hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > زنجان| بیابانی شدن 38 درصد از مساحت استان را تهدید می‌کند

زنجان| بیابانی شدن 38 درصد از مساحت استان را تهدید می‌کند

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان به بحث بیان زایی در استان زنجان اشاره کرد و گفت: با توجه به مطالعات اولیه ۳۸ درصد از مساحت استان در معرض بیابانی شدن است.


خلیل آقاجان لو گفت: بحث بیابان را نداریم اما با توجه به مطالعات اولیه ۳۸ درصد از مساحت استان در معرض بیابانی شدن است و خطر بیابان‌زایی تنها مربوط به کشور ایران نیست بلکه یک مسئله جهانی است.

او اظهار کرد: اقلیم، کاهش آب‌های زیرزمینی و استفاده بی‌رویه از منابع، از عوامل بروز پدیده بیابان‌زایی است. اگر واقعیت‌های تاریخی و اقلیمی را نپذیریم باید منتظر نابودی تدریجی منابع طبیعی شویم.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان گفت: استان زنجان با مساحت ۲.۲ میلیون هکتار در منطقه شمال غرب کشور واقع‌شده و در استان یک‌میلیون و ۲۳۷ هکتار منابع طبیعی وجود دارد که از این میزان ۷۳ هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل طبیعی است و یک‌میلیون و ۱۳۷ هکتار نیز به مراتع اختصاص‌یافته است.

آقاجان لو شخم و تصرف، دام مازاد، چرای زودهنگام، آتش‌سوزی، آفات و امراض را از مهم‌ترین علت‌های تخریب منابع طبیعی اعلام کرد و گفت: ۷۵ درصد مراتع استان زنجان دارای ارزش زیست‌محیطی است.

او به اجرای طرح کپه کاری اشاره کرد و گفت: امسال در قالب عملیات بیولوژیکی اعتباراتی به معاونت فنی این اداره کل اختصاص‌یافته که بخشی از این اعتبارات برای کپه کاری در تمامی شهرستان‌های استان استفاده‌شده و امسال یک هزار و ۳۹۵ هکتار از اراضی استان کپه کاری شده و ۲۰۰ هکتار نیز بذرپاشی شده است، هدف از اجرای کپه جلوگیری از فرسایش بیش‌ازحد خاک، کمک به معیشت دامداران، احیای پوشش گیاهی و حفظ آب‌وخاک است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد