hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > آذربایجان غربی > آذربایجان غربی | تبعیض در ادامه تحصیل

آذربایجان غربی | تبعیض در ادامه تحصیل

اگرچه در سال‌های اخیر برای کاهش نرخ بی‌سوادی تلاش‌های زیادی صورت گرفته اما هنوز هم در بعضی از استان‌ها بی‌سوادی یکی از مشکلات اساسی است.


مدیرکل آموزش‌وپرورش آذربایجان غربی گفت: بیشترین بازماندگان از تحصیل آذربایجان غربی را دختران تشکیل می‌دهند.

ابراهیم محمدی افزود: طبق آمار خام ۵۳ هزار و ۲۸۷ نفر بین ۶ تا ۱۶ سال، بازمانده از تحصیل در آذربایجان غربی شناسایی‌شده‌اند که سهم دختران در این آمار بیشتر است.

محمدی با اشاره به اینکه ۶۸۷۴ بازمانده از تحصیل که محل تولد و تحصیلشان در آذربایجان غربی است در سال‌های اخیر در مقطع ابتدایی شناسایی‌شده‌اند، تصریح کرد: از این تعداد امسال ۶۴۳ نفر با اقدامات لازم جذب‌شده و سر کلاس هستند.

او ادامه داد: برای جذب ۴۷۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی ۳۰۰۰ میلیون ریال، برای جذب هزار نفر در مقطع متوسطه اول 12 میلیارد ریال و برای جذب ۱۱۰۰ نفر در مقطع متوسطه دوم ۱۶۵۰ میلیون ریال اعتبار لازم است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: شهرهای سلماس، مهاباد، خوی، پیرانشهر و سردشت بیشترین بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی و خوی، سلماس، میاندوآب بیشترین بازمانده از تحصیل در مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم استان را به خود اختصاص داده‌اند.

او با اشاره به اینکه تاکنون ۳۷ هزار و ۸۲۲ نفر دانش‌آموز پیش‌دبستانی در سیستم آموزش و پروش استان ثبت‌شده است، تأکید کرد: سال گذشته ۳۰ هزار و ۵۷۵ نفر در مقطع پیش‌دبستانی در سیستم آموزش پرورش استان ثبت شد که امسال به این تعداد ۷۲۴۷ نفر افزوده شد که یک اتفاق خوب در پوشش پیش‌دبستانی در استان است.

معضل نرخ بالای بی‌سوادی

محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی نیز گفت: نرخ بالای بی‌سوادی عامل اصلی پایین بودن رشد در سایر شاخص‌های توسعه استان است.

محمدمهدی شهریاری با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در شاخص باسوادی جز استان‌های رده پایین کشور است، تصریح کرد: با برنامه‌ریزی و مدیریت اعمال‌شده در سال تحصیلی گذشته رشد باسوادی در استان 3.2 درصد بوده که جهش و حرکت خوبی در مسیر باسوادی استان است.

شهریاری با تأکید بر اینکه بیشتر جمعیت دانش‌آموزی در استان، روستایی و عشایری هستند، خاطرنشان کرد: بیشترین بازمانده از تحصیل در استان مربوط به مقطع تحصیلی ابتدایی و روستاها بوده که به دلیل مشکلات معیشتی و کار ترک تحصیل‌کرده‌اند.

او با اشاره به اینکه آذربایجان غربی ازنظر درآمد سرانه بیست و نهمین استان کشور است، تأکید کرد: درآمد سرانه پایین، فقر و مشکلات معیشتی خانواده‌ها عامل اصلی ترک تحصیل بسیاری از دانش‌آموزان استان است.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: فرهنگ‌سازی، حمایت تحصیلی با کمک نهادهای همچون بهزیستی و کمیته امداد ازجمله راه‌های بازگردانی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به مدارس است.

آذربایجان غربی در شاخص بی‌سوادی کشور جز ۵ استان اول کشور

معاون وزیر آموزش‌وپرورش نیز گفت: آذربایجان غربی در شاخص بی‌سوادی کشور جز ۵ استان اول کشور است. علی باقر زاده افزود: آذربایجان غربی در شاخص بی‌سوادی کشور جز ۵ استان دارای بی‌سواد بین ۱۰ تا ۴۹ سال است که باوجود برنامه‌ها و اقدامات انجام‌شده و فراهم بودن شرایط رشد و بهبود آمارها هنوز از میانگین باسوادی کشور فاصله دارد. باقر زاده با تأکید بر اینکه در آذربایجان غربی در سال‌های اخیر بین دو گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال رشد 96.5 درصدی و بین ۱۰ تا ۴۹ سال رشد ۹۱ درصدی باسوادی ثبت‌شده است، تصریح کرد: با رشد آمار باسوادی در بین گروه‌های سنی مختلف و بازمانده از تحصیل سال گذشته رشد نرخ باسوادی آذربایجان غربی 3.02 درصد بوده که نشان از بهتر شدن شرایط بوده هرچند با میانگین کشوری فاصله زیاد است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد