hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ورزشی > هدف؛ سردار عبادا...

هدف؛ سردار عبادا...

روز گذشته (جمعه شانزدهم آذر)، در جهت اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان مصوب مجلس شورای اسلامی، با حکم مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، زهرا موسوی مدیر کل امور زنان، به عنوان سرپرست معاونت اموربانوان وزارت ورزش و جوانان منصوب شد و همچنین محسن آشوری و افشین داوری به ترتیب به عنوان سرپرستان فدراسیون‌کاراته و والیبال تا زمان برگزاری انتخابات ریاست این فدراسیون‌ها معرفی شدند.
                      

روز گذشته (جمعه شانزدهم آذر)، در جهت اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان مصوب مجلس شورای اسلامی، با حکم مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، زهرا موسوی مدیر کل امور زنان، به عنوان سرپرست معاونت اموربانوان وزارت ورزش و جوانان منصوب شد و همچنین محسن آشوری و افشین داوری به ترتیب به عنوان سرپرستان فدراسیون‌کاراته و والیبال تا زمان برگزاری انتخابات ریاست این فدراسیون‌ها معرفی شدند. با این حساب فریبا محمدیان معاون امور بانوان وزارت ورزش، احمد ضیایی ريیس فدراسیون والیبال و فرجی ريیس فدراسیون کاراته چون مشمول قانون بازنشستگی بودند، از سمت خودشان کنار گذاشته شدند در حالی که انتظار می رفت در تمکین به قانون مصوب شده، خودشان صندلی ریاست را ترک کنند! پنج‌شنبه 15 آذر، آخرین روزی بود که محمدرضا ساکت، دبیر کلی فدراسیون فوتبال را تجربه کرد. اتفاقی که می توان آن را به فال نیک گرفت هرچند که جدایی بازنشسته ها از فدراسیون فوتبال می توانست سریع تر از آخرین روز قانونی حضور آن ها، انجام بپذیرد اما به هر ترتیب تبعیت از قانون مصوب نمایندگان اتفاق مهمی است. از سوی دیگر سایر اعضای بازنشسته فدراسیون فوتبال هنوز در انتظار مجوز بقای شان با قانون یک سوم حضور و یک سوم حقوق هستند این در حالی است که دبیر کل فدراسیون باید به صورت کامل حضور داشته باشد و نمی تواند با یک سوم از زمان خود در پستش ابقا شود. درباره جانشینی محمدرضا ساکت، بحث های متعددی مطرح بود، برخی از گمانه زنی ها حاکی از حضور محمد مهدی نبی و برخی نیز از ابراهیم شکوری به عنوان سرپرست دبیر کلی فدراسیون یاد می کردند اما بازی به گونه ای چیده شد که هر دو نفر در مقاطع مختلف زمانی به عنوان دبیرکل فدراسیون فعالیت کنند. در واقع از آنجایی که سرپرست ها نمی توانند در انتخابات شرکت کنند، این عنوان در شرایط فعلی به ابراهیم شکوری رسید و پس از برگزاری مجمع به محمد مهدی نبی واگذار می شود. شکوری که مدتی قبل به عنوان معاون ساکت در فدراسیون فوتبال مشغول به کار شد، پیش از این از سوی باشگاه سایپا نیز برای حضور در هیات مدیره پیشنهاد کاری داشت اما ترجیح داد پست دبیرکلی فدراسیون فوتبال را تجربه کند. او دانشجوی دکتری رشته تربیت بدنی است و سابقه بازی در پرسپولیس و سایپا را نیز در کارنامه دارد، شکوری از جوان ترین مدیران فدراسیون فوتبال بوده که مدت‌هاست در کنار ساکت به کسب تجربه مشغول بوده است.

سرنوشت سایرین چه می شود؟

سرنوشت کفاشیان، طالقانی، شیعی و سایرین چه می‌شود؟ این سوالی است که هنوز پاسخی برای آن وجود ندارد. بازنشسته های فدراسیون فوتبال همچنان در انتظار کسب مجوز برای ابقا هستند، هرچند که برخی از آن ها از جمله شیعی، عنوان کرده رفتنش به صلاح است. او در این باره گفته است: «باید عاقلانه در این مورد عمل کنیم تا خدایی ناکرده بحث تعلیق که خط قرمز ماست به وجود نیاید. اعتقاد من این است که به هیچ عنوان نباید به بحث تعلیق فکر کرد و به اطراف آن برویم. ما باید دست به دست هم دهیم تا این اتفاق برای کشورمان رخ ندهد». شیعی همچنین در ارتباط با اینکه مجلس اعلام کرده آقایانی که بعد از تاریخ 15 آذر بازنشسته باشند و به کارشان ادامه دهند، به نوعی مرتکب جرم شده‌اند اظهار داشت: «این موضوع را باید ببینیم که چطور مسئولان قضایی ارزیابی می‌کنند. تاکید من این است که قانون باید اجرا شود. هیچ حرفی هم در این مساله نیست. هر فردی هم که خارج از قوانین عمل کرده بی‌شک نهادهای مربوط درباره آن تصمیم می‌گیرند. هر تشخیصی هم که آن‌ها بدهند باید قابلیت اجرایی داشته باشد».

این سه بی قانون!

البته آنگونه که اشاره شد احمد ضیایی، تنها رییس فدراسیونی نبود که از قانون تمکین نکرد. علاوه بر مهدی تاج، محمدصادق فرجی، رییس فدراسیون کاراته نیز با وجود بازنشستگی زیر بار اجرای قانون نرفت و استعفا نکرد.

او از روز پنج‌شنبه به همراه تاج و ضیایی، تلفن همراه خود را خاموش کرد تا درباره بدیهی ترین وظیفه مدیران کشور که عمل کردن به قانون است، توضیحی ارائه نکند. نکته عجیب تر اما سکوت وزارت ورزش و جوانان در این باره بود. در روزهای گذشته بارها با روابط عمومی وزارت ورزش تماس گرفتیم اما آن ها در این باره ابراز بی اطلاعی کردند و پاسخی به سوال «قانون» ندادند.

عجیب تر آنکه سایر مدیران این وزارتخانه نیز پاسخگو نبودند و پیرامون عدم تمکین سه رییس فدراسیون به قانون، سکوت کردند. اگر امروز و در خوشبینانه ترین حالت، همگی روسا استعفا کنند، قانون، 48 ساعت پس از آخرین مهلت، اجرا شده است، این در حالی است که پیش از این اخباری مبنی بر پایان مهلت قانونی در اواخر آبان ارائه شده بود اما بازنشسته‌های فدراسیون ها تا آخرین لحظات در پست خود ماندند و پس از آن نیز ترجیح دادند صحبتی از دلیل عدم جدایی به میان نیاوردند. به هرحال روز گذشته وزارت ورزش محسن عاشوری و افشین داوری را به به عنوان سرپرستان فدراسیون های کاراته و والیبال تا زمان برگزاری انتخابات ریاست این فدراسیون ها منصوب کرد اما به نظر می رسد تاج فعلا به کار خودش ادامه خواهد داد.

داوطلبانه استعفا می کند

جدایی بازنشسته ها از فدراسیون های فوتبال و والیبال موضوعی است که مدت ها به بحث اصلی رسانه ها تبدیل شده بود. مهدی تاج البته به صورت هوشمندانه و با همکاری چند فرد رسانه ای، ماجرای تعلیق را مطرح کرد تا طبق ماده 60 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان را ملزم به مستثنا قائل شدن او کردند. این در حالی است که سازمان بازرسی کل کشور همچنان به دنبال استعفا دادن مهدی تاج از فدراسیون فوتبال است. به هر ترتیب براساس آنچه از قبل نوشته ایم، مهدی تاج تا پایان جام ملت های آسیا در پست ریاست فدراسیون فوتبال باقی می ماند و پس از آن به صورت داوطبانه استعفا خواهد کرد تا خطر تعلیق نیز فوتبال ایران را تهدید نکند.

حاشیه‌های برتر از متن

یک حاشیه دیگر نیز درباره این مسایل ایجاد شده بود و در روزهای گذشته برخی از رسانه ها عنوان کردند مهدی تاج با فدراسیون فوتبال قهر کرده است. خبر هولناکی که به نظر می رسد بیشتر به لج بازی های کودکانه شبیه باشد و هیچ منطق مدیریتی در پشت آن وجود ندارد. تسنیم در این باره نوشت: «مهدی تاج در آخرین روز حضور بازنشستگان در اعتراض به سکوت و سکون وزارت ورزش در دو ماه اخیر و همچنین بی‌تفاوتی و بی‌مهری به تیم‌های ملی فوتبال به‌ویژه تیم ملی بزرگسالان در آستانه جام ملت‌ها و بی‌پاسخ ماندن نامه‌های فدراسیون فوتبال از سوی او، تصمیم به عدم‌حضور در فدراسیون فوتبال با وجود قانونی بودن ادامه حضورش گرفته است. در همین حال مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان در شرایطی که در این مدت بارها درباره پرسپولیس و استقلال صحبت کرده اما ترجیح داده درباره فدراسیون فوتبال حرفی نزند و نامه‌های فدراسیون را نیز بی‌پاسخ بگذارد. همین موضوع باعث شده همه مسایل در ابهام باشد. اینکه تاج به فدراسیون خواهد رفت یا نه هنوز مشخص نیست اما هیچ بعید نیست با توجه به اتفاقات اخیر و عدم‌حضور در فدراسیون در روز جاری، این روند ادامه‌دار باشد». جام ملت‌های آسیا کمتر یک ماه دیگر در امارات آغاز می‌شود و شرایط کنونی بیشترین لطمه را به فوتبال ایران آن نیز در آستانه این رویداد مهم خواهد زد. تیم ملی در حال حاضر بیش از هر چیز به آرامش نیاز دارد و وزارت ورزش باید کمی‌ بهتر و مدبرانه‌تر با این ماجرا برخورد کند تا ملی‌پوشان با فراغ‌بال آماده حضور در امارات شوند. فوتبال ایران با شرایط فعلی و با تهدید فیفا ممکن است روزهای بدی را به خود ببیند و طعم تلخ تعلیق را بار دیگر بچشد. برای جلوگیری از اتفاقات تلخ وزارت ورزش باید با تدبیر موضوع را پیگیری و حل کند وگرنه باید در انتظار هفته‌ای جنجالی برای فوتبال ایران بود.

                   
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد