهید رجایی (اردوگاه)است که با مصوبه چند روز اخیر، عملیات اجرای در این منطقه از دهه فجر امسال برای ساخت 120 واحد مسکونی عملیاتی می شود. حسن برات شهردار فسا هم اعلام کرد: این شهرداری برای صدور پروانه ساخت تا دو طبقه برای افراد متقاضی در بافت های فرسوده به صورت رایگان آمادگی دارد و با توجه به این که بیش از 1500 واحد مسکونی در بافتهای فرسوده قرار دارد امیدواریم مردم در اجرایی شدن هر چه زودتر این طرح اقدام کنند.

فرماندار ویژه فسا گفت: استفاده از ظرفیت‌های گردشگری در بافت فرسوده شهر نوبندگان می‌تواند به عنوان یک الگو در سطح شهرستان معرفی شود. کرمی عنوان کرد: بافت‌های فرسوده یکی از جدی‌ترین چالش‌های نظام شهری است که البته در فرآیند باز آفرینی می‌توانند به فرصتی به منظور منبع درآمد با هدف توریستی مبدل شوند. کرمی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های گردشگری در بافت فرسوده شهر نوبندگان می‌تواند به عنوان یک الگو در سطح شهرستان معرفی شود.فرماندار ویژه فسا در ادامه گفت: باوجود بروز مشکلات فراوان به دلیل خشکسالی‌های متوالی در بخش نوبندگان، اقدامات موثری در زمینه‌هایی مانند اجرای طرح‌های مطالعاتی آبخیزداری، تکمیل سد تنگ خبار و طرح‌های دیگری مانند راه‌های ارتباطی، ورزشی و فرهنگی و... در حال انجام است.

ساماندهی بافت فرسوده از ضروریات است

نماینده مردم شهرستان فسا در مجلس شورای اسلامی هم چندی پیش خواستار توجه بیشتر شهرداری این شهر به بافت فرسوده شد.

محمدجواد جمالی نوبندگانی گفت: با توجه به وضعیت زندگی در این بافت، ساماندهی بافت فرسوده شهر فسا به عنوان یکی از ضروریات همواره در دستور کار بوده است. او ادامه داد: در این راستا جلسات مختلفی با بنیاد مسکن چه در استان و چه در کشور گرفته و توفیقاتی نیز حاصل شده است. نماینده مردم شهرستان فسا بیان کرد: برای برون رفت بافت فرسوده این شهرستان بنیاد مسکن اعلام آمادگی کرده و مقرر شد که هر چه سریعتر نسبت به ساماندهی این بافت اقدام شود که متاسفانه به دلیل پاره ای از مشکلات این امر تاکنون محقق نشده است. جمالی بیان کرد: برای تحقق این امر مقرر شد که دفتری تاسیس شود تا ساماندهی بافت فرسوده فسا درگیر قوانین دست و پا گیر بروکراسی اداری نشود. او گفت: برای اجرایی شدن این امر نیازمند همکاری شهرداری فساست .نماینده مردم شهرستان فسا ضمن گلایه از شهرداری این شهر بیان کرد: در این راستا ضروری است که شهرداری موضوع را به جد در دستور کار خود قرار داده و اقدامات مناسبی انجام دهد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد