hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ایلام| مرگ مظلوم خاک

ایلام| مرگ مظلوم خاک

بر اساس آمار سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد (فائو) میزان متوسط فرسایش و تخریب خاک در جهان 33 درصد معادل 6 تن در هکتار است که این مسئله در کشور ما بیش از 16 تن یعنی سه برابر میانگین جهانی و در استان ایلام بین 17 تا 27 تن در هر هکتار است. در استان ایلام به علت شیب‌دار بودن اراضی همه‌ساله مقادیر زیادی از خاک به علت بارش‌های سیلابی جابه‌جاشده و به کشور عراق حمل می‌شود و این روند باعث شسته شدن خاک حاصلخیز و فرسایش زیاد خاک استان شده است. شاید برخلاف حساسیت‌های عمومی در موضوع کمبود منابع آب، مرگ تدریجی و خاموش خاک مسئله‌ای است که به چشم عامه مردم نمی‌آید و تنها موجب تشویش و دل‌نگرانی صاحب‌نظران حوزه آب‌وخاک و دوستداران طبیعت و محیط‌زیست می‌شود. در ایلام علاوه بر شیب تند زمین به علت شرایط جغرافیایی منطقه، کاهش نزولات جوی، وجود ریزگردها، کشاورزی غیراصولی، برداشت بی‌رویه از گیاهان خودرو، برخورد نامناسب مردم با خاک هنگام مراجعه به طبیعت باعث شده تا به‌سلامت خاک آسیب جدی وارد شود.

آبخیزداری مهم‌ترین عامل جلوگیری از فرسایش خاک در ایلام است

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و افزایش پوشش گیاهی از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از فرسایش خاک در این استان است. سید محمدتراب میری اظهار داشت: مفهوم توسعه پایدار معطوف به مسائل زیستی، حفاظت آن و نگاه به آینده است، مقوله محیط‌زیست از منابع پایداری چون آب، هوا، خاک تشکیل‌شده که اگر هرکدام از آسیب بینند بحران ایجاد می‌شود. او به وجود مسائل تهدیدکننده منابع آب، خاک و هوا اشاره کرد و افزود: امکان تجدید پذیر بودن منابعی چون آب‌وهوا و دیگر مسائل زیست‌محیطی امکان‌پذیر است اما در مورد خاک این موضوع به‌سختی صورت می‌گیرد که این خود اهمیت آن را نسبت به دیگر منابع نشان می‌دهد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام با اشاره به توپوگرافی خاص استان ایلام یادآور شد: بیش از 75 درصد شیب استان در حوزه مرزی به سمت کشور عراق است که خود این عامل باعث مستعد شدن فرسایش خاک می‌شود. میری تأکید کرد: هشت رودخانه مرزی در استان ایلام به سمت عراق سرازیر است که این عامل باعث حجم زیادی از فرسایش خاک به سمت کشور عراق می‌شود. او افزایش پوشش گیاهی، اجرای طرح‌های آبخوان‌داری را ازجمله عوامل جلوگیری از فرسایش خاک از طریق روان آب‌ها دانست و بیان کرد: اجرای این طرح در سطح شهرستان مرزی دهلران انجام شد و از ورود بسیاری از روان آب‌ها به کشور عراق جلوگیری کرد.

خاک نقشی اساسی در استقرار و رشد مخلوقات بشری دارد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست ایلام گفت: خاک به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اجزا طبیعت، نقش اساسی در استقرار و رشد مخلوقات بشری دارد. سید اسدالله هاشمی مدیریت ناقص پسماندها اعم از خانگی و پزشکی، استفاده بی‌رویه از سموم و کودهای کشاورزی و پساب‌های فاضلاب را از مهم‌ترین منابع آلاینده خاک استان برشمرد و گفت: محیط‌زیست برای احقاق حقوق مردم در داشتن محیط‌زیستی سالم با احدی مصالحه و معامله نخواهد داشت.

معاون حفاظت محیط‌زیست استان ایلام نیز گفت: رهاسازی، تخلیه و دفن نامناسب پسماندهای خانگی، صنعتی، بیمارستانی، نخاله‌های ساختمانی، پساب‌ها، استفاده بی‌رویه از کودها و سموم شیمیایی توسط کشاورزان، ریزگردها ازجمله عوامل مهم در فرسایش خاک در استان ایلام شده است.

غلامرضا ابدالی افزود: باید برای مراقبت از خاک کارخانه‌های بازیافت زباله و نخاله‌های ساختمانی و تولید کمپوست ایجاد شود و کشاورزان نیز راه‌های علمی و مدرنیته کشاورزی را یاد بگیرند و با کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی، کودهای بیولوژیک و حیوانی جایگزین شود.

روند فرسایش خاک در ایلام سرعت گرفته است

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام با بیان اینکه میزان فرسایش خاک در استان ایلام بین 17 تا 27 تن در هکتار است، گفت: روند فرسایش خاک در استان نسبت به سال‌های گذشته سرعت بیشتری به خود گرفته است.

عبدالسلام پیری اظهار داشت: دخالت‌های انسانی، شیب تند اراضی استان و بارش‌های رگباری با شدت زیاد و مدت بارش کم ازجمله عواملی است که در سرعت افزایش فرسایش خاک در استان ایلام دخیل است.

او تأکید کرد: فرسایش خاک موجب کاهش باروری زمین، از بین رفتن لایه زنده خاک، کاهش تراکم بافت گیاهی و جنگلی، افزایش پتانسیل جاری شدن سیلاب و تندآب، بیابانی شدن اراضی و تولید ریزگرد و عدم نفوذ باران در سفره‌های زیرزمینی و خروج آب از مرز می‌شود.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام، کاهش قابلیت کشت در اراضی، شوری زمین، افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو زمین، گرم شدن هوا و شسته شدن و حمل خاک به پایین‌دست را از دیگر پیامدهای فرسایش خاک عنوان و اضافه کرد: باید با انجام طرح‌های آبخیزداری روند فرسایش خاک کند و مهار شود.

ایلام به بانک اطلاعاتی منسجم در حوزه خاک احتیاج دارد

کارشناس سازمان جهاد کشاورزی ایلام هم گفت: هرچند به‌طور دقیق و علمی مطالعه جامعی در خصوص وضعیت خاک استان ایلام صورت نگرفته اما فرسایش و ضعف خاک استان به دلایل مختلف مشهود است.

سمیه شفیعی با اشاره به وجود تنوع بافت خاک در استان ایلام افزود: از لحاظ توپوگرافی و شرایط جغرافیایی خاک استان ایلام در حوزه شمالی کم‌عمق و دارای بیرون‌زدگی سنگی است که ریشه دوانی گیاهان را سخت کرده است.

او یادآور شد: در غرب بافت خاک‌سنگی با لایه‌های ضعیف و سطحی و دارای محدودیت آبی است و در حوزه جنوب نیز بافت سبک، شنی و دارای شوری زیاد است که در روند فرسایش خاک بی‌تأثیر نیست.

این کارشناس حوزه خاک‌شناسی اظهار داشت: استان ایلام نیاز به یک بانک اطلاعاتی منسجم در بخش خاک دارد تا از طریق این بانک اطلاعاتی شرایط کنونی وضعیت خاک بررسی و ارائه راهکار عملی شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد