hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > نبض تورم در استان‌های محروم تند می‌زند

نبض تورم در استان‌های محروم تند می‌زند

شاخص احساس تورم در 6 استان سیستان‌و‌بلوچستان، کردستان، ایلام، لرستان، چهار‌محال و بختیاری و خراسان شمالی از مرز 40درصد گذشت

نبض تورم در استان‌های محروم ایران تندتر از استان‌های مرکزی می‌زند؛ به‌گونه‌ای که مرکز آمار ایران می‌گوید در همین آبان امسال نسبت به آبان پارسال خــانـوارهای ساکن استـان‌های سیستان‌وبلوچستان 42.6درصد، کردستانی‌ها 42.5درصد، ایلامی‌ها 41.8درصد، لرستانی‌ها 41.2درصد، ساکنان چهارمحال و بختیاری 41.1درصد و خراسان شمالی 40.6درصد بیشتر برای خرید یک سبد کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند که به آن شاخص احساس تورم گفته می‌شود. اما کرمانی‌ها و قمی‌ها برای خرید یک سبد کالای همسان در آبان امسال نسبت به آبان پارسال به‌ترتیب 28.8 و 28.9درصد هزینه پرداخت کرده و شکاف نرخ تورم نقطه به نقطه در استان‌های ایران به 13.8درصد و شکاف نرخ تورم سالانه به 7درصد رسیده و به این ترتیب فشار تورمی بیشتری به استان‌های محروم وارد می‌شود.
مرکز آمار ایران می‌گوید: سرعت رشد تورم در آبان‌ماه در استان آذربایجان شرقی 4.3درصد و در استان همدان 1.4درصد بوده و بیشترین نرخ تورم سالانه طی آبان‌ماه مربوط به استان لرستان به میزان 19.2درصد و کمترین آن مربوط به استان کرمان به میزان 12.2درصد بوده است.
نوسان تورم در شهرها و روستاها
خانوارهای شهری ساکن استان آذربایجان شرقی شاهد افزایش 4.1درصدی رشد قیمت کالاها و خدمات مصرفی در آبان نسبت به مهرماه بوده‌اند درحالی‌که شهرنشینان استان گیلان رشد 1.5درصدی هزینه‌ها را تحمل کرده‌اند. از حیث شاخص احساس تورم یا همان نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه، این شهرنشینان استان مرزی ایلام بوده‌اند که با رشد 42.5درصدی هزینه‌های مصرفی مواجه شده که به‌طور متوسط آنها 8درصد بیشتر از میانگین کل کشور برای خرید یک سبد کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در استان کرمان 28.3درصد برآورد شده است. براساس اعلام مرکز آمار ایران بیشترین سرعت افزایش نرخ تورم در آبان‌ماه در روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد به میزان 5.7درصد و کمترین آن در روستاهای قزوین به میزان یک دهم‌ درصد ثبت شده است.
روستاییان ساکن استان کردستان آبان‌ماه امسال به‌صورت متوسط 8.5درصد بیشتر از میانگین کشور شاهد رشد قیمت‌ها نسبت به آبان پارسال بوده‌اند و نرخ تورم نقطه به نقطه در روستاهای این استان به 45.8درصد رسیده که یک رکورد به شمار می‌آید و کمترین فشار تورمی در روستاهای استان کرمان به میزان 30.1درصد گزارش شده است.
افزایش 26.9درصدی هزینه تولید
بانک مرکزی می‌گوید: شاخص بهای تولیدکننده در ایران (میانگین هزینه تولید) در 12‌ماه منتهی به آبان امسال با 3.5درصد افزایش نسبت به مهرماه سال‌جاری به رقم 26.9درصد رسیده که نشان می‌دهد هزینه تولید در دومین‌ماه فصل پاییز امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال (نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تولید) به 63.3درصد رسیده است.
افزایش هزینه تولید و قیمت تمام‌شده کالاها و خدمات در گروه‌های مختلف، بر نرخ تورم بخش مصرف اثر مستقیم می‌گذارد و یک شاخص نشان‌دهنده تورمی است که مردم در ماه‌های آینده تحمل خواهند کرد. این اتفاق در شرایطی رخ داده که آمارهای بانک مرکزی از سرعت افزایش قیمت کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران طی ماه‌های مهر و آبان امسال کاسته شده و پیش‌بینی می‌شود درصورت کندتر‌شدن سرعت رشد هزینه‌های تولید کالاها و خدمات در ماه‌های آینده، از سرعت رشد تورم در بخش مصرف کاسته شود.
هزینه تولید در بخش کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری در آبان نسبت به مهر امسال 4.2درصد، قیمت تمام‌شده تولید و ساخت (صنعت) 3.5درصد، حمل‌ونقل و انبارداری 3.8درصد، خدمات آموزشی 4.8درصد، بهداشت و مددکاری اجتماعی 1.4درصد و سایر فعالیت‌ها و خدمات 1.9درصد افزایش یافته است. فعالان بخش کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری در آبان‌ماه امسال شاهد رشد 52.4درصدی هزینه تولید خود بوده‌اند درحالی‌که فعالان بخش صنعت و ساخت رشد 87.7درصدی هزینه تولید را تحمل کرده‌اند. این آمارها نشان می‌دهد که هزینه ارائه خدمات حمل‌ونقل و انبارداری در آبان امسال نسبت به آبان پارسال 55.1درصد، خدمات اطلاعات و ارتباطات 7دهم درصد، آموزش 23.6درصد، بهداشت و مددکاری اجتماعی 17.7درصد و سایر فعالیت‌ها و خدمات هم 22درصد قد کشیده است.
روایت رسمی بانک مرکزی از شاخص بهای تولیدکننده در یک سال منتهی به آبان امسال نسبت به‌ماه مشابه پارسال حکایت از آن دارد که هزینه تمام‌شده تولید در گروه ساخت (صنعت) 35.8درصد، کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری 23درصد، حمل‌ونقل و انبارداری 22.2درصد، بهداشت و مددکاری 12درصد، آموزش 15.2درصد، هتل و رستوران 16.5درصد، اطلاعات و ارتباطات 1.2درصد و سایر فعالیت‌ها و خدمات متفرقه 16.4درصد افزایش یافته است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد