hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > تهران|زنان؛ ستاره اول صحنه‌های تئاتر تهران

تهران|زنان؛ ستاره اول صحنه‌های تئاتر تهران

صحنه تئاتر با حضور ستارگانی مثل فاطمه معتمدآریا، صدیقه کیانفر ،‌ رؤیا تیموریان، عاطفه رضوی و ‌رؤیا نونهالی در این فصل رونق می‌گیرد
با حضور فاطمه معتمدآریا، مجموعه بهترین بازیگران زن چندسال اخیر در نمایش‌های تهران، اکنون روی صحنه‌ها مشغول هنرنمایی هستند و از کارگردانان پیشکسوت تئاتر تا کارگردانان جوان، این روزها بخت خود را در سالن‌های نمایشی کوچک امتحان می‌کنند. با پایان نیمه اول آذرماه، 25اثر جدید نمایشی اجرای خود را در سالن‌های مختلف پایتخت آغاز کردند که از میان آنها، نمایش‌هایی چون «خانه برناردا آلبا» علی رفیعی و «خنکای ختم خاطره» حمیدرضا آذرنگ دیده می‌شود. اما نکته قابل تأمل در نمایش‌های روی صحنه، حضور بازیگران زن شناخته‌شده سینما و تئاتر ایران است؛ زنان هنرمندی که این روزها پیشتازان تئاتر در صحنه‌های نمایشی هستند، از فاطمه معتمدآریا و صدیقه کیانفر گرفته تا ‌رؤیا تیموریان، مائده طهماسبی، عاطفه رضوی، فریبا متخصص، ‌رؤیا نونهالی و...

بار دیگر خنکای ختم خاطره
حمیدرضا آذرنگ قرار است، «خنکای ختم خاطره» را بعد از سال‌ها در ایرانشهر، این‌بار با کارگردانی و بازی خودش روی صحنه ببرد. برای نخستین‌بار «خنکای ختم خاطره» که آذرنگ آن را نوشته، نیما دهقان در سال88 روی صحنه برد، این نمایش سمبلیک توانست در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همان سال 5جایزه جشنواره را از آن خود کند. نمایشنامه درباره کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق و نشان‌دادن آسیب‌های اجتماعی جنگ بعد از پایان جنگ است.
با اینکه این نمایشنامه در آن سال‌ها به درخواست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس نوشته شد و جوایز جشنواره فجر را از آن خود کرد اما هنگامی که نمایش در سال89 می‌خواست در جشنواره سیزدهم تئاتر ملی مقاومت در آبادان اجرا شود، اجرای نمایش متوقف شد و برخی مخالف اجرای نمایش بوده و واکنش‌هایی را نشان دادند. جشنواره تئاتر مقاومت، در اجرای شب اول با استقبال روبه‌رو شد اما در شب دوم، نمایش با مقداری تأخیر به صحنه رفت و در نیمه اجرا با خاموش شدن ناگهانی چراغ‌های سالن و حمله نیروهای لباس‌شخصی اجرا متوقف شد و این مسئله سبب اعتراض تماشاگران شد. این نمایش در طول این سال‌ها توسط کارگردانان دیگر هم روی صحنه رفته و 4کارگردان اقدام به اجرای نمایش کرده‌اند.
حمیدرضا آذرنگ در سال95 نمایش «ترن» که از نوشته‌های خودش بود را در سالن اصلی تئاترشهر روی صحنه برد؛ نمایشی که سال‌ها قبل نیما دهقان آن را با حاشیه‌های فراوان اجرا کرد. در «خنکای ختم خاطره» فاطمه معتمدآریا به همراه دیگر بازیگران روی صحنه می‌رود، این نمایش نخستین همکاری آذرنگ و معتمدآریا در تئاتر است. پیش از این، هردو در فیلم سینمایی «آباجان» هاتف علیمردانی همبازی بوده‌اند. معتمدآریا در سال‌های 93 و 94 در 2نمایش «ننه‌دلاور و فرزندانش» زهرا صبری و «تونل» سیامک احصایی بازی کرده است. «خنکای ختم خاطره» اجرای خود را از 24آذر ساعت20 در سالن سمندریان ایرانشهر آغاز می‌کند.

تکمیل 3گانه لورکا با خانه برناردا آلبا 
تالار وحدت از 14آذر‌ماه میزبان «خانه برناردا آلبا» علی رفیعی است. علی رفیعی طراح و کارگردان مطرح تئاتر ایران که آخرین‌بار و در پاییز سال۹۴ نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از زندگی و قتل میرزاتقی‌خان فراهانی» را در تالار وحدت به صحنه برده بود، «خانه برناردا آلبا» را که سه‌گانه‌ای از نمایشنامه‌های لورکاست اجرا می‌کند. وی که در کارنامه خود تجربه موفقی از اجرای نمایشنامه‌های «عروسی خون» و «یرما» را دارد، می‌خواهد با انتخاب «خانه برناردا آلبا» سه‌گانه نمایشنامه‌های فدریکو گارسیا لورکا را کامل کند. در آخرین نمایش رفیعی رؤیا تیموریان، مائده طهماسبی و مریم سعادت به‌همراه 12بازیگر دیگر روی صحنه حضور دارند. دراماتورژی نمایش را محمد چرمشیر انجام داده و رفیعی ترجمه احمد شاملو را برای اجرای نمایش استفاده کرده است. ستاره اسکندری هم به‌عنوان تهیه‌کننده در این نمایش حضور دارد. این نمایش که پیش‌فروش‌های بلیتش آغاز و برخی روزهای آن پر شده به‌مدت 2ساعت و ربع با قیمت بلیت 35 تا 120هزار تومان روی صحنه است.

مجموعه تئاترشهر و آغاز 4نمایش
سالن اصلی تئاترشهر همچنان میزبان «شاه‌لیر» ویلیام شکسپیر به کارگردانی، دراماتورژی و تهیه‌کنندگی مسعود دلخواه است، این نمایش ساعت18 اجرا می‌شود. الهام پاوه‌نژاد و بهاره رهنما از بازیگران اصلی هستند که در کنار مهدی سلطانی بازی می‌کنند. «فاندو و لیز» هوشمند هنرکار هم اجرای خود را از شب گذشته، 16آذر در چهارسو روی صحنه برد، سالن قشقایی هم از 15آذر‌ماه میزبان «مردی به نام دایک» مهدی میامی شده است. کورش سلیمانی هم «خرده‌نان» اثر لویی کالافرت با ترجمه شهلا حائری را از شب گذشته در سالن سایه روی صحنه برده است.

ایرانشهر و میزبانی 3نمایش جدید
با پایان نیمه اول آذر‌ماه هم، تماشاخانه ایرانشهر دور جدید اجراهای خود را در 2سالن سمندریان و ناظرزاده آغاز کرده است. نصیر ملکی‌جو «طناب» پاتریک همیلتون را با بازی آتیلا پسیانی، رامین ناصرنصیر و... ساعت21:30 اجرا می‌کند. سالن ناظرزاده علاوه بر اجرای «طناب»، ساعت19:30 میزبان «خروس لاری» امید سهرابی است؛ نمایشنامه‌ای ایرانی که تماشای آن در میان نمایشنامه‌های خارجی که این روزها روی صحنه می‌روند، غنیمت است. در این نمایش عاطفه رضوی، نازنین بیاتی، الناز حبیبی، سوگل خلیق و امیرحسین رستمی حضور دارند.
ایوب آقاخانی هم «شیروانی داغ» را که براساس «گربه روی شیروانی داغ» تنسی ویلیامز در ساعت20:30 اجرا می‌کند؛ این نمایش با بازی وحید آقاپور، نسیم ادبی، لیلا بلوکات، امیرعلی دانایی، فرید سجادی حسینی، فریبا متخصص و وحید نفر در سالن سمندریان اجرا می‌شود.

شب‌های شلوغ تماشاخانه‌های خصوصی
پردیس تئاتر شهرزاد، تئاتر مستقل تهران، عمارت نوفل‌لوشاتو، دیوار چهارم و... میزبان اجراهای جدید هستند. «بی‌خانمان» از شب گذشته اجرای خود را در سالن شماره3 شهرزاد آغاز کرد. ابراهیم پشت‌کوهی هم «مثل آب برای شکلات» را از 14آذر ساعت21:15 با بازی ‌رویا نونهالی روی صحنه برده است. «شب بیست‌ویکم» استادمحمد هم از شب گذشته ساعت17 در سالن شماره3 اجرا خود را آغاز کرده است. «مده‌آی سن‌مدار» از دیگر آثاری است که ساعت20:15 با بازی الیکا عبدالرزاقی، احمد ساعتچیان و مهدی بجستانی اجرا می‌شود. رسول کاهانی هم «تحت‌تأثیر» را در سالن شماره2 نوفل‌لوشاتو اجرا می‌کند. مهدی کوشکی نیز در تئاتر مستقل، «سیزده» را روی صحنه دارد. در همین سالن محمد برهمنی که پیش‌تر «سیزیف» را در ایرانشهر روی صحنه داشت، «زندگی در تئاتر» را ساعت21 روی صحنه می‌رود. در میان نمایش‌های جدید، نمایش «داری داری داری یا نداری» سوسن پرور هم جزو نمایش‌های پرمخاطب است، این نمایش ساعت20:30 در تئاتر باران به روی صحنه می‌رود که علاوه بر سوسن پرور، صدیقه کیانفر نیز در این نمایش حضور دارد.

نمایش پرمخاطب بینوایان
این روزها سالن رویال‌هال هتل اسپیناس میزبان «بینوایان» حسین پارسایی است؛ نمایشی با حضور 300بازیگر، خواننده و نوازنده که در 120دقیقه روی صحنه هستند. در این نمایش پارسا پیروزفر، هوتن شکیبا، پریناز ایزدیار، اشکان خطیبی و سحر دولتشاهی نقش‌های اصلی را برعهده دارند. این نمایش توانسته جزو پرتماشاگران تئاترهای این شب‌های پاییزی باشد. 
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد