hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کرمانشاه| رانندگی در پیچ مرگ

کرمانشاه| رانندگی در پیچ مرگ

سالیانه بیش از ۲۵ میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر جهان جان خود را از دست می‌دهند. تصادفات جاده‌ای نهمین عامل مرگ‌ومیر در جهان محسوب می‌شود اما در ایران حوادث رانندگی یکی از سه دلیل اصلی مرگ‌ومیر است. در استان کرمانشاه هم آمار تصادفات رانندگی بالاست و سالانه به‌صورت میانگین 360 نفر در حوادث جاده‌ای و تصادفات برون‌شهری کرمانشاه کشته می‌شوند که رقم قابل‌توجه و تأملی است.


بالاترین آمار حوادث مربوط به محورهای بحرانی است

سرهنگ محمد حیدری، فرمانده پلیس‌راه استان کرمانشاه از برخی محورهای استان نیز به‌عنوان محورهای بحرانی یادکرد که سالانه تصادفات زیادی در این محورها رخ‌داده و بالاترین آمار کشته‌شدگان ناشی از حوادث جاده‌ای استان نیز مربوط به محورهای مذکور است.

این مسئول با اشاره به علل تصادفات گفت: علاوه بر تمام موارد فوق ما مشکلاتی در حوزه زیرساختی استان داریم و حدود ۱۵ درصد راه‌های ما به‌عنوان راه‌های بزرگراهی و اصلی بوده و مابقی نیز راه‌های فرعی و روستایی هستند که استانداردهای لازم را ندارند و می‌توانند ازجمله علل وقوع تصادفات باشند.

او خاطرنشان کرد: علی‌رغم موارد ذکرشده با توجه به تلاشی که تمام دستگاه‌های مرتبط با حوادث جاده‌ای در استان داشتند و در رأس این دستگاه‌ها عملکرد پلیس‌راه استان در جاده‌های برون‌شهری، باعث شد ما کاهش تلفات داشته باشیم.

حیدری میانگین کشته‌های تصادفات جاده‌ای در جاده‌های برون‌شهری استان کرمانشاه را ۳۶۰ نفر در سال عنوان کرد.

این مسئول با اشاره به وضعیت محورهای استان کرمانشاه بیان داشت: در استان چند محور بحرانی به لحاظ تلفات جاده‌ای داریم که شامل محور «کرمانشاه ـ کامیاران»، «اسلام‌آباد غرب ـحمیل» و محور «کرمانشاه ـ روانسر» است.

او تصریح کرد: «کرمانشاه ـ کامیاران» از محورهایی است که عملیات اجرایی آن حدود ۹ سال است آغازشده اما تاکنون به پایان نرسیده و بیشترین تلفات استان کرمانشاه در این محور است.

رئیس پلیس‌راه استان کرمانشاه افزود: محور «اسلام‌آباد غرب ـ حمیل» نیز هم‌اکنون در دست پیمانکار و در حال انجام است و طبق پیش‌بینی و اعلام صورت گرفته تا پایان سال بخش عمده‌ای از دو محور «اسلام‌آباد غرب ـ حمیل» و «اسلام‌آباد غرب ـ کامیاران» مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

او تأکید کرد: بهره‌برداری از محورهای فوق قطعا در کاهش تلفات استان در سنوات آتی تأثیرگذار خواهد بود و حدود ۲۰ درصد تلفات جانی ناشی از تصادفات جاده‌ای در استان را کاهش می‌دهد.

حیدری در خصوص نصب علائم جاده‌ای در محورهای استان نیز گفت: در حال حاضر از این نظر در جاده‌های اصلی مشکلی نداریم، اما در جاده‌های فرعی با کمبودهایی در این زمینه روبرو هستیم و یا پرتگاه‌هایی در مسیرهای فرعی و روستایی وجود دارد که نیازمند ایمن‌سازی است.

او خاطرنشان کرد: نیاز است در راه‌های روستایی و فرعی توجه بیشتری صورت گیرد و بحث ایمن‌سازی این راه‌ها نیز مدنظر باشد. رئیس پلیس‌راه استان کرمانشاه افزود: اگر بخواهیم شاهد کاهش تصادفات باشیم باید فرهنگ رانندگی و قوانین رانندگی در حوزه انسانی یعنی رانندگان تقویت شود و سامانه‌های هوشمند و تجهیزات متناسب با تخلفات چون دوربین‌های ثابت و دوربین‌های پایش تصویری نیز که در پیشگیری از تخلفات و انضباط بخشی به ترافیک بسیار تأثیرگذار هستند، در اختیار پلیس باشد.

رئیس پلیس‌راه استان کرمانشاه، توسعه زیرساختی را از دیگر موارد اثرگذار دانست و گفت: جاهایی که به علت وجود جاذبه‌های طبیعی و بازارچه‌های مرزی چون جاده «کرمانشاه ـ روانسر» دارای افزایش تردد هستند، نیاز است که جاده تعریض و لاین‌های آن از هم تفکیک شود.

حیدری ایمنی خودرو را نیز از دیگر مواردی دانست که می‌تواند در کاهش تصادفات جاده‌ای اثرگذار باشد و افزود: ایمن‌سازی تقاطع‌ها و پرتگاه‌هایی که در محورهای استان هستند نیز بسیار در این زمینه و کاهش تصادفات می‌تواند اثرگذار باشند.

او بیان داشت: بحث ایمن‌سازی خودروها در سطح کلان نیاز به برنامه‌ریزی دارد و البته خود رانندگان نیز می‌توانند با انجام معاینات فنی دوره‌ای تا حدی اثرگذار باشند.

وجود ۱۰۲ نقطه حادثه‌خیز در استان کرمانشاه

فریبرز کرمی، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه نیز اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰۲ نقطه حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه شناسایی‌شده است.

او افزود: از این تعداد ۶۶ نقطه پر تصادف و ۳۶ نقطه نیز دارای تصادف هستند که هرساله توسط سازمان متبوع تعدادی از نقاط فوق بر اساس اولویت انتخاب و جهت آشکارسازی و اصلاح هندسی به اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه ابلاغ می‌شود.

این مسئول ادامه داد: تمام نقاط ابلاغی در سال ۹۶ پس از آشکارسازی وارد مرحله احداث هندسی شده که تعدادی از نقاط فوق به اتمام رسیده و تعدادی نیز در دست اجراست، تمام نقاط ابلاغی در سال ۹۷ نیز آشکارسازی و به مشاور ابلاغ‌شده است.

کرمی با یادآوری اینکه ۱۰۲ نقطه حادثه‌خیز در استان کرمانشاه داریم، گفت: از این تعداد ۱۰ نقطه رفع نقص شده و اقدامات صورت گرفته روی این نقاط به مرز ۹۰ درصد رسیده است، رفع نقص ۱۰ نقطه دیگر از نقاط حادثه‌خیز استان نیز در دستور کار بوده و برای برآورد به مشاور سپرده‌شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه ادامه داد: حدود ۸۲ نقطه از نقاط حادثه‌خیز استان باقی می‌ماند که برای عملیاتی شدن و رفع نقص این نقاط نیاز به ۸۰ میلیارد تومان اعتبار است.

او تصریح کرد: پیچ حادثه‌خیز لعل‌آباد در محور کرمانشاه ـ اسلام آبادغرب، پیچ حادثه‌خیز کریم حاصله در محور اسلام آبادغرب، تقاطع غیرهمسطح سه‌راهی ایوان در محور اسلام آبادغرب به سمت ایلام، نقطه حادثه‌خیز عین الکش، نقطه حادثه‌خیز سه‌راه تویسرکان در محور کرمانشاه- همدان، نقطه حادثه‌خیز تقاطع بیدسرخ در محور اسلام‌آباد غرب، نقطه حادثه‌خیز هریل آباد، پیچ اول شمشیر در منطقه اورامانات و نقطه حادثه‌خیز هلشی واقع در ماهیدشت سرفیروزآباد مواردی است که تاکنون در استان کرمانشاه اصلاح و رفع نقص شده‌اند. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه در خصوص اقدامات انجام‌شده برای رفع نقص مسیرهای مذکور گفت: ازجمله این اقدامات می‌توان به آشکارسازی مسیرهای حادثه‌ساز، بریدن پیچ‌ها، تراشه‌بری، تعریض پل‌ها، نصب علائم ایمنی و لکه‌گیری و آسفالت مسیرها اشاره کرد.

او بحرانی‌ترین محور استان را محور «کرمانشاه ـ کامیاران» اعلام کرد و گفت: محورهای «کرمانشاه ـ روانسر»، «کرمانشاه ـ عین‌الکش» و «اسلام‌آباد غرب ـ حمیل» نیز جزو بحرانی‌ترین محورهای استان هستند که بالاترین آمار تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد