hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > چهارمحال و بختیاری| بازار داغ گیاهان دارویی

چهارمحال و بختیاری| بازار داغ گیاهان دارویی

امروزه گیاهان دارویی در سطح جهانی طرفداران پر و پا قرصی پیداکرده است و بر اساس گزارش سازمان خواروبار جهانی، ارزش تجارت جهانی گیاهان دارویی در سال 2050 میلادی به رقم 5 هزار میلیارد دلار می‌رسد.

در این میان ایران با داشتن شرایط اقلیمی و تنوع گیاهی به‌مراتب بهتر از اروپا می‌تواند سهم خود را در تجارت گیاهان دارویی که هم‌اینک 450 میلیون دلار است، افزایش دهد.

چهارمحال و بختیاری مهم‌ترین رویشگاه گیاهان منحصربه‌فرد در کشور است و از 1650 گونه گیاهان شناسایی‌شده در کشور، تعداد قابل‌توجهی از آن در انحصار این استان قرار دارد.

تاکنون بیش از 1350 گونه گیاهی در این استان شناسایی‌شده است که از این تعداد 270 گیاه جنبه دارویی، خوراکی و صنعتی دارد و 27 گونه خاص این استان در هیچ‌یک از مناطق دنیا رشد نمی‌کند.

رئیس بسیج علمی، پژوهشی و فناوری کشور اظهار داشت: این استان به سبب اقلیم مناسب، می‌تواند در کشت و تولید گیاهان ارگانیک حرف اول را در کشور بزند. حسین قدیانی گفت: چهارمحال و بختیاری ازآنجاکه به بام ایران شهرت دارد و دارای بهترین آب‌وهواست، می‌تواند یکی از برندهای مؤثر و مزیت‌های رقابتی کشور در حوزه صادرات محصولات گیاهی ارگانیک به شمار آید.

او خاطرنشان کرد: حرکت‌های علمی و کاربردی خوبی در این حوزه آغازشده و این مزیت منحصربه‌فرد، به‌خوبی در استان تشخیص داده‌شده که انتظار می‌رود در ادامه نیز شاهد فعالیت‌های مؤثری در این حوزه باشیم.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی به یک هزار هکتار رسیده است

از سال گذشته و با تدوین سند راهبردی کشت گیاهان دارویی، سطح زیر کشت این‌گونه‌های گیاهی وسعت بیشتری پیداکرده و هم‌اینک در 2 هزار و 500 هکتار از اراضی ملی و هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان گیاهان دارویی کشت می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری دراین‌باره گفت: مطابق برنامه پنج‌ساله، بایستی سالانه 500 هکتار از اراضی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یابد که برای این منظور در 2 سال اخیر سطح زیر کشت این گیاهان به یک هزار هکتار رسیده است.

ابراهیم شیرانی افزود: هم‌اینک 250 هکتار از اراضی استان به کشت گل محمدی، 200 هکتار به کشت زعفران و 300 هکتار به کشت موسیر، کرفس کوهی و سایر گیاهان دارویی اختصاص‌یافته است.

او با اشاره به اینکه در سال 92 تنها در 60 هکتار از اراضی استان گیاهان دارویی کشت می‌شد، ابراز امیدواری کرد تا در صورت استقبال کشاورزان و روستائیان، وسعت بیشتری از اراضی استان به این حوزه اختصاص یابد.

شیرانی با بیان اینکه هر هکتار از اراضی گیاهان دارویی برای 2 تا 3 نفر شغل مستقیم ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: گرچه اشتغال‌زایی در این حوزه به‌صورت فصلی و مقطعی است اما با درآمدزایی بالا و توجیه‌پذیری اقتصادی همراه است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در رسته‌های شغلی سامانه مشاغل خانگی نیز یک رسته به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده‌شده و افراد علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه می‌توانند از تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند.

شیرانی با اشاره به ظرفیت‌های استان در تولید گیاهان دارویی، اظهار داشت: شب‌های خنک و طول روز کم، تنوع خرده اقلیم‌ها، اختلاف ارتفاع بین 900 تا 4200 متر از سطح دریا، تنوع خاک و اختلاف توپوگرافی بستر مناسبی برای رویش انواع گونه‌های گیاهی را در استان فراهم کرده است.

او ادامه داد: همچنین در شرایط فعلی که شاهد وقوع خشکسالی های متوالی در استان هستیم با تغییر الگوی کشت از محصولاتی نظیر گندم و جو به سمت گیاهان دارویی، ضمن رفع مشکل کم‌آبی، درآمد بیشتری نصیب کشاورزان می‌شود.

ویژگی‌های گیاهان دارویی چهارمحال و بختیاری منحصربه‌فرد است

رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به کشت 2 هزار و 500 هکتار گیاهان دارویی در مراتع و اراضی ملی استان گفت: از برنامه‌های راهبردی سازمان جنگل‌ها، حفاظت از عرصه‌های ملی در قالب مشارکت‌های مردمی است.

علی حسین امینی ادامه داد: در همین راستا در قالب ماده 3، زمین لازم و بذر موردنیاز برای کاشت گیاهان دارویی در اختیار مردم محلی قرار داده می‌شود تا ضمن حفاظت از جنگل‌ها و مراتع زمینه برای توانمندسازی این جوامع نیز فراهم شود.

او، درآمدزایی گیاهان دارویی را چندین برابر کشت محصولاتی نظیر گندم و جو دانست و گفت: به‌طور مثال برداشت گونه موسیر در یک هکتار 20 تا 25 میلیون تومان درآمد خالص دارد که 10 برابر درآمد کشت غلات است.

امینی با اشاره به ویژگی‌های منحصربه‌فرد گیاهان دارویی این استان، اظهار داشت: این گیاهان از کیفیت لازم و اسانس و خواص دارویی برتری نسبت به سایر مناطق کشور برخوردارند.

رئیس اداره جنگلداری و جنگل‌کاری منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: در حدود 10 هزار نفر از اعضای صندوق حمایت از منابع طبیعی در کشت گیاهان دارویی مشارکت دارند و 9 تعاونی در این خصوص تشکیل‌شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد