hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > می‌گویم تا بمانم

می‌گویم تا بمانم

اظهارنظرهای غیرمسئولانه برخی شخصیت‌ها در بزنگاه‌های سیاسی به ضرر جامعه و نظام جمهوری اسلام است. اینگونه اظهارنظرها باعث ایجاد نوعی تشویش اذهان عمومی در جامعه می‌شود و به دنبال آن اعتماد اذهان عمومی نسبت به نظام سیاسی، دستگاه‌های حکومتی و شخصیت‌های سیاسی از بین می‌رود. در شرایطی که کشور در یک برهه حساس بین‌المللی قرار گرفته و باید تمامی جریان‌ها و نهادهای حکومتی به دولت در پیشبرد و عبور از این شرایط کمک کنند و در کنار هم باشند، بیان چنین اظهاراتی جز شکاف سیاسی بین جریان‌ها و نهادهای حکومتی برآورد دیگری ندارد.
ماجرا چه بود؟
ماجرا به دنبال اظهارات محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت مبنی بر وجود نفوذی‌های آمریکا در وزارتخانه‌ها شروع شد. رضایی اخیرا در یک همایش گفته بود: «بعد از مذاکرات برجام، ظلم بزرگی بر کشور ما به وجود آوردند. امروز نفوذی‌های آمریکا در داخل چرخ اقتصاد را مختل کرده‌‌اند و در وزارتخانه‌ها بیشتر از ترامپ در حال فعالیت هستند و اجازه نمی‌دهند کار انقلابی پیش برود. بدنه لیبرال‌ها و نفوذی‌ها نمی‌گذارند چرخ اقتصاد راه بیفتد.»
به دنبال اظهارات دبیر مجمع تشخیص مصلحت، دبیرخانه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور، در نامه‌ای خطاب به محسن رضایی خواستار ارائه مستندات ادعای وی شد. اما بنا به اعلام این ستاد، روابط عمومی مجمع به جای رضایی پاسخ داد. پاسخی که بر اساس آن محسن رضایی، مصداق‌ها و موارد نفوذ در کشور و وابستگان تشکیلاتی به آمریکا را به مراجع مربوطه اعلام خواهد کرد. در نامه روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده بود: «همان‌گونه که دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کردند ضربه و آسیب هواداران اندیشه‌های آمریکایی در کشور و در برخی دستگاه‌ها بیش از هزینه ناشی از تحریم‌های آمریکا بوده است. لذا امید است با نصب‌العین قراردادن هشدارهای پی‌درپی رهبر معظم انقلاب پیرامون خطرات نفوذ دشمن در برخی از دستگاه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور، دستگاه‌های مسئول به وظایف خود عمل نمایند.» واکنش‌ها به سخنان محسن رضایی صدای برخی از افراد را در آورد تا جایی که محمود واعظی گفته بود: آقای رضایی اگر چنین حرفی زده است، به جای سخنرانی، این افراد را به وزارت اطلاعات و قوه قضائیه معرفی کند. اینکه هر کسی برای مطرح شدن حرفی بزند، کار درستی نیست. کیانوش راد، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی نیز درخصوص اظهارات محسن رضایی گفته: امکان وجود نفوذی‌ها در همه نهادها حتی مجمع تشخیص مصلحت وجود دارد. همان‌گونه که در گذشته در امنیتی‌ترین نهاد کشور یعنی وزارت اطلاعات شاهد حضور برخی نفوذی‌ها بودیم، پس در هرجای دیگر نیز این احتمال وجود دارد.  کیانوش راد اضافه کرده است: آنچه اهمیت دارد این است که آقای محسن رضایی هیچ صلاحیتی برای مطرح کردن این موضوع ندارد و نهادهای امنیتی باید در این خصوص سخن بگویند. برای مثال وزارت اطلاعات به‌رغم برخی صحبت‌ها، هرگونه اتهام جاسوسی در رابطه با فعالان محیط زیست را رد کرده است. اگر بنا بر این باشد که هرکس در‌خصوص مسائلی که نیاز به تحقیقات امنیتی و قضایی دارد، به اتهام‌افکنی مبادرت کند، اصولا مشمول ایجاد نوعی تشویش اذهان عمومی در جامعه شده است؛ پس بهتر است ایشان در چارچوب وظایف خود عمل کند و سخن بگوید. این فعال سیاسی گفته: مشکل آقای رضایی این است که می‌خواهد همواره نقش پررنگی در تحولات سیاسی کشور داشته باشد، غافل از اینکه وجود اثرگذاری به مواضع منطقی و قانونی برمی‌گردد. تکلیف ایشان با بسیاری از جریان‌های فکری مشخص نیست و سعی می‌کند در هر شرایطی به گونه‌ای سخن بگوید که امکان حضور او در مجامع تصمیم‌گیری مهیا شود.
بیان چنین سخنانی
بحران مشروعیت ایجاد می‌کند
در همین رابطه سید عبدالرحیم ابوالحسنی با بیان اینکه آسیب عمده چنین اظهارنظرهایی ایجاد بحران مشروعیت است، به «ابتکار» گفت: بیان چنین سخنانی موجب کاهش مشروعیت اساس حاکمیت و کاهش مشروعیت دستگاه سیاست‌گذاری در حوزه سیاسی، اقتصادی و امنیتی می‌شود. به دنبال آن عدم اعتماد جامعه به نظام سیاسی، دستگاه‌های حکومتی و شخصیت‌های سیاسی را نیز به دنبال دارد. جامعه ما به خاطر همین اظهارنظرها متاسفانه آسیب زیادی دیده است. این رویه از آن بگم‌بگم‌های آقای احمدی‌نژاد شروع شد. در واقع این رویه‌ای است که آقای احمدی‌نژاد شروع کرد و موجب ایجاد بحران مشروعیت و کاهش اعتماد مردم به نظام سیاسی و نهادهای حکومتی شده و خواهد شد که ریشه آن هم در حمایت برخی نهادها از این افراد است. باید این افراد اسناد خود را ارائه بدهند تا شاهد چنین تشویشی در اذهان عمومی نباشیم و حاکمیت و مشروعیت نظام زیر سوال نرود.  این فعال سیاسی در ادامه افزود: این افراد با بیان و ارائه چنین اظهارنظرهایی به دنبال ایجاد شکاف‌های سیاسی و حذف رقیب و افزایش حضور خود در حیات سیاسی کشور هستند. متاسفانه این چیزی است که در جمهوری اسلامی باب شده است و هرکسی که می‌خواهد خودش را مطرح کند به رقیب خود انگ می‌زند و وعده کلانی به مردم می‌دهد.
طرح چنین سخنانی امنیت روانی و بهداشت روانی جامعه را بر هم می‌زند
عبدالله ناصری، فعال سیاسی نیز در این رابطه در گفت‌وگو با «ابتکار» گفت: این بر می‌گردد به شخصیت افراد. ما در سال‌های گذشته هم شاهد چنین رفتارهایی از سوی برخی از مسئولان بوده‌ایم. به‌خصوص بعد از سال 84 و با پایان گرفتن دولت اصلاحات ما شاهد افت اخلاق اجتماعی و سیاسی در کشور بودیم.  ناصری با بیان اینکه متاسفانه این رویه روز به روز تقویت شده است، گفت: ما شاهد چنین رفتاری به‌خصوص در بین مدیران و کارگزاران نظام در سطوح مختلف هستیم. برخی از افراد گویا عادت ندارند سکوت کنند و تمایل زیادی دارند همیشه روی آنتن باشند. آقای رضایی از آن دست افراد است که گاهی اوقات صحبت‌های عجیبی را مطرح می‌کند. ایشان حتی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری هم وقتی که کاندیدا بود با پوزیشن‌های اقتصادی که می‌گرفت راه‌حل‌های عجیبی ارائه می‌داد. اگر قرار است در حوزه‌هایی افرادی بیگانه نفوذ کرده باشند این وظیفه دستگاه‌های امنیتی است نه افرادی غیرمسئول.   این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه من نیز معتقدم در نظام اداری و مالی ما فساد وجود دارد، گفت: اما برخی مسئولان چنان تصویری از کشور ارائه می‌دهند که در جامعه و اذهان عمومی ایجاد وحشت می‌کند. به عقیده من چنین عملی با هدف خاص انجام می‌شود.  مدیرعامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی در رابطه با آسیب‌های چنین اظهارنظرهایی در جامعه گفت: این نوع مسیرهایی که عناصر و مسئولان نزدیک به جریان اصولگرا مطرح می‌کنند خواسته یا ناخواسته امنیت روانی و بهداشت روانی جامعه را بر هم می‌زند. اتفاقاتی که در یکی دوسال اخیر افتاد زمینه را برای به‌هم‌زدن فضای امنیت روانی و بهداشت روانی کاملا مهیا کرد. عبدالله ناصری با بیان اینکه یکی از عوامل طرح چنین اظهارنظرهایی کارکرد خود دولت است، گفت: زمانی که عنصری ناکارآمد و بی‌تجربه در سمت معاونت ارزی بانک مرکزی قرار می‌گیرد و بعد هم برکنار و سپس متواری می‌شود و برای او درخواست صادر می‌شود، طبیعتا این زمینه را برای مخالفان دولت فراهم می‌کند که چنین مباحثی را مطرح کنند.
آنها با اشاره به چنین اتفاقاتی می‌گویند عناصر نفوذی و بیگانه در بخش‌هایی از دولت وجود دارد و فعالیت دارند. بنابراین این دولت است که برخی مواقع زمینه را برای چنین اظهار نظرهای غیرمسئولانه فراهم می‌کند. در واقع یکی از این عوامل کم‌کاری و انتصاب‌های ناکارآمد از سوی دولت است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد