hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خوزستان| گردشگری دریایی دوای درد بیکاری استان

خوزستان| گردشگری دریایی دوای درد بیکاری استان

یکی از مهم‌ترین مطالبات جوانان خوزستانی ایجاد اشتغال است و به گفته مسئولین نرخ بیکاری در خوزستان بالاتر از متوسط کشوری است و حدود 220 هزار بیکار در این استان وجود دارد. از سوی دیگر گردشگری دریایی ظرفیتی در راستای توسعه اشتغال و کارآفرینی در شهرهای جنوب کشور بوده که کمتر موردتوجه قرارگرفته و مورد غفلت بخش خصوصی نیز واقع‌شده است.


گردشگری دریایی راهکاری برای ایجاد اشتغال

 مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: گردشگری دریایی به‌عنوان یک پتانسیل بالقوه موجود در منطقه، راهکار ایجاد اشتغال در شهرستان خرمشهر است.

محمد محسنی با بیان اینکه خوزستان با برخورداری از 300 کیلومتر نوار ساحلی، یکی از محروم‌ترین نقاط گردشگری دریایی کشور است، گفت: متأسفانه با وجود جاذبه‌های فراوان و فرصت‌های مناسب گردشگری، صنعت پرجاذبه گردشگری دریایی در خوزستان مورد غفلت واقع‌شده است.

او احیای سواحل رودخانه‌های اروند و کارون را از راهکارهای رونق گردشگری آبی بیان کرد و گفت: ایجاد و توسعه اقامتگاه‌های محلی و بومی، شناسایی توانمندی‌های گردشگری منطقه و جاذبه‌های بوم گردی در روستاهای زیبای اطراف شهرستان خرمشهر، راه‌اندازی تورهای تفریحی، برگزاری مسابقات ورزشی آبی از راهکارهای مهم رونق گردشگری و اشتغال پایدار است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: حضور گردشگران علاوه بر آشنایی آن‌ها با فرهنگ، آداب‌ورسوم مردم منطقه می‌تواند نفع اقتصادی، رشد و توسعه منطقه را به همراه داشته باشد.

محسنی توسعه گردشگری دریایی و نقش آن در رشد اقتصادی را مؤثر بیان کرد و گفت: این صنعت نوظهور و پول‌ساز می‌تواند باعث رفع مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی، ایجاد اشتغال و درآمدزایی بالا شود.

او با بیان اینکه گردشگری آبی موجب ایجاد اشتغال و رفع محرومیت در خرمشهر می‌شود گفت: با توجه به معضل بیکاری و وجود نیروی کار فراوان در شهرستان خرمشهر می‌توان با هدایت و مدیریت سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری آبی، زمینه اشتغال جوانان این منطقه را در حاشیه سواحل رودخانه‌های اروند و کارون مهیا کرد.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر توسعه گردشگری دریایی را مستلزم برخورداری از دانش و علم گردشگری، عنوان کرد و گفت: افزایش آگاهی و مشارکت جامعه به‌عنوان ذی‌نفع اصلی این صنعت، تربیت تورلیدر و راهنمایان محلی برای راهنمایی گردشگران ضروری است.

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: به‌منظور رونق صنعت گردشگری دریایی در بندر خرمشهر مجوز آموزش 40 لیدر با موضوع گردشگری دریایی در دانشگاه پیام نور خرمشهر اخذ شد.

محسنی ایجاد زیرساخت گردشگری را اصلی‌ترین مؤلفه این صنعت بیان کرد و افزود: چهار پست اسکله گردشگری در کارون و یک پست اسکله در جزیره مینو تا پایان امسال توسط بندر خرمشهر احداث می‌شود.

او ایجاد زیرساخت‌های توسعه گردشگری آبی، داشتن یک برنامه و مدل اجرایی متناسب با اقلیم و بافت اجتماعی منطقه را لازم و ضروری خواند و گفت: همراهی و حمایت مدیران توانمند آشنا به صنعت گردشگری دریایی و ایجاد مراکز آموزش جامع گردشگری در شمال و جنوب و تشویق سرمایه‌گذاران می‌تواند در ایجاد اشتغال پایدار مؤثر واقع شود.

او در خصوص اقدامات بندر خرمشهر برای توسعه گردشگری و اشاعه فرهنگ دریایی گفت: بندر خرمشهر با بررسی دقیق و شناسایی توانمندی‌های گردشگری آبی، راهکارهای مختلفی ازجمله ایجاد 6 پست اسکله تفریحی و گردشگری در کارون باهدف پهلوگیری شناورهای مسافربری را در دست اقدام دارد.

به گفته او توسعه گردشگری دریایی مستلزم حمایت از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و ارائه تسهیلات بلندمدت به علاقه‌مندان برای فعالیت در این بخش است.

تور گردشگری آبی در خرمشهر برگزار می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خرمشهر از برگزاری تور گردشگری آبی در خرمشهر با همکاری بخش خصوصی خبر داد.

سجاد پاکگوهر اظهار کرد: با هدف توسعه فرهنگ استفاده از ظرفیت‌های گردشگری آبی منطقه، همگانی کردن استفاده از این پتانسیل و نیز حمایت اشتغال موجود در این حوزه، با هماهنگی بخش خصوصی و حضور تعدادی از مسئولان، مدیران ادارات و نیز علاقه‌مندان تور گردشگری آبی به‌صورت رایگان در خرمشهر برگزار شد.

او این تور را مقدمه ورود جدی بخش خصوصی در حوزه گردشگری آبی درون منطقه‌ای دانست و بیان کرد: با ورود بخش خصوصی که حاصل همکاری میان یک لنج دار مبتکر که لنج خود را به یک لنج گردشگری تغییر کاربری داده است و یک شرکت گردشگری است، قرار است از این به بعد گشت‌های دریایی به‌صورت روزانه از ساعت ۱۹ در خرمشهر برگزار شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خرمشهر در ادامه بر اینکه ظرفیت گردشگری آبی منطقه آزاد اروند در طول سال‌های گذشته مغفول مانده بود، تأکید کرد و گفت: رودخانه پر آب موجود در محدوده منطقه آزاد اروند ازجمله کارون، اروند، بهمنشیر و شاخه‌های منشعب از آن را می‌توان مهم‌ترین ظرفیت گردشگری موجود در منطقه دانست که تاکنون کمتر به آن پرداخته‌شده است.

او افزود: از این ظرفیت طبیعی موجود به‌جز در فصول پایانی سال و ایام نوروز استفاده چندانی نشده است و این در حالی است که در حال حاضر حدود ۸۰ لنج، هشت شاتل دریایی و حدود ۸۵ قایق در آب‌های منطقه آزاد اروند وجود دارد. پاکگوهر، ظرفیت اشتغال‌زایی در منطقه آزاد اروند در پی استفاده از ظرفیت گردشگری آبی را بیش از ۳۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم برای هر شناور گردشگری دانست و توضیح داد: یکی از موضوعات مهم در بحث گردشگری آبی، اشتغال ایجادشده در این حوزه است و به‌طور تقریبی می‌توان این‌گونه برآورد کرد که با حرکت هر لنج گردشگری برای تعداد هشت تا ۱۲ نفر اشتغال مستقیم و برای حدود ۲۵ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

او افزود: با توجه به وجود تعدادی زیادی لنج و دیگر ابزار گردشگری آبی، در صورت تقویت این صنعت در منطقه آزاد اروند می‌تواند اشتغال چشم‌گیری در این حوزه ایجاد کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خرمشهر این نکته را نیز یادآور شد که ظرفیت اشتغال رودخانه‌ها مختص لنج ها و قایق‌ها نیست و ایجاد اسکله‌های ماهیگیری، رستوران‌های دریایی و نیز توسعه ورزش‌های ساحلی از دیگر پتانسیل‌های مهم در این منطقه است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد