hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > خراسان‌شمالی| تعاونی‌ها غرق در مشکلات

خراسان‌شمالی| تعاونی‌ها غرق در مشکلات

اگرچه تعاونی‌های مرزنشین از دهه 70 باهدف ارتقا و بهبود وضعیت معیشتی مردم مناطق مرزنشین شکل گرفتند اما در حال حاضر با مشکلات ارزی برخی از آن‌ها از چرخه فعالیت بازمانده و یا به علت بروز برخی از مشکلات رمقی برای ادامه فعالیت ندارند. در استان خراسان‌شمالی هم 11 تعاونی وجود دارند که به گفته مسئولین فعالیت چندانی ندارند و در مشکلات غرق‌شده‌اند.


دردسر گرانی ارز برای تعاونی‌ها

 نوروز محمد درخشان عضو هیئت‌مدیره تعاونی مرزنشینان جرگلان، با اشاره به اینکه در گذشته شرکت تعاونی‌های مرزنشین با ارز دولتی امر واردات و صادرات را انجام می‌دادند، گفت: اما حال که قیمت ارز افزایش‌یافته است این امکان از شرکت‌های تعاونی مرزنشین گرفته‌شده است. او با بیان اینکه در حال حاضر مجبور هستیم امر صادرات و واردات را با قیمت 11 تا 15 هزار تومان است که این رقم، رقم بسیار بالایی است، افزود: اگر ارز دولتی به کمک این تعاونی‌ها نیاید فعالیت، تعاونی‌های مرزنشین متوقف می‌شود. او ثبت کارت‌های بازرگانی مرزنشینان را یکی دیگر از مشکلات مردم این منطقه بیان کرد و گفت: ثبت و تمدید این کارت‌ها به خود مردم واگذارشده است و باید مردم این امر را از طریق دفاتر پیشخوان انجام دهند که در ابتدا باید مبلغ 100 هزار تومان را پرداخت کنند، اما مگر مردم از ناحیه این تعاونی‌ها چه میزان سود می‌کنند که برای تمدید کارت‌های خود باید مبلغ 100 هزار تومان را پرداخت کنند؟!

مرزی مملو از پتانسیل

به گفته آزاد فتحی عضو یکی از تعاونی‌های مرزنشین استان خراسان‌شمالی، نوار مرزی این استان پتانسیل فراوانی در تولید صنایع‌دستی مختلف همچون فرش، تولید پیله ابریشم، محصولات کشاورزی به‌خصوص صیفی‌جات و مواد معدنی دارد که می‌توان تمامی آن‌ها را توسط این تعاونی‌ها تبدیل به محصول صادراتی کرد و فعالیت را فقط از ورود برنج خارج کرد. او ادامه داد: محصول مجتمع پتروشیمی خراسان یکی دیگر از پتانسیل‌های قوی است که می‌توان برای صادرات از آن بهره برد و یکی از عللی که موجب شده تاکنون بیشتر صادرات محصولات این شرکت توسط خود این شرکت انجام شود آن است که تاکنون صادرکننده‌ای ورود پیدا نکرده است. این عضو شرکت تعاونی مرزنشین افزود: خراسان‌شمالی خطه‌ای مرزی است که مرزداران آن دارای اشتراکات فرهنگی بالا و برخی زبان مشترک با مردم کشور ترکمنستان دارند و این تعاونی‌های می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

وجود 11 تعاونی مرزنشین در استان

مدیرکل امور اقتصادی استانداری خراسان‌شمالی نیز گفت: امر صادرات و واردات در تعاونی‌های مرزنشین این استان بیشتر توسط صادرکنندگان سایر استان‌ها صورت می‌گیرد. محمدرضا موفق با اشاره به اینکه در این استان 11 شرکت و تعاونی مرزنشین وجود دارد، افزود: این تعاونی‌ها فعالیت چندانی ندارند و در حقیقت در حال حاضر بیشتر این تعاونی‌ها سهمیه خود را به سایر تجار می‌فروشند. او تصریح کرد: برای اینکه تعاونی‌های مرزنشین فعال شوند و سود این تعاونی‌ها عاید خود این تعاونی‌ها و افراد مرزنشین استان شود باید خود این تعاونی‌ها میدان‌دار بازار تجارت باشند. موفق با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات تعاونی‌های مرزنشین خراسان‌شمالی نبود سرمایه کافی است، ادامه داد: جلساتی با حضور آن‌ها برگزارشده است و اعلام‌شده که برای تأمین نقدینگی تسهیلات ارزان‌قیمت دریافت کنند اما تحرکی از سوی این تعاونی‌ها وجود ندارد. او خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تعاونی‌های مرزنشین استان قدرت بازاریابی قوی و پیدا کردن بازارهای هدف را ندارند.

تعاونی‌های مرزنشین راز و جرگلان بیشتر واردات می‌کنند

فرماندار شهرستان راز و جرگلان نیز در این زمینه گفت: تعاونی‌های مرزنشین این شهرستان بیشتر واردات می‌کنند.

محمد زراعی با اشاره به اینکه این استان با کشور ترکمنستان بیش از 300 کیلومتر مرز مشترک دارد که بیشترین قسمت آن در شهرستان راز و جرگلان است، اظهار کرد: در همین راستا سه تعاونی مرزنشین در این شهرستان تشکیل‌شده است. او افزود: در سال‌های گذشته که قیمت ارز متناسب بود، این تعاونی‌ها امر صادرات را نیز انجام می‌دادند اما در حال حاضر که قیمت ارز افزایش‌یافته است، فعالیت این تعاونی‌ها به واردات کالا محدودشده است. زارعی ادامه داد: اگر چنانچه به این تعاونی‌ها ارز دولتی تعلق گیرد امکان امر صادرات نیز برای آن‌ها محقق می‌شود او خاطرنشان کرد: از سوی دیگر توان انجام فعالیت‌های صادراتی توسط این تعاونی‌ها اندک است چراکه توان رقابت در عرصه صادرات را ندارند. این مقام مسئول تصریح کرد: اعضای این تعاونی‌ها توان بازاریابی ندارند و باید در این زمینه توانمند شوند. به گفته او در حال حاضر از سود تعاونی‌های مرزنشین رقم خیلی کمی عاید اعضای این تعاونی‌ها می‌شوند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد