hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > سیستان و بلوچستان| کمبود امکانات سد راه معلولان

سیستان و بلوچستان| کمبود امکانات سد راه معلولان

آمار معلولیت در سیستان و بلوچستان بالاست و دلیلش هرچه باشد از ازدواج‌های فامیلی گرفته تا مشکلات معیشتی این موضوع می‌طلبد که زیرساخت‌های رفاهی برای معلولان در این استان ارتقا یابد. هزار معلول در استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند اما امکانات رفاهی برای این قشر از جامعه بسیار ضعیف است و معلولان جدا از مشکلات شخصی خودشان در رفت‌وآمد و استفاده از فضای شهری هم مشکل دارند. به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت معلولان کلان‌شهر زاهدان هنوز از بسیاری امکانات رفاهی بی‌بهره مانده‌اند.


فضای شهری مناسب برای معلولان در زاهدان تعریف‌نشده است

یکی از معلولان در رابطه با مشکلاتش در مورد نبود مبلمان شهری مناسب ویژه معلولان در ساختار زاهدان اظهار داشت: مشکل پاهایم مادرزادی است و حدود 27 سال است که با ویلچر زندگی کرده‌ام اما هنوز به آن عادت ندارم چراکه زندگی به‌تنهایی را هنوز تجربه نکردم و برای کوچک‌ترین کارم نیاز به حمایت دیگران دارم.

مهدی ادامه داد: برای رفتن به مدرسه و بعدازآن به دانشگاه و حالا برای آمدن به سرکار حتما باید کسی همراهم باشد چراکه ساختمان‌ها پیاده‌روها و وسایل نقلیه عمومی فقط برای افرادی است که ازنظر جسمی سالم هستند و ظاهراً هیچ مسئولی در ساخت مبلمان شهری به فکر معلولانی مانند من نبوده است.

او ادامه داد: فضای شهری باید به‌گونه‌ای طراحی‌شده باشد تا پاسخگوی نیاز همه شهروندان باشد به افراد معلول به‌عنوان یک قشر از جامعه به دلیل فقدان یا نقص در ارتباط با محیط اطراف همواره با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند.

او با بیان اینکه معلولیت قطعا محدودیت‌هایی برای فرد معلول به همراه دارد خاطرنشان کرد: این محدودیت را می‌توان با فراهم ساختن آموزش‌های مختلف و امکانات شهری مناسب در اکثر موارد کمتر کرد.

مهدی با بیان اینکه سازگار ساختن فضاهای شهری به نیاز معلولان به رفت‌وآمد آسان‌تر در جامعه کمک می‌کند افزود: بسیاری اماکن عمومی و برخی از خیابان‌ها برای استفاده معلولان تجهیز شده اما این موارد بسیار اندک است و نیاز معلولان را برای استفاده از فضای شهری هموار نمی‌کند چراکه مسیر عبور معلولان تنها مختص یک خیابان نمی‌شود.

مناسب‌سازی اماکن در شهرستان‌های تازه تأسیس استان باید انجام شود

در همین زمینه رئیس هیئت‌مدیره جامعه معلولان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در حال حاضر حدود 45 تا 46 هزار معلول در استان شناسایی‌شده‌اند که این آمار نسبت به دیگر نقاط کشور رقم بالایی را نشان می‌دهد اما می‌توان گفت مناسب‌سازی مکان‌ها و معابر شهری برای معلولان در زاهدان مناسب نیست.

محمد نخعی قائنی ادامه داد: قانون با صراحت همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی را موظف کرده تا ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر را به‌گونه‌ای طراحی کنند که امکان استفاده و بهره‌مندی از آن برای معلولان نیز فراهم شود.

او با اشاره به اینکه به‌طور متوسط 10 درصد ساکنان شهر که از خدمات شهری و مبلمان شهری و خدمات عمومی امکاناتی شهر استفاده می‌کنند معلول هستند تصریح کرد: درمجموع از سال 93 تاکنون اقدام‌های خوبی در این راستا برای رفاه معلولان استان انجام شد اما کافی نیست چراکه معلولان هنوز برای رفت‌وآمد دچار مشکل هستند.

او خاطرنشان کرد: ما توقع نداریم یک‌شبه تمام مناسب‌سازی‌ها برای رفاه معلولان استان در کلان‌شهری مانند زاهدان که بافتی فرسوده دارد انجام شود اما حداقل باید استانداردهای لازم در شهرستان‌های تازه تأسیس استان انجام شود تا حداقل همین امر پیش‌زمینه‌ای برای رفع مشکلات رفت‌وآمد معلولان شود.

او گفت: خوشبختانه ساختمان‌های اداری جدید رمپ گذاری شده است و ساختمان‌های در حال ساخت باید استانداردهای معلولان را لحاظ کنند تا این افراد هم مانند دیگران بتوانند به‌راحتی به انجام امورات خود بپردازند.

شناسایی 45 هزار معلول در سیستان و بلوچستان

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان هم از شناسایی 45 هزار معلول در سیستان و بلوچستان خبر داد و اظهار داشت: امروز با فرهنگ‌سازی‌هایی که صورت گرفته آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج به‌صورت معمول انجام می‌شود خوشبختانه آمار معلولیت‌ها بر اثر ازدواج‌های فامیلی بسیار کاهش‌یافته است.

محمدرضا سراوانی ادامه داد: در یک مقطع ازدواج‌های فامیلی به دلیل برخی از تعصبات خانواده‌ها در استان زیاد بوده اما خوشبختانه با فرهنگ‌سازی‌هایی که انجام‌شده امروزه شاهد کاهش این‌چنین ازدواج‌هایی هستیم در حال حاضر در سازمان بهزیستی مشاوره و آزمایش ژنتیک انجام می‌شود و شرایط استان بسیار بهتر از گذشته شده است.

او با اشاره به اینکه بخش عمده معلولیت‌ها در استان به‌صورت سالانه به حوادثی مانند تصادفات ربط دارد افزود: علاوه بر اینکه تعدادی زیادی در این تصادفات کشته می‌شود حجم بالایی از افراد نیز دچار معلولیت‌های سنگین می‌شوند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد