hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > زنگنه‌ایستاد؛ ایران معاف شد

زنگنه‌ایستاد؛ ایران معاف شد

تولید روزانه اوپک 800 هزار بشکه و غیر اوپک 400 هزار بشکه کم می‌شود؛ قیمت جهانی نفت 5 درصد رشد کرد

لبخند معنادار بیژن نامدارزنگنه در عکس یادگاری وزیران نفت و انرژی کشورهای اوپک و غیراوپک،  نشان از رضایت او از آنچه به‌دست آمده داشت؛ او نه‌تنها لبخند به چهره‌ داشت که گفت خدا را شکر به همین هم راضی هستیم.  به گزارش همشهری، پیروزی ظریف و البته سخت دیپلمات نفتی ایران در 2روز پیاپی نشان داد که زنگنه مرد روزهای سخت است و تحت فشارها تسلیم نمی‌شود،  آن‌هم در شرایطی که قبل از مذاکرات، برایان هوک مسئول گروه اقدام علیه ایران در وزارت‌خارجه آمریکا راهی وین مقر اوپک شده بود تا عربستان را وادار کند فشارها علیه ایران را افزایش دهد. هرچند وزیر نفت عربستان مدعی شد تحت فشار و دیکته آمریکا تصمیم نمی‌گیرد اما پیچیده‌تر شدن مذاکرات نفتی اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها نشان داد گزینه کاهش تولید نفت ایران اصلی‌ترین ابزار عربستان و متحدانش بوده که به بن‌بست خورد. سخت؛ خیلی سخت. این روایت وزیر نفت از 2روز مذکرات بین کشورهای عضو اوپک و البته غیراوپکی‌ها بود و نتیجه اینکه اوپکی‌ها 800هزار بشکه و غیراوپکی‌ها 400هزار بشکه نفت در روز از تولید نفت‌شان کم خواهند کرد.  بیژن زنگنه در 2روز پایانی هفته هم روی حرف‌ خود ایستاد و از دیپلماسی نفتی ایران دفاع کرد و گفت: ایران از تولید خود کم نمی‌کند و در بیانیه پایانی اوپک و غیراوپک باید قید شود که ایران از طرح کاهش تولید معاف شود؛ موضعی که البته با مقاومت روس‌ها و سعودی‌ها مواجه شد تا آنجا که خبرها حکایت از به بن‌بست رسیدن اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها داشت.
نتیجه اما به‌نظر آن شد که ایران می‌خواست؛  اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها روزانه یک میلیون و 200هزار بشکه نفت کمتری به بازار عرضه می‌کنند و ایران به واسطه تحریم‌های آمریکا مشمول طرح کاهش سقف تولید نخواهد شد. همزمان با این توافق قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 2.96دلار افزایش اندکی بیش از 60دلار و هر بشکه نفت سبک آمریکا هم با رشدی 2.36دلاری به مرز 60دلار نزدیک شد و رشد قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی ادامه یافت و تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت نفت سبک آمریکا به 53دلار و 56سنت و نفت برنت دریای شمال هم به 62دلار و 80سنت رسید. پیش از این به‌دلیل انتشار خبرهایی مبنی بر بن‌بست در مذاکرات نفت‌فروشان دنیا،  قیمت طلای سیاه برای ساعتی روندی نزولی پیدا کرده بود و حالا باید دید در روزهای آینده رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد یا نه؟
زنگنه در نخستین واکنش به توافق نفتی گفت: خدا را شکر به همین هم راضی هستیم. علاوه بر ایران،  ونزوئلا و لیبی هم از تصمیم برای کاهش تولید نفت معاف شدند.  ایران در حالی زیر بار کاهش تولید خود نرفت که پیش از آغاز مذاکرات اوپکی‌ها،  خالد الفالح،  وزیر انرژی،  صنایع و منابع معدنی عربستان بر لزوم مشارکت همه اعضای اوپک برای دستیابی به توافق کاهش تولید تأکید کرده بود. این پنجمین دور مذاکرات بین کشورهای عضو اوپک و غیراوپک بود و تلاش برای جلوگیری از سقوط هرچه بیشتر بهای نفت. بهای نفت خام از ‌ماه اکتبر تا‌کنون ٣٠ درصد سقوط کرده و دلیل اصلی آن افزایش عرضه بر تقاضا بود.
نامه معافیت ایران را می‌گیریم
وزیر نفت درباره نتیجه مذاکرات فشرده وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک گفت: به آنچه تأمین‎کننده منافع اوپک و ایران است، دست یافتیم. بیژن زنگنه، در پایان 2 روز مذاکرات فشرده میان وزرای نفت و انرژی اعضای اوپک، پیش از ترک دبیرخانه اوپک در بین خبرنگاران حاضر شد و به این پرسش که «آیا ایران از نتایج مذاکرات راضی است؟» پاسخ مثبت داد. او در پاسخ به خبرنگاران، معافیت ایران از مشارکت در توافق کاهش تولید را تأیید کرد و در پاسخ به این پرسش که آیا از کلمه معافیت در بیانیه پایانی استفاده شده است؟ گفت: ایران از مشارکت در این توافق مستثنا شده و ما نامه معافیت را از اوپک دریافت می‎کنیم. او در پاسخ به این پرسش که آیا شما از تماس دولت آمریکا با برخی اعضای اوپک ناخشنودید؟ اعلام کرد: بله. ما قبلا نیز تجربه چنین رفتارهایی را داشته‎ایم. اوپک نمی‎خواهد از بیرون از سازمان تحت‌فشار قرار گیرد. نمی‎دانم دولت آمریکا چه زمانی از این رویه درس می‎گیرد. زنگنه، مذاکرات را سخت و پیچیده توصیف کرد و در پاسخ به سؤالی درباره تأثیرگذاری روسیه در حصول توافق امروز، گفت: روسیه درون اوپک تأثیرگذار نیست، اما درمجموع در توافق بین اوپک و غیراوپک، نمی‎توان نقش مهم روسیه را نادیده گرفت. وی در پاسخ به این سؤال که چرا مذاکرات دیروز منتج به توافق نشد؟ گفت: ما به زمان بیشتری احتیاج داشتیم.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد