hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > چرا مسئولان استان مرکزی از تخریب بنای تاریخی "خانه حاجباشی" بی‌اطلاع بودند؟

چرا مسئولان استان مرکزی از تخریب بنای تاریخی "خانه حاجباشی" بی‌اطلاع بودند؟

بی‌اطلاعی مسئولان استان مرکزی از تخریب بنای تاریخی "خانه حاجباشی" به یک سوال برای مردم در استان به ویژه شهر اراک تبدیل شده است.
خانه احمدقلی خان حاج‌باشی اراک که در انتهای خیابان جنت واقع شده است، مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول است و به توسعه اراک در دوره پهلوی مربوط می‌شود.
 این بنا دارای تناسب‌های هندسی طلایی در معماری بود، تزئینات خوبی داشت، بنایی متقارن قلمداد می‌شد و سیستم آبرسانی از قنات شهر را دارا بود و جزء خانه‌هایی با معماری ایرانی در اراک به شمار می‌رفت که در سال 96 به ثبت ملی رسیده بود.
اما شب گذشته بخش زیادی از بنای اصلی خانه حاج‌باشی اراک که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده بود شبانه تخریب شد، این بنا در آذرماه سال 1396 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، اما در نیمه آذرماه 96 بخشی از این بنا توسط ورثه دچار تخریب شد.
وقتی شهرداری اراک بنای تاریخی را صاف و سپس آسفالت می‌کند!
در اوایل سال 1398 نیز بخشی از خانه به دلیل بارش باران تخریب شد و البته پس از آن پای بیل مکانیکی به بنا باز شد این درحالیست که خانه حاج باشی در حالی شامگاه 19 اردیبهشت ماه تخریب شد که پیش از آن صحبتی در خصوص تخریب به میان نیامده بود.
بنای خانه حاجباشی اراک درحالی توسط شهرداری اراک تخریب شد! موضوعی که البته واکنش کاربران و فعالان رسانه و فضای مجازی را نیز به دنبال داشت به طوری که در پیامی کاربری در پیام طنزی این موضوع را به نهضت آسفالت شهرداری که سال‌ها پیش در دوران دولت دهم از سوی عمرانی استانداری اجرا شده بود و اکنون شهردار جدید اراک آن را زنده کرده ربط داده و اعلام کرده بود نهضت آسفالت به بناهای تاریخی رسید، شهرداری بنای تاریخی را صاف و بعد از آن اسفالت کرد!
پس از این موضوع بود که در پیگیری خبرنگار تسنیم از مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی وی از این موضوع و تخریب اظهار بی‌اطلاعی کرد و نشان از این داشت شهردار اراک و مجموعه شهرداری بدون اطلاع اقدام به این اقدام کرده بود.
مدیرکلا میراث فرهنگی: بی اطلاع بودیم
مصطفی مرزبان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اراک با اشاره به این اقدام و چرایی آن بیان کرد: ما هم از تخریب اطلاع نداشتیم، شب گذشته شهرداری به صورت شبانه این بنا را تخریب کرده است.
دیوان عدالت اداری "خانه حاج‌باشی" اراک را از لیست ثبت ملی خارج کرد
ساعاتی پس از گزارش خبرگزاری تسنیم درباره تخریب خانه تاریخی حاجباشی اداره کل میراث فرهنگی در واکنش به این اتفاق در خبری در کانال تلگرامی این اداره کل اعلام کرد: میراث‌فرهنگی استان درطول ماه‌های اخیر تمام مقاومت خود را برای حفظ این خانه انجام داد، اما در نهایت شب گذشته عملیات تخریب آغاز شد و با وجود اعزام نیروهای یگان حفاظت اداره کل در محل، ممانعت های اداره کل میراث فرهنگی از تخریب بنا اثربخش نبود و تخریب توسط شهرداری اراک انجام گرفت.
رئیس شورای شهر اراک: شورا بی‌اطلاع بوده است
نکته جالب اینجا بود که "مرتضی سورانه" رئیس شورای شهر اراک درخبری که در فضای مجازی استان منتظر شد از این اقدام شهردار منصوب شورا اظهار بی‌اطلاعی کرده و آن را بدون اطلاع شورای شهر اراک عنوان کرده بود.
فرماندار اراک: فرمانداری میراث فرهنگی و شورای شهر بی‌اطلاع بودیم
به دنبال پیگیری خبرنگار تسنیم، فرماندار اراک و رئیس شورای تامین شهرستان به عنوان بالاترین شورای تصمیم‌گیر شهر اراک نیز از این اقدام شهرداری و تخریب بنای تاریخی اظهار بی‌اطلاعی کرد.
حسین بختیاری بیان کرد: هیچ اطلاعی از موضوع و تخریب نداشتیم و به محض اطلاع موضوع را به رئیس شورای شهر اراک و مدیرکل میراث فرهنگی استان اعلام کردیم که آنها هم از موضوع بی‌اطلاع بودند و اطلاع نداشتند.
به گزارش تسنیم، درحالی که این روزها شهرداری در این ایام با برخی اقدامات که برخی کارشناسان آن را یک شوآف برای تبلیغات ماندگاری و تداوم مدیریت شهری اراک در دوره بعد شورا ارزیابی می‌کنند مشغول است، تخریب بنای تاریخی به صورت شبانه و بدون اطلاع مسئولان جای تامل بسیار دارد به طوری که اگر مسئولان شهری و اداری که باید مجری قانون باشند ارزشی برای بناهای تاریخی قائل نبوده  و در اقدام غافلگیرانه بدون اطلاع متولیان امر چنین کنند از مردم جامعه باید چه توقعی داشت؟
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد