hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > ایلام| به نام کشاورزان به کام دلالان

ایلام| به نام کشاورزان به کام دلالان

استان ایلام دارای هفت هزار باغ است که سالانه ۱۸ هزار تن انواع محصول در این باغات برداشت می‌شود. طی سال‌های اخیر تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی و باغی در استان ایلام باعث رونق محصولاتی مثل پسته، زعفران، زیتون و...در استان شده است.


 تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی علاوه بر رونق تولید در استان منجر به درآمد برای مردم استان شده درحالی‌که قبلا محصولات کشت‌شده استان وابستگی شدید به آب داشت و براثر خشکسالی های پی‌درپی کشاورزان استان دچار خسارت‌های فراوان می‌شدند. یکی از محصولاتی که طی سال‌های اخیر در استان رونق گرفته کشت زیتون است که هم‌اکنون در استان به ثمر نشسته و باغداران مشغول برداشت محصول خود هستند. محمد علیزاده از باغداران شهرستان سیروان اظهار داشت: ۹۰ خانوار در شهرستان سیروان از باغات زیتون امرارمعاش و زندگی خود را می‌گذرانند.

او گفت: طی دو مرحله برداشت زیتون را در شهرستان داریم که ارقام برداشت‌شده شامل زیتون سبز و زیتون روغنی است.

رضا عبدی از دیگر باغداران اظهار داشت: از صبح تا غروب در باغ‌ها مشغول برداشت زیتون هستیم ولی در نهایت دلال‌ها هر کیلوگرم زیتون را سه هزار تومان از باغداران خریداری و بیشتر زحمات ما هدر می‌رود.

او گفت: بیشتر زیان باغداران شهرستان سیروان از عدم فروش محصول به دلیل نبود صنایع تبدیلی در منطقه است.

او اظهار داشت: بیشتر مواقع محصول زیتون باغداران پای درخت خراب می‌شود و یا به ارزان‌ترین قیمت دست دلالان می‌دهیم.

برداشت ۱۱۰۰ تن زیتون در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام اظهار داشت: حدود یک هزار و ۱۰۰ هکتار از باغات شهرستان‌های شمالی استان به کشت زیتون اختصاص پیداکرده است. سید محمد تراب میری افزود: بیش از ۷۰۰ هکتار آن به باروری رسیده که از این میزان حدود یک هزار و ۱۰۰ تن زیتون برداشت‌شده است. او با اشاره به اینکه شهرستان سیروان قطب تولید زیتون در استان است، گفت: سطح زیر کشت این محصول در شهرستان سیروان ۲۲ هکتار است که دو رقم کنسروی و زیتونی این محصول در سطح استان و شهرستان سیروان وجود دارد. او افزود: امسال بازدهی خوب این محصول موجب خوشحالی باغداران شده است.

میری با اشاره به اینکه ارزش اقتصادی زیتون تولیدشده در استان ایلام بیش از چهار میلیارد ریال است، تصریح کرد: خوشبختانه کشت محصولات دیگر در این شهرستان مثل زعفران و پسته باعث درآمد بسیار خوبی برای مردم این شهرستان شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در خصوص صنایع تبدیلی در استان و شهرستان سیروان برای زیتون‌کاران افزود: چند کارگاه‌های کوچک صنایع تبدیلی در استان ایلام در بخش زیتون در حال انجام کار هستند.

او گفت: علاوه بر این هرگونه حمایتی از سرمایه‌گذاری که برای ایجاد صنایع تبدیلی ورود کند انجام خواهیم داد.

با توجه به اینکه استان ایلام دارای ۳۵۰ هزار زمین کشاورزی است و شغل اکثر مردم استان کشاورزی است، یکی از مهم‌ترین ضروریات حمایت از این بخش به‌خصوص باغداری است. توسعه باغات زیتون در استان ایلام با توجه به وجود مرز مهران می‌تواند برای مردم استان بسیار درآمد داشته باشد اما این مهم نیازمند صنایع تبدیلی بزرگ برای بسته‌بندی‌های مناسب است.

هرساله خریداران زیتون از استان‌های شمالی کشور این محصول را برای مصارف تجاری و صنعتی به‌صورت عمده در باغات خریداری می‌کنند. با ایجاد صنایع تبدیلی و همچنین افزایش سطح زیر کشت این باغ‌ها باعث تحول عظیمی در اشتغال و درآمد پایدار برای ساکنان منطقه می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد