hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > تا فروردین سال آینده ظرفیت تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا ایجاد می‌شود/ تبدیل ایران به صادرکننده واکسن

تا فروردین سال آینده ظرفیت تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا ایجاد می‌شود/ تبدیل ایران به صادرکننده واکسن

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: برآوردمان این است که تا فروردین‌ ماه سال آینده، ظرفیت تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور ایجاد شود؛ می‌توانیم تولیدکننده و صادرکننده اکثر محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز و واکسن کرونا باشیم.
صبح امروز نخستین محصول انبوه تولید شده واکسن " کوو ایران برکت" در مراسمی با حضور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، استاندار البرز، نماینده مردم کرج در مجلس در محل کارخانه تولید واکسن در کردان، رونمایی و آماده تحویل به وزارت بهداشت شد.
محمدرضا شانه ساز؛ رئیس سازمان غذا و دارو در این‌ مراسم با بیان این‌که حامل پیام تشکر و سپاس وزیر بهداشت برای این دستاورد بزرگ ستاد اجرایی فرمان امام در تولیدانبوه واکسن کرونا و تحقق این آرزوی ارزشمند هستم، گفت: خدا را شاکر هستم که در سرزمینی زندگی می‌کنم که مهد تبدیل تهدیدها به فرصت‌هاست؛ از ستاد اجرایی فرمان امام که در تمام مقاطع و مشکلات به کمک وزارت بهداشت آمد، تشکر می‌کنم.
وی افزود: ما در سخت‌ترین شرایط تحریم، درگیر کرونا شدیم و امروز مفتخرم بگویم که از سال 97 تا 99 در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است.
شانه‌ساز با ارائه مثالی ادامه داد: در سال 97 نسبت به سال 92 رشد بازار تولید دارویی 92 درصد بوده و 21 درصد کاهش واردات را داشته‌ایم؛ 10 درصد ارزبری را برای مواد اولیه تولید افزایش دادیم و در نتیجه 29 درصد ارزبری را برای واردات داروها کاهش دادیم.
وی با بیان اینکه در سال 97، یک چهارم بازار دارویی در اختیار واردات بود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 88 درصد بازار دارویی در اختیار تولید است و تحریم‌ها برای زمین‌گیر کردن صنعت دارویی ما بود اما امروز جایگاه مناسبی در زمینه تولید دارو پیدا کرده‌ایم.
شانه‌ساز با بیان اینکه از روز اول کرونا ستاد اجرایی به کمک ما آمده است، تاکید کرد: در دوران کرونا اگر چه عزیزانی از دست دادیم اما تهدید را به فرصت تبدیل کردیم.
معاون وزیر بهداشت با بیان این‌که پس از شیوع کرونا توانستیم صنعت واکسن‌سازی را نیز رونق دهیم، گفت: در کشورهای آمریکایی و اروپایی، سال‌ها واکسن تولید می‌شد و ما در شرایط نابرابر و تحریمی توانستیم جزو چند کشور اول در تولید واکسن کرونا باشیم.

وی تاکید کرد: برآوردمان این است که تا فروردین‌ ماه سال آینده، ظرفیت تولید 197 میلیون دوز واکسن کرونا در کشور ایجاد شود.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: ما می‌توانیم تولیدکننده و صادرکننده اکثر محصولات دارویی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز در عرصه کرونا باشیم و در عرصه واکسن کرونا نیز صادرکننده باشیم.
شانه‌ساز در پایان سخنان خود با اشاره به نخبگان و جوانانی در کشور در حال فعالیت هستند، یاداور شد: واکسن کرونا، شاهراه و تقاطع مجموعه‌ای از علوم است زیرا واکسن را باید به فرد سالم بزنیم تا بیمار نشود و به همین دلیل حساسیت‌های زیادی در زمینه تولید دارد و توانایی کشور در ساخت واکسن، نشانگر سرآمد بودن ما در عرصه علم و فناوری است.
وی با بیان اینکه تمام روش‌های واکسن‌سازی توسط 12 شرکت واکسن‌سازی در کشور دنبال می‌شود آن را یک اتفاق بی‌نظیر در جهان دانست.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد