hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > لرستان| جهان‌آباد، بلاتکلیف بین شهر و روستا

لرستان| جهان‌آباد، بلاتکلیف بین شهر و روستا

اهالی روستای جهان‌آباد روزگاری سودای شهرنشینی در سر داشتند اما این موضوع انقدر به طول انجامید که حالا آن‌ها به روستانشینی قانع شده‌اند اما می‌خواهند تکلیفشان هرچه زودتر مشخص شود.


روستای «جهان‌آباد» در پنج کیلومتری بروجرد بالغ‌بر پنج هزار نفر جمعیت داشته و بر اساس اعلام مسئولان شرایط الحاق به شهر را دارد و در سال‌های اخیر با توجه به درخواست اهالی روستا قرار شد به شهر بروجرد ملحق شود و این امر در غالب یک مصوبه داخلی به تصویب رسید و این در حالی است که تاکنون عملیاتی نشده است.

 با توجه به اینکه وضعیت شهر یا روستا بودن این نقطه از شهرستان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تکلیف اهالی مشخص نیست، با پیگیری و درخواست اهالی جلسه‌ای در محل فرمانداری برگزار شد. هدف از درخواست اهالی برای الحاق روستا به شهر، انجام فعالیت‌های عمرانی و بهسازی محیط روستا بوده است. رضا آریایی فرماندار بروجرد در این رابطه گفت: در سال‌های گذشته بنا بر درخواست مردم روستای «جهان‌آباد» به‌منظور الحاق این روستا به شهر بروجرد، این موضوع با صدور یک مصوبه داخلی در سطح فرمانداری انجام‌شده است ولی مراحل اداری کار از طریق شهرستان و استان طی نشده و پیگیری نیز صورت نگرفته است.

او افزود: هدف از درخواست اهالی برای الحاق روستا به شهر، انجام فعالیت‌های عمرانی و بهسازی محیط روستا بوده است.

فرماندار بروجرد، تصریح کرد: شهرداری نیز شروع به انجام برخی عملیات عمرانی نظیر جدول‌کشی، آسفالت محوطه روستا و ... کرده و کار را به‌صورت نیمه‌تمام رهاشده است.

آریایی، ادامه داد: در سال گذشته مجدد طرح هادی روستای «جهان‌آباد» توسط بنیاد مسکن استان تهیه، تنظیم و ابلاغ‌شده است.

عدم تعیین تکلیف مردم این روستا آزاردهنده است

علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه، گفت: عدم تعیین تکلیف مردم این روستا آزاردهنده است و هر چه زودتر باید به نتیجه مشخصی برسد.

او افزود: با مشورت فرماندار بروجرد و معاون عمرانی استانداری لرستان تصمیم بر این گرفته شد که امور مربوط الحاق روستای «جهان‌آباد» به شهر در دستور کار قرار گیرد، این موضوع مصوب شده و برای فاز عملیاتی و اجرایی باید برود.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چون قانون می‌تواند این اجازه را بدهد، این روستا شرایط الحاق به شهر را دارد، تأکید کرد: به‌طورقطع مردم شهرک «شهید کشوری» از این موضوع استقبال خواهند کرد و الحاق روستای «جهان‌آباد» انتخابی اصلح است و به‌عنوان یک اتفاق‌نظر در بین مسئولان می‌تواند انجام شود.

فعالیت‌های الحاقی ناقص بوده است

احمد مرادپور معاون عمرانی استاندار لرستان نیز در این خصوص اظهار داشت: فعالیت‌های انجام‌شده در راستای الحاق روستای «جهان‌آباد» به بروجرد به‌صورت ناقص بوده است.

او گفت: درواقع به دلیل اینکه از بدو آغاز موضوع به‌درستی انجام‌نشده است و باید بگویم احتمال الحاق «جهان‌آباد» به شهر بروجرد ضعیف بوده و زمان‌بر است.

معاون عمرانی استاندار لرستان با بیان اینکه امکان این اتفاق زیر ۵۰ درصد خواهد بود، تأکید کرد: به دلیل فاصله زیاد روستای «جهان‌آباد» تا شهر باید این موضوع به معماری راه و شهرسازی ارجاع داده شود که احتمال اینکه با آن موافقت شود ضعیف است.

او یادآور شد: کارهای مربوط به آن را فرمانداری انجام دهد تا مجوزهای سیاسی آن گرفته شود تا بعد آن نیز مجوزهای شهری آن صادر شود.

معاون عمرانی استاندار لرستان، گفت: این کار سختی نیست و می‌تواند در شورای برنامه‌ریزی به‌عنوان شهر مصوب شود تا هیئت‌وزیران آن را به‌عنوان شهر جدید معرفی و اعلام شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد